Juleøl 2015

Panerai

Norbrygg-medlem
Juleøl er viktig for meg da det var det som åpnet øynene mine for annet øl enn pils. Derfor gleder jeg meg alltid til juleølslippet. I år er det 6/11 på polet. Er det noen som vet når vanlige butikker begynner å selge juleøl?

Kanskje vi også kunne hatt diskutert årets (og eldre) juleøl i denne tråden.

Jeg leste akkurat på Facebook at nøgne ø lanserer tre nye juleøl i år. Julekveld, hvit jul og rød jul.
 
Tenkjer at juleølsalet byrjar omtrent samstundes i butikkane som på polet. Bryggeria har jo to linjer å forsyne, og kvifor ikkje byrje på same tid? Når det er sagt... i to av butikkane eg brukar mest har eg sett Ægir Hod (juleøl) i hyllene i heile år... Og det har ikkje vore same prod. dato året gjennom heller.
 
Var på juleølsmaking her om dagen og (desverre) virker det som det blir bare mer og mer krydret juleøl. 80% av alt juleøl der var krydret. Lett krydret kan fungere, men synes det tar litt for mye av om dagen. Det er iallfall min mening.

Beste jeg har smakt hittil i år er 7 Fjell sin St. Niklaus (butikkøl). I mine øyne er dette et perfekt juleøl.
 
Nordmenn flest krydar julematen sin alt for lite, så eit godt krydra juleøl på bordet gjer berre godt. For dei som plar krydre ribba med nellikspiker, ingefær og stjerneanis, kan ein nok velge eit litt nedtona øl akkurat ved middagsbordet. For min del er det krydra juleølet meir for kos å rekne.
 
Er det noen som har et lykkelig minne om Jacobsens Naked Golden Christmas Ale (polet) fra for noen år tilbake - for så å ha blitt skuffet i seinere år. Jeg husker jeg syntes ølet var fantasitisk første året jeg smakte det- var det fire år siden, tro? - og siden har det bare vært nedtur. Så jeg luerer på om det er smaken min som har endret/utviklet seg, eller om det er ølet. Jeg husker det raskt ble utsolgt over alt det året jeg syntes det var så godt, så noe må det ha vært?
 
Juleøl er viktig for meg da det var det som åpnet øynene mine for annet øl enn pils. Derfor gleder jeg meg alltid til juleølslippet. I år er det 6/11 på polet. Er det noen som vet når vanlige butikker begynner å selge juleøl?

Kanskje vi også kunne hatt diskutert årets (og eldre) juleøl i denne tråden.

Jeg leste akkurat på Facebook at nøgne ø lanserer tre nye juleøl i år. Julekveld, hvit jul og rød jul.

Min lokale Meny satte juleølene i hyllene torsdag 29.11, samme dag som de ble lansert.
 
Var nok 29.10. som var meint. Eg såg i alle fall juleøl "på buda" / den lokale matbutikken på fredag.
 
Tilbake
Topp