1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Karbonere med vørter?

En tråd i 'Brygging' startet av Finn Berger, 4 Nov 2016.

1. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

For meg er det mengden på hver enkelt flaske.. som sagt med 12l så er det nok greit, men det rundes av for mye på mindre volum synes jeg så summen av alle feilene blir kanskje mer enn nødvendig..

2. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

2,7 gram sukker gir 1 oe (SG) i 1 liter væske.

Utregning:
    1 gram sukker i 1 liter vann:
    1g oppløst 1*0,63=0,63 dvs. ml.
    Vannet veier da 999,37 g (er jo 999,37 ml)
    999,37+1=1000,37, dvs 0,37 oe.
    Og så: 1/0,37=2,703, dvs. 2,7 g per oe.

#362 YngveKL, 21 Mai 2018
    Sist redigert: 21 Mai 2018
  3. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tjaaaa... Skjønner hvor 2.7 kommer fra nå, men nå er det 1 tallet du plusser på 999,37 som forvirrer meg.
    Men fint at du prøver å forklare ting til en som lett begynte å dagdrømme når læreren begynte med ligninger på tavlen :rolleyes:

4. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er det ene grammet med sukker :)

999,37 g vann + 1 g sukker

Jeg skrev egentlig litt feil over... Det skal være 1 gram sukker i totalt 1 liter ( inkl. volumet av sukkeret) væske :)

#364 YngveKL, 21 Mai 2018
    Sist redigert: 21 Mai 2018
    Mc. liker dette.
  5. KriHart

KriHart
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg haddde i går smakstest av den nordtyske pilsen jeg brygget, hvor noen flasker ble karbonert med sukker. Planen var å teste en flaske etter kun 3-4 uker og en etter lengre tid. Tiden trakk ut, og første test ble først nå 2,5 måned etter flasking. Vel vel.

Vi var 4 stykker som smakte, en utgave av hver. Ingen av de andre kjente til hva forskjellen var. I tillegg er to av de litt nye bekjente, så de har jeg aldri snakket hull i hodet til om brygging og karboneringsmetode, slik jeg har med samboeren min. Forskjellene var langt mindre i denne enn den britiske bittern jeg testet forrige gang. Første som slo meg var at den med sukker var langt mer uklar enn den med speise. Det klarer jeg ikke å forstå, for jeg har ikke slitt med uklart øl før da jeg kun brukte sukker. Og det er jo mange andre inne her som sverger til sukker og samtidig har klart øl. Så det må ha en naturlig forklaring i noe annet, tenker jeg. Munnfølelsen i speiseølet opplevde alle som rundere/mykere, mens sukkerølet var skarpere og tynnere. Speiseølet karbonerte jeg til 2.9 volum, sukkerølet 2.7, for å forøske å kompensere for mindre opplevd CO2 med speise. Likefult sa alle at de mente sukkerølet hadde mer kullsyre - jeg opplevde det også slik.

Han ene vekslet mellom å kjenne forskjell og ikke kjenne, også mellom hvilken han syntes smakte best. De to andre syntes at speise hadde mye mer smak, og var litt søtere. Den luktet også mer. Jeg er helt enig med de. Sukkerølet opplevdes kort i smaken, og manglet defintivt noe. Igjen, forskjellene var ikke så store denne gangen, men definitivt til stede, og nok til å påvirke drikkeopplevelsen for meg ganske mye.

DSC_1240.JPG

Sarge, YngveKL, Mc. og 3 andre liker dette.
  6. Sarge

Sarge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ble de to ølene servert ved samme temperatur? Når jeg ser på det uklare glasset, så ser det ut til at det er uklar også en cm over ølnivået. Jeg har sett mange øl som har stått i et veldig kaldt kjøleskap (ned mot 0 grader) som ser uklare ut når de er helt i glasset, men som klarner opp når kondensen har lagt seg.

Jeg har ikke sett tegn til at dette har noe med speise vs sukker å gjøre.

Finn Berger liker dette.
  7. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tenkte også på det, men ølet varmes jo relativt kjapt opp etter skjenking til en temperatur der kjøletåka forsvinner. Samtidig er jeg enig med deg i at det ikke er noen sammenheng mellom sukker og uklart øl, så forklaringen må være en annen. Bakterieinfeksjoner vil kunne gi uklart øl, både pediococcus og laktobacillus, og andre også. Men da ville det vel vært merkbart i smaken?

Nå kan kjøletåke bli permanent tåke over tid, men jeg veit ikke om 2,5 måneder er nok. Men igjen: Kjøletåke er et produkt av polyfenoler (tanniner) og proteiner, og jeg ser ikke hvordan gjæring av sukker skulle kunne skape det.

Sarge liker dette.
  8. msevland

msevland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dersom sukker alene var årsaken til uklart øl, ville vi alle hatt uklart øl :)

Einar Michelsen og Finn Berger liker dette.
  9. KriHart

KriHart
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Begge de to ølene har vært lagret ved 10 grader, etter ca 1 måned på 2 grader. Samme serveringstemperatur, satt i kjøleskap en tid før. At det ikke har noe med sukker er jeg også sikker på. Jeg skal la flaske nummer 2 med sukker stå en god tid til for å se om sukkersmaken forsvinner enda mer. Da får vi også se om den er uklar. Infeksjon som årsak er ganske så utelukket.

10. Veggis

Veggis
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Planlegger å benytte vørter til karbonering av en porter.
    Gjæret med Wyeast 1318 London ALE III.

Tilsette CBC-1 eller ikke?

Eneste grunn til å eventuelt tilsette gjæren er bedre bunnfelling på flaskene. Porteren er 5-5,5% så tror ikke karboneringen blir noe problem.
    Er det dumt å bruke karboneringsgjær ved bruk av vørter til karbonering? Noen som har testet?

11. erikraude

erikraude
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg mener det har vært diskutert her tidligere. Jeg vil tro det kan by på problemer, men jeg har ikke testa.
    Grunnen til at jeg er skeptisk baserer seg på:
    - Cbc-1 dreper annen gjær
    - Cbc-1 spiser bare enkle sukkerarter.

Jeg ser for meg at du kan bli sittende igjen med dårlig utgjæring og lav karbonering. Men som sagt, jeg har ikke prøvd.

Veggis og msevland liker dette.
  12. 1Morten

1Morten
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har prøvd, og ryktene stemmer. Kast heller oppi et rør fersk gjær i vørteren og la den få gang før du tilsetter ølet.

Veggis og erikraude liker dette.
  13. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har brukt 1318 i ganske mange brygg nå, og det er ingen problemer med bunnfelling. Karbonerer kun med vørter. Glem CBC-1.

Mørke øl gir sjelden problemer med klarhet. Mine blir som regel krystallklare. Ingen cc'ing eller gelatin, men jeg bruker Clarex - og Supermoss på slutten av kokingen.

Veggis liker dette.
  14. Veggis

Veggis
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Da glemmer jeg CBC-1 i denne omgang, og satser på at 1318 gjør en grei jobb med bunnfallet. :)

Skal snart brygge en tripel, og da bør vel kanskje karboneringsgjæren komme mer til sin rett?

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det samme som du ble fortalt litt over gjelder. Cbc dreper annen gjær og spiser bare enkle sukkerarter.

16. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvis du primer med sukker, ja. :)

Del denne siden