Har i dag gjennomført en sammenligning mellom 3 kommersielle og 3 hjemmebrygget kolsch.
Den beste var Früh. Krisp, lettdrikkelig, aromatisk med lav bitterhet.
Sünner hadde noe mer gjærfruktighet enn Früh. Muligens også noe mer humle. Grusom lukt muligens dms? Helt grei øl.
@venaas sin var vesentlig mer gjærfruktig. Mørkere i fargen enn de andre. Frisk og god øl. Personlig ville jeg hatt den krispere.
@JarleP sin var mer fyldig. Men harmonisk og god.
Min (
@Kold Brygg) lignet litt på Sünner, men hadde mer humle (kveldens med mest humle), men litt mindre gjærfruktighet enn Sünner.
Selv om Früh stakk seg ut, tålte de andre fint en sammenligning med Sünner. Gode øl alle sammen sett i denne sammenhengen.
Bømmeløen (lokalt bryggeri) hadde en kolsch-ish øl. Det var mest ish og lite Kölsch. Lite imponerende greier.
Både Sünner og Früh hadde en lys farge som minnet om min som er 100% pilsmalt. Kornpreget var ikke helt ulikt.
De aller fleste bedre balansert enn min. Mjukere eller mer harmonisk på en måte.
En direkte sammenligning med kommersielle kan være deprimerende, lærerik eller begge deler.
Jeg synes det var interessant. Min er ikke like ille som jeg har gitt inntrykk av. Det kan være mulige å komme i nærheten. Jeg må lage øl med mindre humlebitterhet.
Kanskje ikke kölsch er lagt helt i skuffen likevel. Får se, Früh klarer jeg neppe, men Sünner er fullt mulig.