Jordfeil på eldgammel keramisk kokeplate

Ja regnet med det. Et dette noe hafslund må inn og myse på?

Jeg fant ut av potensialforskjellene, tror jeg. Må oppgradere skapet mitt, dette begynner å bli slitent og ikke helt up to code.

Jording er det viktigste vedrørende strøm og vann. Dårlig jord kan resultere i død og fordervelse. Da virker heller ikke jordfeilbrytere som de skal. Du kan ringe til Hafslund og rapportere jordfeil. For å finne ut om det er hos deg skrur du ut/ slår av hovedsikringen og måler mellom fase og jord på inn-siden av sikringen. Er det fortsatt 230v fase jord er det ikke hos deg.

Jepp. Mener jeg har 4mm tversnitt på jord i skapet, men "bare" 2.5# ut mot utstyr. Alt stæsjet mitt som trekker 10A og over er med 2.5#. Det var ikke jeg som bygget skapet men det har alltid fungert greit. Sikringer har gått når de skal etc og aldri fått støt.

Jeg skal bytte ut topol-brytere med kontaktorer. Mistenker at det var her potensialforskjellene var, lå live 230v ut på HERMS da jeg målte meskekaret mot diverse. Koblet jeg fra slangen mellom HERMS og meskekaret forsvant potensialforskjellen fra meskekar ned mot jord.

Men er det noe å tenke på med den jordfeilen? Er forstyrrende å måle noe slikt, som å være på jobb i oslo med blå 230, men det funker jo.

IT nett 230V fase-fase virker selv om det er jordfeil. TN nett 400V fase-fase skal i teorien kortslutt ved jordfeil. Ring Hafslund. De er pliktige til å finne ut hvem som har feilen og kreve denne utbedret.

Har ringt de men ble satt over ørten ganger frem til jeg fikk en telefonsvarer...

Så det er i bunn og grunn bare OCDen min det står på, regner med at plata er ødelagt og at det ikke har noe med potensiale jeg måler i veggen?

Ikke som jeg kan se. Har skrudd den opp og sjekket. Eneste biten jeg har hatt trøbbel med. Kan jo være at det er en lekkasje inni selve elementet. Har som sagt ohmet element mot pinner på undersiden men det trengte visst ikke å påvise noe i følge et innlegg over her. Plata er jo steingammel. Prøvde å avisolere for å få bedre ledere men da kom all isolasjonen for hver enkelt leder med idet jeg kappet gummien rundt alle og dro den av, gammel og sprø gummi. Men feilen oppstår med egen kabel med powercon i skapenden.

Ai. Nå kom jeg på en ting. Den var satt i et stikk uten jord i skapet. Hadde 12v transformator der tidligere. Men JFB burde vel ha gått idet jeg tok på plata? Skal fikse jord på det stikket, da burde jo JFB gå med en gang jeg vipper sikringen.

Du kan måle ohm mellom jord/gods på selve plata og og tilkoblingene på elementene, der skal det helst være uendelig. Det er vanskelig å få målt dette med et vanlig instrument, du burde hatt en megger og megget med 500volt. Du har ikke en kjenning som er elektrikker ? Elementet kan forsatt fungere selvom det er jordfeil.

Får ikke megget dessverre. Antar at det bare er en liten lekkasje innad i elementet. Støtet jeg fikk var ikke mer enn at det kilte litt.

Det er slik jeg har prøvd å måle uten å finne en lekkasje mellom de, var fullt brudd.

Hørtes ut som en jordfeil ja. Men for å klargjøre. Du koblet komfyr til en ujordet stikk når du målte? Målte du også 0v mellom fase/jord på en stikk med jord i huset når komfyr ikke var koblet til?

Hørtes ut som en jordfeil ja. Men for å klargjøre. Du koblet komfyr til en ujordet stikk når du målte? Målte du også 0v mellom fase/jord på en stikk med jord i huset når komfyr ikke var koblet til?

Ja. Stikket var uten jord da jeg målte stikket. Det visste jeg ikke da så å måle mot noe som ikke er koblet mot jord blir jo tull.
Ellers målte jeg det jeg målte uten stekeplate i (sikringen til den kursen var tatt).

Dvs jordfeil i halve bygda og målingen min mellom fase og jord er null verdt.

I helvetes så korttenkt jeg er..

Få på jord. koble til, vipp sikring og da bør den sikringen gå med en gang. Kjøpe rommelsbacher. Selv om det er rart at den ikke gikk da jeg tok på plata. Strømmen har jo ingen steder å gå mm jeg får på jord på den kursen.

Hvorfor i H går ikke jordfeilautomaten? Har nå koblet opp det powerconstikket mot jord. En jord jeg stoler på. Koblet opp, målte plate mot vannrør, måler samme spenning jeg måler ellers rundtomkring, så og si ingenting. Men den spenningen som var må jo nå gå ned mot jord som nå er koblet til. Men alt virker greit nå, men dog. We have some muffins, det er jeg sikker på.

Ante meg aldri at jeg skulle føle meg mer utrygg hjemme enn med 125A 400v på jobb.

Denne er nå i sving.. monterte jord I skapet på respektive kontakt og det var det. Jævla rart... Måler ikke noe skummelt og har heller ikke tatt noe karameller for laget selv om jeg har prøvd.

Tilbake
Topp