Kan denne fremgangsmåten anbefales for Europris ølsett?

Hei godtfolk.
Jeg har kjøpt meg ølsett (brewmart, 1.8kg hermetikkboks med gjærpose) og noe rekvisita, tenkte å se om dette er noe for meg før jeg eventuelt avanserer. Har lest en del om brygging, men ønsker kommentarer på om denne fremgangsmåten er verdt å prøve..

På forhånd:
Rengjøre og steriliser alt. Sett 25l gjærkanne med maks 10 liter kaldt vann i fryser ca 1 time før start.

1. Varm ølsett-boksen, 15 min 30*C i ovn.
2. Kok ca 3,5 liter vann i 10 liter kjele. Trekk av platen og hiv oppi 1-1,5kg Moss maltekstrakt.
3. Kok vannet med Moss maltekstrakt, 10-15 minutt (håper å koke ut noen proteiner som legges på overflaten, dette kastes). Trekk av platen.
4. Tilsett ølsettet og topp med vann til ca 8 liter. Kok blanding med vann, ølsett, og moss maltekstrakt på nytt, ca 7 minutt.
5. Gjærposen blandes i ca 350ml kokt vann på 40*C, får stå i 30 min.
6. Skru av varmen, flytt karet til vasken med kalt vann for kjøling, hent gjærkannen fra fryseren.
7. Overfør med hevert fra gryten til gjæringsdunken. Topp opp med vann til 20 liter. Sjekk temperatur, tilsett gjær og rist godt for oksygenering.
8. Stå for gjæring, minimum 2 uker.
9. Tapp over på ny gjæringsdunk med sukkerlake, gjær par dager så hevert til 1.5l flaske.

Jeg har allerede kjøpt moss gjærekstrakt, har nå fått med meg at denne ikke anbefales lenger men vurderer altså alikevel å forsøke å bruke den framfor sukker.

Blir dette for komplisert, bør jeg heller bare prøve bruksanvisningen?
 
Svar til magster.
Punkt 2. Moss ekstrakt kan brukes men jeg vil anbefale ekstrakt til øl som er av bedre kvalitet til ølbrygging. Du kan bruke flytende eller spraymalt.

Punkt 4. Du behøver ikke å koke selve ølsettet. Det kan du bare tømme oppi gjæringsdunken og blande med mer vørter og vann.

Punkt 6. -hent gjærkannen fra frysen. Du har vel ikke frosset flytende gjær? Håper du mener kjøleskapet.

Jeg har allerede kjøpt moss gjærekstrakt
Gjærekstrakt? Du mener vel Moss ekstrakt? Men hvis du skal bruke moss til gjærstrater er det jo ok.
 
Takk for svar Jalle.

Punkt 4. Du behøver ikke å koke selve ølsettet. Det kan du bare tømme oppi gjæringsdunken og blande med mer vørter og vann.
Jeg har lest en plass på nettet at det skal kokes selv om bruksanvisningen sier det ikke er nødvendig, men OK.

Punkt 6. -hent gjærkannen fra frysen. Du har vel ikke frosset flytende gjær? Håper du mener kjøleskapet.
I starten var planen å sette en kanne/dunk for gjæring med 10l rent (kokt) vann i fryseren. Dette for å få hurtigere avkjøling når jeg overfører fra gryten, ikke gjær i denne enda nei, tilsetter det tilslutt. Er vel egentlig ikke store poenget i dette heller, vannet i springen er jo rimelig kaldt alikevel.

Gjærekstrakt? Du mener vel Moss ekstrakt? Men hvis du skal bruke moss til gjærstrater er det jo ok.
Her gikk det fort i svingene, mente Moss ekstraktet ja.

Så det er altså ingen poeng å koke, men hva med hurtigst mulig avkjøling da, har dette noe for seg med kit?
 
Det er i allefall lurt å kjøle ned all vørter så fort som mulig pga. infeksjonsfare mens vørteren er varm.
Om man tjener noe annet på det er jeg ikke sikker når det gjelder ekstrakt brygg.
 
9.   Tapp over på ny gjæringsdunk med sukkerlake, gjær par dager så hevert til 1.5l flaske.
Du kan gjerne ha over på ny gjæringsdunk med sukkerlake, og så tappe direkte på flasker uten å vente. La disse flaskene stå i romtemperatur en uke eller to, så får du kullsyre på dem.
Pass da på at du har riktig mengdre sukker i forhold til FG. Mer info om brygging med ølsett finner du forsåvidt her:
http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=41
Anbefaler virkelig å lese dette.
Lykke til!
 
Takk for alle tips. Det blir tidligst satt i gang neste uke, så vil lese litt mer om brygging frem til da. Jeg heller mot å gi hele sulamitten et kjapt oppkok før overføring til gjæringsdunken. Vil droppe å la dunken med sukkerlake stå før flasking, klarer meg med vanlig kaldt vann og dropper iskaldt vann (dunk i fryser) før overføring (hadde trodd dette ga en ekstra utfellings-effekt).

Hovedforskjellen fra bruksanvisningen blir da at kokt moss maltekstrakt erstatter sukker, sulamitten gis et kjapt oppkok, samt bruk av sukkerlake som tilsettes i egen dunk istedenfor sukker i flasker.

Får komme tilbake med endelig valgt fremgangsmåte og erfaringer da... Har smakt dette ølet laget etter oppskrift før - hvis det ikke har et enormt forbedringspotensial er det ikke noe å satse på. Spørsmålet er vel egentlig om moss maltekstrakt er en del av nøkkelen :)
 
Når det gjelder å erstatte sukkeret (1 kg) som de fleste ølsett anbefales at du skal blande det ut med, så finnes det for tiden 'beer enhancer' til salgs av både Muntons og Coopers. Disse posene, som riktignok er en hel del dyrere enn en kilo med sukker, inneholder ulike typer sukker og maltekstrakt, som gjør at det endelige ølet får mer fylde og smak.

[size=9pt]I forhold til artikkelen du har lest så kan jeg bare si at den begynner å dra på årene. Ølsett har utviklet seg siden den ble skrevet. Datoen på artikkelen er stemplet 2007, men det er egentlig året artikkelen ble lagt inn i den nye nettsiden, tipper den er en del år eldre.[/size]
 
Selve ølsettet trenger ikke å kokes siden det allerede er sterilt inne i boksen.
Eneste du oppnår er å koke ute det lille som er av humlesmak og aroma.
Tilsett det etter kok så det kan røres lett ut i den varme vørteren, for så å kjøle det raskt.

For kjøling kan du sette kjelen i kaldt rennende vann.
Rør gjerne forsiktig med en dessinfisert metall sleiv e.l. så går kjølingen raskere.
Hell så vørteren  over i gjæringsdunken å fyll opp med kaldt vann.
 
Bestemte meg for å sette to sett, med forskjellig framgangsmåte, så nå står det to dunker i kjelleren.
På det ene settet erstattet jeg noe sukker med moss maltekstrakt, på det andre brukte jeg "Muntons Beer Kit Enhancer" som erstattet alt sukker. Ingenting av innholdet i settene ble kokt (kokte kun moss maltekstrakt og sukker), og jeg bestemte meg for at å tilsette kaldt vann i dunken fikk være nok kjøling. Med andre ord fulgte jeg mer eller mindre framgangsmåten som fulgte med men erstattet altså sukker.

Er spent på å smake forskjellen på den med moss maltekstrakt og den med beer kit enhancer... Men, et nytt spørsmål - gjæringen var ganske voldsom på begge settene, faktisk kom det en del gugge ut av den ene gjærlåsen...

Det jeg lurer på er hvor lenge det skal "ploppe" gjennom gjærlåsen, etter to døgn med "plopping" er nå begge dunkene helt døde, ser ingen aktivitet i gjærlåsen lengre. Er ikke det litt kort tid?
 
...du bør sjekke med oechlsevekt for å sjekke FG. Vil tippe at den ligger mellom 10 og 20 (1.010-1.020, ved bruk av maltekstrakt) Det kan godt at de er ferdig utgjæret etter bare to dager, særlig hvis temperaturen har vært høy.
 
Jeg tenkte å la det stå i nærmere to uker før jeg sjekker, slik at jeg slipper å åpne/lukke dersom jeg har for høy tetthet. Kan det stå for lenge på dunk?
Ble laget forige onsdag kveld (har nå stått ca 4 døgn).
 
...to uker er helt ok. Og forresten, gugge i gjærlåsen er ikke uvanlig. For øyeblikket lager jeg en red ale som har tatt helt av og det skummer veldig i dunken. Jeg måtte installere en "blow off tube", dvs. jeg fjernet gjærlåsen og stappet inn en slange som går ned på siden av dunken og ned i en e-koble med vann (med iodofor). På den måten samles guggen i flasken.
 
Høres bra ut.
Ikke noe uvanlig med en rask utgjæring, men du gjør lurt i å vente i to uker før du gjør noe mer.
Spennende å høre resultatet med sukker/berr kit enhancer eksperimentet.
 
magster skrev:
Det jeg lurer på er hvor lenge det skal "ploppe" gjennom gjærlåsen, etter to døgn med "plopping" er nå begge dunkene helt døde, ser ingen aktivitet i gjærlåsen lengre. Er ikke det litt kort tid?

Antakelig så har temperaturen på bryggene vært ganske høy, noe som gjør at gjæringen foregår fortere. I tillegg så bidrar gjæringen med temperaturøkning også, nesten litt som en kjedereaksjon. Da er det ikke uvanlig at gjæringen er over såpass fort som du har erfart. Det kan være lurt å sjekke temperaturen på hele brygget neste gang du setter øl og sørge for at tempen legger seg litt under 20 grader. Dersom ikke omgivelsestemperaturen er utenfor det vanlige, så er det et greit utgangspunkt.
 
Jeg har nå prøvesmakt litt. Erfaringen med moss maltekstrakt er at det i allefall ikke egner seg i en lys lagertype, kanskje ikke i øl i hele tatt. Smaken var mildt sagt forvirrende, med en rekke motsettende smaker og fullstendig blottet for helhet.. Etter å ha prøvesmakt denne må en igjennom hele skalaen av ansiktsutrykk, etter et par minutter er du fortsatt ikke sikker på hva det var du smakte. Vanskelig å forklare, men smaken minner mer om en dårlig blandet drink enn øl. Fikk også en relativt høy FG med denne (akkurat utenfor bottle på tetthetsmåleren, tetthet 1020 g/l var det kanskje?). Erfaringen med beer kit enhancern er bedre, denne kan bli til noe. Negativ erfaring med begge er et hint av gjærsmak, samt irriterende cidersmak og delvis fraværende smak fra humle. MEN - de har bare stått en halv uke på flaske så det er enda håp.


Har nå kjøpt meg et nytt sett, Coopers Brewmaster IPA, samt 2*500g spraymalt og 1*500g druesukker. På boksen står det anbefalt å bruke 500g light dry malt extract (som jeg har kjøpt) og 300g dextrose (druesukker). På den ene siden føler jeg at jeg må stole på herr cooper, han vet nok hva han prater om - men kan det være en ide og kutt ut helt ut druesukkeret og heller satse på 1kg spraymalt? Har druesukker noen fordeler fremfor vanlig sukker? Jeg vet druesukker har mindre søtsmak enn vanlig sukker, så vil i det minste bruke dette til primingen. Vil unngå cidersmak så vil ikke bruke vanlig sukker igjen, vil heller ikke miste humlesmak så vil ikke koke. Hvorfor står egentlig koking fortsatt oppført her (http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=41&Itemid=41)??

En annen ting, vaskejobben av dunkene var et helvete - jeg har kjøpt dunker som det er umulig å komme til innvendig for skuring... Var noe møkk, endte opp med å bruke rundt 30% NaOH før jeg fikk de rene... Skulle gått for dunker med lokk :) Temperaturen var nok også litt høy (ca 25), skal finne en kjøligere plass neste gang.
 
Sukker i segselv fører ikke til den velkjente sidersmaken, men heller mengden sukker man bruker i en oppskrift.
Å når man baserer ett øl av vanlig styrke på store deler sukker er det klart det vil påvirke smaken.
Tror ofte det folk forbinner med cidersmak er en liten kombinasjon av ett parr vanlige nybegynner"feil"
Det ene er som du nevner å benytte seg av sukker slik som det står i oppskriften, å dermed ender med en meget tynn smak.
Det andre er att man ofte gjærer på for høy temp. Dette vil gi en økt produksjon av fruktig estere, å dette i kombinasjon med ett tynt øl p.g.a. mye sukker tror iallefall jeg er mye av skylden for cidersmak.

Om druesukker har noen annen påvirkning av smaken enn vanlig strøsukker tviler jeg litt på.
Dette er ett sukker som er 100%gjærbart, å inneholder lite til ingen andre smakskomponenter som en del andre sukkerarter har (karamellisert sukker, urafinert sukker o.l.)
Det vil si att etter att alt sukkeret er omdannet til co2 og alkohol er det ikke mye igjen som gir smak til ølet.

Grunnen til at det kan  vere en fordel å  benytte seg av litt sukker i ett brygg basert på ett ølsett er att siden ølsettene er basert på å tilsette kunn sukker, har de skrudd ned gjærbarheten på maltekstrakten som er i selve ølsettet, dermed kan du ende opp med att det ikke gjærer langt nokk ned hvist du tilsetter kun maltekstrakt.

Moss maltekstrakt er ikke lengre å annbefale etter att produksjonsmetoden for det ble forandret. (Vet det blir mye nevnt i eldre bryggeinstrukser som f.eks. boken "Moderne hjemmebrygging")

Som du sier er det ikke vits å koke selve ølsettet, bare rør det ut i den varme vørteren før du kjøler den ned og/eller heller det i dunken å tilsetter kaldt vann. (sørg for å bruke dessinfisert utstyr til dette) Men spraymalten må kokes.
Vil anbefale å tilsette litt humle til tørhumling etter gjæring, siden det tilfører smak og aroma som ofte mangler i slike sett.
 
fatet i går et europris ølsett type brewmart corona mexican. satte dette på to bokser, og 24 liter total vørter. kokte opp ene ølkitet og lot dette koke i vann i 15 min for å fjerne mesteparten av humlen idet, satte til andre boksen og lot hele greia koke i 2 min. rett i vaskekummen for nedkjøling, og satte deretter til begge gjærposene rehydrert i kokt vann og deretter tilsatt ene posen med "ensymer" som det sto på pakken. dette er ren sukker! OG ble da 1048. og FG ble 1002 akurat som beskrevet på boksen. % blir da ca 6. lukt, smak og syn foreløpig tilfredstillende, avventer nå karbonering og lagring:)
 
magne1972 skrev:
OG ble da 1048. og FG ble 1002 akurat som beskrevet på boksen. % blir da ca 6. lukt, smak og syn foreløpig tilfredstillende, avventer nå karbonering og lagring:)

Det høres ut som tynt øl, og så tror jeg de ølsettene fra Europris er i nærheten av settene som lages av f eks Muntons, Coopers eller Brewferm. Det står ikke i profilen hvor du holder til, men det kan jo bare hende at det finnes en leverandør av slike sett i nærheten til der du bor.  :yes:
 
Hei og takk for fint forum.

Jeg er litt spennt på vidre utvikling av denne posten da jeg har akkurat satt et slikt sett selv. (fredag 18.09) med Moss Malt fra lokalbutikken.
Har opprettet  profil på vinogbar så spraymalt + gjær er plannlagt til bestilling.
Tror jeg og trådstarter har lest de samme forumene, for jeg kokte mitt europris sett sammen med 6 liter vann og 1,3 kg Moss Malt Ekstrakt.
Blandet den vørteren med 16,5 liter vann
rehydrerte gjæra 0,5 liter
Blandet alt og satt det i kjellern. (Her gjorde jeg 2 fatale feil som kanskje tok knekken på ølet mitt)
FEIL 1. Jeg pisket ikke luft i vørteren. Ingen av de trådene jeg leste sa jeg skulle gjøre det. Nå har jeg lest meg til å vite det.
FEIL 2. ALTFOR VARMT. Vørtern var altforvarm når jeg heiv gjæra i. I tillegg (jeg kan ikke ha vært edru) for å spare meg jobb senere satt jeg dunken OPPÅ varmtvannsberedern. Tenke jeg skulle få dunken høyt opp til den skulle stikkes om. HVA TENKTE JEG på.
Nå plopper det kanskje annen hvert minutt. Skal se i morgen når jeg får kjøpt meg en vintyv om jeg får målt SG. OG 30 målte jeg når vørteren var over 30 grader så den korrekte OG aner jeg ikke.
 
Velkommen.

Å måle OG hvist du ikke koker maltekstrakten med hele volumet kan vere vanskelig.
Grunnen til dette er att sukkeret ikke blander seg for godt når du heller en konsentrert vørter i vann eller omvendt, dette selv om du rister og rører.
Men fordelen med kunn å benytte seg av ekstrakt er att man vet nøyaktig hvor mye sukker som er tilsatt, å dermed kan man enkelt regne ut OG.
For å gjøre det lett kan du plotte inn oppskriften i ett bryggeprogramm f.eks. Beersmith, Beertools eller Beercalc.
(De to første er programmer du legger inn på maskinen å har mange ekstrafunksjoner, det siste er nettbasert å har alt det grunnleggende for å beregne en oppskrift.
Selv bruker jeg Beersmith å er meget fornøyd)

Ellers er det bare å spørre skulle det være noe du lurer på :ilike:
 
Tilbake
Topp