Jordfeil på eldgammel keramisk kokeplate

Ja. Har testet den i et stikk uten jord. Nå så har jeg koblet til jord på det stikket internt i skapet..
Men jeg har fortsatt en følelse av at noe er som det ikke skal være. Det funker tjohei men dog. Trodde at jordfeil skulle løse ut.

Det som er med jordfeil. Ikke lett å vite. Beste er at du får noen til å komme å måle for å utelukke at det er noen feil, evt finne de. Viktig du har god utgjevningsforbindelse til jord så du ikke får noen karameller. Kan være det ikke er stor nok jordfeil til at jfb ryker. Eller at jfb ikke er koblet på den kursen om du har en som går på flere kurser.

Jeg har to kurser inn i skapet mitt. 1x16A og 1x10A. Internt i skapet mener jeg det skal være god jord, og også ut til kilder. Disse kildene blir distribuert via to jordfeilautomater inni skapet som er rate til hhv 16A og 10A, ABB som har logoen sin på de.

En jordfeil som er stor nok til at det kiler burde egentlig løst ut synes jeg. Jeg synes det hele virker mystisk men har nå gått rundt med voltmeter og fingre og det virker tilsynelatende ok. Men selv om det funker så kjenner jeg at jeg ikke vil få helt fred i sjela.

Dårlig utgjevingsforbinnelse eller dårlig hoved jord kan gjøre at det blir potensialforskjeller. Da kan du få karameller når du tar på for eks en ovn og vannkrana de. eller vis du tar på blandebatteriet ditt og står på sluket i dusjen. Jeg ville gjort som nevnt tidligere, målt spenningen på hoved sikringen din mellom 2 eller 3 fasene og jord. Skal ligge mellom 125-140volt. Vis det for eksempel ligger 0 volt mellom en fas og jord og 230 volt mellom en annen fase og jord så er det en jordfeil på trafoen du er koblet til. Da ville jeg lagt ut hovesikringen din for så å målt på undersiden av sikringen igjen. Er det fortsatt 230/0 volt mot jord da så er ikke jordfeilen hos deg. Eller det KAN være jordfeil hos deg også. Da må du måle med en megger på hele anlegget ditt for å finne det ut.
MEN du kan forstatt ha dårlig jording i huset, å det bør du få en elektrikker til å se på. Ikke noe deilig å få karameller når du står i dusjen. Da snakker vi om en helt annen jobb som krever et annet måleinstrument.

Det er vel mye som tyder at kokeplata di er ok. Men at det er en jordfeil et annet sted på trafokretsen. At du får støt hjemme hos deg skyldes at du har dårlige eller manglende utjevningsforbindelser. Det vil si at det skal være elektrisk forbindelse mellom alle utsatte ledende deler så som vannrør og karosseriet på komfyren. Alt av metall du kan ta på samtidig skal være forbundet med hverandre via jordledningene. Dermed vil du ikke få støt selv om naboen har jordfeil.

Det du gjør for å finne ut om utgjevningsforbindelsene dine er ok:
Finn en ledning (PN for eksempel), fest den ene enden rett i jordskinna i skapet og ohm mellom andre enden på PN'en og jorskinna. Da finner du ut hvor mye motstand som er i kabelen du bruker (noter deg dette).
Deretter ruller du kabelen inn på bryggerommet og måler mellom den enden av kabelen du har med deg, og alt som ser ut som det er lagd av metall inne på rommet. De målingene du får skal ideelt sett være så nærme hverandre som mulig.
Er det en jording som ikke gir utslag, må det legges jord til denne. Er det for store verdier mellom 2 av plassene du måler, så må du legge en jordtråd direkte mellom disse (utgjevningsforbindelse)
Resultatene du måler vil ikke være 100% siden du ikke har godt nok instrument til å måle dette, men det bør være god nok indikasjon til å kunne utelukke et eventuelt problem.

PS: HAr du ikke en kabelbit, kan du bruke en skøteledning, stappe i en kontakt du er sikker på er jord i, så nærme sikringsskapet som mulig. Og så måle fra jordpinnen på skøteledningen til jordelene i rommet.

Tilbake
Topp