Karbonere med vørter?

Ser ingen grunn til at det ikke skulle gå :) Ved å gjøre det slik kan man også justere (litt) smak og evt. (mye) farge alt etter malten man lager speisen av :)
 
Klart det vil fungere. Dette er jo i praksis blending av ulike øl for å oppnå ønsket resultat.
Du vil nok måtte forske litt for å tune inn sluttresultatet, men helt klar mulig.
 
Jeg er ikke så redd for uforutsigbarheten i dette med å bruke vørter man ikke har testet utgjæringen av. Om man allerede kjenner gjærens egenskaper godt og lager en vørter innenfor normale avvik, så burde ikke utgjæringen av speisen avvike voldsomt fra det estimerte og dermed bør også karboneringen være relativt kontrollerbar.
 
Siden denne tråden allerede er lang så gjør det vel ikke noe å forlenge den litt til. Jeg tenkte å bruke speise til å karbonere et hveteøl jeg skal sette i morgen. Det virker som en grei metode med mange fordeler men det er noe jeg stusser litt på. Mange innlegg her nevner at man skal tilsette ekstra gjær i speisen. Er det nødvendig egentlig, det er vel nok gjær i suspensjon etter hovedgjæringen,eller? Jeg tilsetter ikke gjær ved karbonering med sukkerlake, og dette er vel noe av det samme. Hvis man tilsetter speisen nøye oppmålt i hver flaske trenger man vel heller ikke å stikke om antar jeg? Håper på svar på tross av en litt gammel tråd.
 
Siden denne tråden allerede er lang så gjør det vel ikke noe å forlenge den litt til. Jeg tenkte å bruke speise til å karbonere et hveteøl jeg skal sette i morgen. Det virker som en grei metode med mange fordeler men det er noe jeg stusser litt på. Mange innlegg her nevner at man skal tilsette ekstra gjær i speisen. Er det nødvendig egentlig, det er vel nok gjær i suspensjon etter hovedgjæringen,eller? Jeg tilsetter ikke gjær ved karbonering med sukkerlake, og dette er vel noe av det samme. Hvis man tilsetter speisen nøye oppmålt i hver flaske trenger man vel heller ikke å stikke om antar jeg? Håper på svar på tross av en litt gammel tråd.
Det burde ikke være nødvendig å tilsette gjær. Men om du har gjæra du brukte opprinnelig skader det ikke med en liten dash. Jeg tilsetter hvis ølet har stått veldig lenge etter gjæring, for eksempel ved lang lagering før flasking. Flaska akkurat en baltisk porter med vørter som karboneringsmedium, og den fikk ikke noe gjær, for den hadde bare stått kaldt noen uker. Stikke om gjør jeg normalt heller ikke siden jeg doserer flaskene individuelt, men denne gangen gjorde jeg siden det var så ekstremt mye bunnfall.
 
Takk for svar erikaude! Da finner ut ca hvor mye speise jeg trenger og fryser den ned mens hovedgjæringa pågår. Koker speisen og kjøler den ned igjen akkurat som med sukkerlake. Regner med å flaske etter 2 uker som vanlig, men jeg kan jo ta vare på noen gram tørrgjær å tilsette speisen før jeg fordeler den i flaskene. Er sprøyte greit å bruke til å overføre speisen til flaskene? Regner med at dere har i speisen før dere fyller flaskene?
 
Takk for svar erikaude! Da finner ut ca hvor mye speise jeg trenger og fryser den ned mens hovedgjæringa pågår. Koker speisen og kjøler den ned igjen akkurat som med sukkerlake. Regner med å flaske etter 2 uker som vanlig, men jeg kan jo ta vare på noen gram tørrgjær å tilsette speisen før jeg fordeler den i flaskene. Er sprøyte greit å bruke til å overføre speisen til flaskene? Regner med at dere har i speisen før dere fyller flaskene?
Jeg fyller faktisk speisen med sprøyte (type sånne https://www.apotek1.no/produktkategorier/sproyter-12790, du får kjøpt en og en på apoteket) etter at jeg har fylt flasken med flaskefylleren. Jeg har en litt tjukk flaskefyller og da blir det akkurat OK fyllingsgrad i flasken når jeg topper opp med speise.
Men du kan fylle først eller sist, akkurat slik det passer deg best.
 
Takk Larsulv. Da er planen klar. Tenker å karbonere noen flasker med sukker også for å sammenligne. Spennende om jeg og sambo kjenner noen forskjell, og i tilfelle hvilken type karbonering vi synes er best.
 
Takk Larsulv. Da er planen klar. Tenker å karbonere noen flasker med sukker også for å sammenligne. Spennende om jeg og sambo kjenner noen forskjell, og i tilfelle hvilken type karbonering vi synes er best.
Jeg har så langt feila blindtestene med glans, men det er noe fint med å bruke bare vørter i ølet. :p
 
Jeg er ikke så redd for uforutsigbarheten i dette med å bruke vørter man ikke har testet utgjæringen av. Om man allerede kjenner gjærens egenskaper godt og lager en vørter innenfor normale avvik, så burde ikke utgjæringen av speisen avvike voldsomt fra det estimerte og dermed bør også karboneringen være relativt kontrollerbar.

Helt enig; ingen grunn til å lage mye fuzz ut av dette. Jeg tror du har ganske gode marginer, ja. Når du har gjort det her noen ganger, skal det noe til å stelle i stand noe som du vil oppfatte som enten for mye eller for lite. Har du hatt normal utgjæring, kan du regne med at gjæren vil fortsette å oppføre seg normalt, og du har vel alltid en rimelig grei ide om gjærbarheten til en vørter du har laget.
 
Jeg har så langt feila blindtestene med glans, men det er noe fint med å bruke bare vørter i ølet. :p

Jeg har en lei følelse av at blindtester er noe jeg bør styre unna. Men jeg er uansett helt med på å nyte følelsen av å bruke bare vørter. Den følelsen er i alle fall veldig virkelig:p.

Og jeg tror jo på at vørterkarbonering har noe for seg. Det er mye som taler for det.
 
Alt som er enkelt å teste selv, bør testes. Mye god lære i det.
Dess senere i produksjonsleddet du er, dess enklere er det å splitteste.
Det absolutt enkleste er karboneringstest som foreslått. Deretter er det splitt før gjæring med forskjellig gjær og/eller tørrhumling.
Kjør på. Alt blir øl.
 
Jeg bruker også sprøyte kjøpt på apoteket for å tilsette speise. Men sprøyten har en tendens til å bli fryktelig treg. Om det er starsan som gjør det vet jeg ikke. Er det flere som opplever dette og som har en løsning på det?
 
Jeg bruker også sprøyte kjøpt på apoteket for å tilsette speise. Men sprøyten har en tendens til å bli fryktelig treg. Om det er starsan som gjør det vet jeg ikke. Er det flere som opplever dette og som har en løsning på det?
Har ingen løsning, men opplever det samme.
 
Samme her. Lett å bare klemme til så det plasker og freser. Ikke bra.

Har vurdert om det kanskje kan fungere å smøre med keg lube - noen som har tro på det?
 
Sånne gammeldagse skrekkfilmsprøyter. Ville de hatt samme problem? Jeg liker ikke kjøpe plast for å kaste det.
 
Sånne gammeldagse skrekkfilmsprøyter. Ville de hatt samme problem? Jeg liker ikke kjøpe plast for å kaste det.
Godt tenkt. Ser det er masse av dem på nett, i rustfritt stål og glass. Og de kan tydeligvis justeres også, så den doserer rett mengde hver gang. Om det funker bedre veit jeg ikke, men om det koster 50 kr å kanskje ha en doseringssprøyte for alltid virker det som det er verdt forsøket.
 
Tilbake
Topp