Kan vi snakke om Kölsch?

Pitchet denne på 17° temperatur etter 2 dager er 15.6 i vørter det må være greit.

OG har gått fra 1.047 til SG på 1.024. forventet FG er 1.009. Blr jeg ha diacetyl rest her?
Evt når?
Du kan sikkert sette den opp nå. Diacetylrest skulle kanskje ikke være nødvendig, men jeg setter alltid opp temperaturen til romtemperatur til slutt for å forsikre meg om at jeg får skikkelig utgjæring/opprydding. Det skader uansett ikke.
 
Du kan sikkert sette den opp nå. Diacetylrest skulle kanskje ikke være nødvendig, men jeg setter alltid opp temperaturen til romtemperatur til slutt for å forsikre meg om at jeg får skikkelig utgjæring/opprydding. Det skader uansett ikke.
Rekker det ikke i dag, får bli i morgen. Temperatur på 18-20 er ok? Skal den stå på dette til tapping?
 
Angående gjærtyper til kölsch, og mer spesifikt K-97... Jeg har prøvd denne og synes WLP029 og Lallemand Kolsch er bedre. Har fått lære her på forumet (og også lest andre steder at denne egentlig er en altbier gjær. Dette frontet jeg også på FB på en engelsk side. En dyktig fyr var uenig med meg og sendte en forespørsel til Fermentis, jeg legger inn svare til ham her:
EMAIL FROM FERMENTIS:

Hello Pascal,

I hope you are fine, too.
Glad you like SafAle K-97. That is right, the letter K points into this direction and it actually is a Kölsch-Strain. Please find a link to a poster with strains available for Craft here: https://fermentis.com/en/knowledge-center/beer-tips-tricks/
A poster with the Home-Brewing yeasts please find attached.
Wishing you many good brews with SafYeast.

Best regards,
Så da er vel typen av opphavet til denne gjæren avklart... :oops: :D
 
Sist redigert:
Angående gjærtyper til kölsch, og mer spesifikt K-97... Jeg har prøvd denne og synes WLP029 og Lallemand Kolsch er bedre. Har fått lære her på forumet (og også lest andre steder at denne egentlig er en altbier gjær. Dette frontet jeg også på FB på en engelsk side. En dyktig fyr var uenig med meg og sendte en forespørsel til Fermentis, jeg legger inn svare til ham her:

Så da er vel opphavet til denne gjæren avklart... :oops: :D
Den er broren til WY1007 iflg. genkartleggingen. WYeast kaller den vel bare German Ale Yeast – og jeg ser den er populær blant amerikanere som skal lage ”Europeiske” ales. Mitt problem med K-97 er at den aldri klarner opp. Den kan stå kaldt i månedsvis, men er like fordømt tåkete. Smaken er god, da.

Funfact: WLP029 ligger laaangt unna disse. Den er genetisk en frohberg lagergjær.


Suregork.jpg
 
Ja, den er broren til WY1007 iflg. genkartleggingen. WYeast kaller den vel bare German Ale Yeast – og jeg ser den er populær blant amerikanere som skal lage ”Europeiske” ales. Mitt problem med K-97 er at den aldri klarner opp. Den kan stå kaldt i månedsvis, men er like fordømt tåkete. Smaken er god, da.

Funfact: WLP029 ligger laaangt unna disse. Den er genetisk en frohberg lagergjær.
Men da altså ikke en altbier gjær... (?)
 
Men da altså ikke en altbier gjær... (?)
Litt usikker på om tyskerne bruker slike betegnelser. Men om den er fanget i Düsseldorf, er den kanskje brukt i Altbier? Krever litt mer forskning, tror jeg. Kjøper ikke helt at den er en Kölsch-gjær. WLP029 er den Whitelabs-gjæren som har størst bruksområde. Det gjelder kanskje for K-97 og WY1007 også? Tror mange regner WY1007 som en Altbier-gjær. Kölsch-gjæren deres er WY2565, se bildet.
 
Litt usikker på om tyskerne bruker slike betegnelser. Men om den er fanget i Düsseldorf, er den kanskje brukt i Altbier? Krever litt mer forskning, tror jeg. Kjøper ikke helt at den er en Kölsch-gjær. WLP029 er den Whitelabs-gjæren som har størst bruksområde. Det gjelder kanskje for K-97 og WY1007 også? Tror mange regner WY1007 som en Altbier-gjær. Kölsch-gjæren deres er WY2565, se bildet.
Ja, jo .. men Fermentis skriver jo det er en Kolsch så da må man vel kanskje tro på det? Men uansett synes jeg WLP029 og Lallemand Kölsch er bedre
 
Ja, jo .. men Fermentis skriver jo det er en Kolsch så da må man vel kanskje tro på det? Men uansett synes jeg WLP029 og Lallemand Kölsch er bedre
De skriver også at WB-06 er hvete gjær. Genetiske er den belgisk. Med tanke på utgjæring og annet gir det mye mer mening enn at det er en hvetegjær. Nå går jo forskjellige gjærstammer over landegrenser, slik at man ikke kan utelukke at disse to er hentet fra bryggerier som brygger Kølsch og Hveteøl, men klassiske innen disse stilene er de ikke.
 
Den er broren til WY1007 iflg. genkartleggingen. WYeast kaller den vel bare German Ale Yeast – og jeg ser den er populær blant amerikanere som skal lage ”Europeiske” ales. Mitt problem med K-97 er at den aldri klarner opp. Den kan stå kaldt i månedsvis, men er like fordømt tåkete. Smaken er god, da.

Funfact: WLP029 ligger laaangt unna disse. Den er genetisk en frohberg lagergjær.


Vis vedlegget 55432

Artig at du skulle skrive det der. Jeg brygget en Kölsch i slutten av juli i fjor med en gjær fra Polske Fermentum mobile, og den skulle visstnok være tilsvarende Wyeast sin 1007 German ale. Makan, ølet så ut som en NEIPA i mange måneder. Først på boks (tappet i desember) klarnet den godt, og nå på nyåret er den også faktisk ganske klar på fat. Det tok bare et halvt år! :D Ølet smaker godt, men kommer nok neppe til å bruke den, eller dens ekvivalenter igjen. Man drikker med øynene, og en Kölsch skal være klar. Blir jo helt fintet ut når man drikker en Kölsch som ser ut som en NEIPA! :D
 
Artig at du skulle skrive det der. Jeg brygget en Kölsch i slutten av juli i fjor med en gjær fra Polske Fermentum mobile, og den skulle visstnok være tilsvarende Wyeast sin 1007 German ale. Makan, ølet så ut som en NEIPA i mange måneder. Først på boks (tappet i desember) klarnet den godt, og nå på nyåret er den også faktisk ganske klar på fat. Det tok bare et halvt år! :D Ølet smaker godt, men kommer nok neppe til å bruke den, eller dens ekvivalenter igjen. Man drikker med øynene, og en Kölsch skal være klar. Blir jo helt fintet ut når man drikker en Kölsch som ser ut som en NEIPA! :D
Jeg har fått vesentlig bedre øl med wlp029 enn med noen av de andre. Og helt enig; kølschen skal være klar - og like klar og rein i smaken, også:).
 
(Brygga en kølsch for tre dager sida, og tar linnlegg over fra "hva skal du brygge idag"-tråden)

029 var treig å få i gang, men nå har jeg dyrka den opp i to omganger, og har forsikra meg om at den er i toppform. Så i morra blir det kølsch. Tester Opal i denne, og satser på å få litt humlekarakter, sjøl om det ikke er helt etter boka. Opal skal ha godt med krydder og treverk, og det er hva jeg vil ha.

Jeg har fått enormt høy effektivitet i det siste, uten helt å forstå hvorfor. Nå har jeg lagt inn 90%, og så får vi se. Høy effektivitet er jo ikke noe problem, men det er et problem at jeg er usikker på beregninga av oppskrifta. Jeg har lagt inn 81% utgjæring, men blir ikke overraska om det blir høyere. Jeg mesker for maks gjærbarhet, og wlp029 har dratt godt ned tidligere, langt over hva whitelabs oppgir (=maks 78%).

OG 1.043, FG 1.008, 4,6% ABV. 27 IBU. Mesker på 62/60 + 65/10 + 72/45. 1 ts kalsiumsulfat, 1 ts magnesiumsulfat, 1 ts kalsiumklorid, røffly 100 ppm sulfat/50 ppm klorid og litt magnesium. 50 ppm kalsium. Rikelige doser fosforsyre for å fa pH'en ned på 5,2, eller kanskje litt under. Gjæres på 14 grader.

Prosjektet kjennes litt nervøst ut. Jeg hadde egentlig gitt opp kølsch. den blir aldri så rein som jeg vil ha den. Men så smakte jeg altså en Früh, og klarer ikke å ikke prøve en gang til. Men jeg er egentlig ikke optimist:).


Malt til 33 liter vørter
4,3 kg pilsnermalt (Weyermann premium extra pale)
0,5 kg hvetemalt
0,2 kg syremalt
Humle
20 gr. Opal @ 60
20 gr. Opal @ 30
Gjær
wlp029
Da er brygget kommet i kok. Jeg må åpenbart innstille meg på å justere den beregna effektiviteten jeg legger inn i kalkulatoren (Brewersfriend). Jeg havna på 94% denne gangen, også. Det ser ut som om det er den nye standarden.

Oppsettet mitt er nok ganske effektivt. Jeg får lite tap til mask og kjele. Jeg tappa opp 44 liter (25 + 19) i går kveld da jeg gjorde klart, og jeg fikk 40 liter (temperaturjustert) til kok. Det virker noe rart, så jeg trur jeg må sjekke skalaene i kjelene jeg bruker. Det var igjen ca en liter i meskekjelen etter at jeg hadde hivi ut posen med masken, også, hvilket betyr at masken bare holdt på 3 liter - om målingene stemmer.

Prøvde meg på å meske de første 20 minuttene med lav pH (5,0) og lav temperatur (62 grader). Hensikten er å gi limit dextrinasen, som kan hakke opp greinkløftene i stivelsesmolekylene til gjærbart sukker, bedre arbeidsforhold. Disse greinkløftene blir ellers dekstriner. Så tilsatte jeg ei ts. kalsiumkarbonat (kalk) for å få pH'en opp til et nivå der amylasene trives litt bedre. Det sies at kalk er lite brukbart til å heve pH'en fordi det er tungtløselig med mindre pH er lav, men åpenbart er 5.0 lavt nok: pH'en steig til 5,3, og det var spot on.


Satte den til gjæring på 12 grader. Godt med frisk gjær fra starter, 2 dager gammel, som jeg var sikker på ikke hadde stått for lenge. Tok den av før den var helt ferdig. Pitcha den kald.

Var i gang på kvelden, og hadde fin krausen morgenen etter. Satte den litt varmere, og den steig til like oppunder 14 grader - som visstnok er en vanlig temperatur i Køln. Etter to døgn var den gått fra 1.043 til 1.030, og etter tre døgn, i dag, var den på 1.016. Smaker nydelig, ingen tegn til usmaker eller sterk fruktighet. Men temperaturen var sunket litt, ned til tretten, så nå satte jeg den i et rom med 18 grader, basert på en antakelse om at det ikke skjer så mye galt med litt høyere temperatur såpass langt ute i gjæringsprosessen. Jeg er alltid litt redd for at gjæringa skal gå i stå når temperaturen begynner å synke - eller at jeg skal få en langdryg utgjæring. " does not ferment well below 62°F (17°C) after peak fermentation." sier whitelabs. Jeg vil egentlig ha denne i mål relativt raskt.
 
Sist redigert:
...

Prosjektet kjennes litt nervøst ut. Jeg hadde egentlig gitt opp kølsch. den blir aldri så rein som jeg vil ha den. Men så smakte jeg altså en Früh, og klarer ikke å ikke prøve en gang til. Men jeg er egentlig ikke optimist:).

...
Nå er brygget ferdig karbonert. Skal ikke si jeg angrer på å ha gitt øltypen ny tillit, men det er noe av det gamle: Lyst og lett og friskt - og fruktig, på en slags hvitvinsmåte. Her er de "vinøse esterne" som Norbrygg-definisjonen insisterer på skal være der - men som jeg håper skal forvinne med lagring. Og egentlig trur jeg de for en stor del gjør det, også. Jeg smakte ei flaske for noen dager sida, og det har allerede endra seg merkbart. Så her er det bare å fylle opp bakerst i kjøleskapet - og glemme dette ølet noen måneder.

Det er jo ikke vondt å drikke nå heller. Forventninger styrer mye av opplevelsen vår, og hadde jeg ikke smakt nok originalvare til å vite at det ikke er sånn som dette det "skal" være, hadde jeg kanskje vært helt henrykt over å sitte med 25 liter frisk sommerbrus. For nå er det mest det jeg tenker på det som. Men det jeg ville ha, var en slags ultrarein pils, for det var det jeg fikk da jeg skjenka opp en Früh for ikke så lenge sida.
 
Nå er brygget ferdig karbonert. Skal ikke si jeg angrer på å ha gitt øltypen ny tillit, men det er noe av det gamle: Lyst og lett og friskt - og fruktig, på en slags hvitvinsmåte. Her er de "vinøse esterne" som Norbrygg-definisjonen insisterer på skal være der - men som jeg håper skal forvinne med lagring. Og egentlig trur jeg de for en stor del gjør det, også. Jeg smakte ei flaske for noen dager sida, og det har allerede endra seg merkbart. Så her er det bare å fylle opp bakerst i kjøleskapet - og glemme dette ølet noen måneder.

Det er jo ikke vondt å drikke nå heller. Forventninger styrer mye av opplevelsen vår, og hadde jeg ikke smakt nok originalvare til å vite at det ikke er sånn som dette det "skal" være, hadde jeg kanskje vært helt henrykt over å sitte med 25 liter frisk sommerbrus. For nå er det mest det jeg tenker på det som. Men det jeg ville ha, var en slags ultrarein pils, for det var det jeg fikk da jeg skjenka opp en Früh for ikke så lenge sida.
Brygget en Kölsch i høst denne hadde definitivt for mye estere, men det er bedring og disse er nå nesten helt borte, det er også ølet ;) .
 
Brygget en Kölsch i høst denne hadde definitivt for mye estere, men det er bedring og disse er nå nesten helt borte, det er også ølet ;) .
Jeg må bare la være å drikke det nå, sånn at jeg ikke begynner å like denne "hvitvinsfruktigheta":). Jeg kan godt skjønne at noen synes det er godt. Det er veldig "leskende".

Jeg har erfaring for at det kan skje noe når kølschen lagres. Og da er det jo ergerlig at det bare en noen få flasker igjen som har stukket seg unna i et hjørne i et kjøleskap lengst inne i kjeller'n.
 
Har i dag gjennomført en sammenligning mellom 3 kommersielle og 3 hjemmebrygget kolsch.

Den beste var Früh. Krisp, lettdrikkelig, aromatisk med lav bitterhet.
Sünner hadde noe mer gjærfruktighet enn Früh. Muligens også noe mer humle. Grusom lukt muligens dms? Helt grei øl.


@venaas sin var vesentlig mer gjærfruktig. Mørkere i fargen enn de andre. Frisk og god øl. Personlig ville jeg hatt den krispere.
@JarleP sin var mer fyldig. Men harmonisk og god.
Min (@Kold Brygg) lignet litt på Sünner, men hadde mer humle (kveldens med mest humle), men litt mindre gjærfruktighet enn Sünner.

Selv om Früh stakk seg ut, tålte de andre fint en sammenligning med Sünner. Gode øl alle sammen sett i denne sammenhengen.

Bømmeløen (lokalt bryggeri) hadde en kolsch-ish øl. Det var mest ish og lite Kölsch. Lite imponerende greier.

Både Sünner og Früh hadde en lys farge som minnet om min som er 100% pilsmalt. Kornpreget var ikke helt ulikt.

De aller fleste bedre balansert enn min. Mjukere eller mer harmonisk på en måte.

En direkte sammenligning med kommersielle kan være deprimerende, lærerik eller begge deler.

Jeg synes det var interessant. Min er ikke like ille som jeg har gitt inntrykk av. Det kan være mulige å komme i nærheten. Jeg må lage øl med mindre humlebitterhet.

Kanskje ikke kölsch er lagt helt i skuffen likevel. Får se, Früh klarer jeg neppe, men Sünner er fullt mulig.
 
Sist redigert:
Har i dag gjennomført en sammenligning mellom 3 kommersielle og 3 hjemmebrygget kolsch.

Den beste var Früh. Krisp, lettdrikkelig, aromatisk med lav bitterhet.
Sünner hadde noe mer gjærfruktighet enn Früh. Muligens også noe mer humle. Grusom lukt muligens dms? Helt grei øl.


@venaas sin var vesentlig mer gjærfruktig. Mørkere i fargen enn de andre. Frisk og god øl. Personlig ville jeg hatt den krispere.
@JarleP sin var mer fyldig. Men harmonisk og god.
Min (@Kold Brygg) lignet litt på Sünner, men hadde mer humle (kveldens med mest humle), men litt mindre gjærfruktighet enn Sünner.

Selv om Früh stakk seg ut, tålte de andre fint en sammenligning med Sünner. Gode øl alle sammen sett i denne sammenhengen.

Bømmeløen (lokalt bryggeri) hadde en kolsch-ish øl. Det var mest ish og lite Kölsch. Lite imponerende greier.

Både Sünner og Früh hadde en lys farge som minnet om min som er 100% pilsmalt. Kornpreget var ikke helt ulikt.

De aller fleste bedre balansert enn min. Mjukere eller mer harmonisk på en måte.

En direkte sammenligning med kommersielle kan være deprimerende, lærerik eller begge deler.

Jeg synes det var interessant. Min er ikke like ille som jeg har gitt inntrykk av. Det kan være mulige å komme i nærheten. Jeg må lage øl med mindre humlebitterhet.

Kanskje ikke kölsch er lagt helt i skuffen likevel. Får se, Früh klarer jeg neppe, men Sünner er fullt mulig.
Høres ikke dumt ut, det der:).

Definitivt solide mengder DMS i Sünner, om det jeg mener er DMS faktisk er det:). Synes ikke det er noen vits i å kjøpe den om man ønsker en kølsch.

Min kølsch blei slakta av dommerne i OM. Det bryr jeg meg faktisk lite om. Den er ikke så ille, men er litt for syrlig og har litt for mye kullsyre. Ikke så langt unna Früh, egentlig - sjøl om den sjølsagt også er langt unna Früh, om det gir mening å si det sånn:).
 
Høres ikke dumt ut, det der:).

Definitivt solide mengder DMS i Sünner, om det jeg mener er DMS faktisk er det:). Synes ikke det er noen vits i å kjøpe den om man ønsker en kølsch.

Min kølsch blei slakta av dommerne i OM. Det bryr jeg meg faktisk lite om. Den er ikke så ille, men er litt for syrlig og har litt for mye kullsyre. Ikke så langt unna Früh, egentlig - sjøl om den sjølsagt også er langt unna Früh, om det gir mening å si det sånn:).

Nå er det bryggeren selv som slakter. :)
Balansen er vel mitt største ankepunkt, smaksbildet var litt mer rotete. De andre opplevdes som mer harmoniske og set gir mening.

Jeg har en del mer bitterhet. Den føltes mer avrundet i de andre, men det henger kanskje sammen med høyere IBU. Gjærfruktighet ligger et sted mellom Früh og Sünner.

Kritikken in Østfold gikk primært på bitterhet og for lite fruktighet, jeg skjønner hvorfor. Og er enig så lenge definisjonen er som den er.

Tror jeg har 2 halvlitere igjen. Vurderer å sende de inn som internasjonal lager i NM. Bare for å se hvordan de blir bedømt der. :cool:
 
Tilbake
Topp