Det finnes vel ikke noe fasitsvar på det der. Ølet står i romtemperatur til det er ferdig karbonert - og det er bare en måte å finne ut av det på. Men i alle fall ei uke, tar jeg sjansen på å si. (Jeg flasker, men det blir jo det samme.)Hei. Hvordan gjør folket med karbonering/lagring av ipa/neipa?
Bokser og bruker 2 stk karboneringsdrops i 0,5 l boks. Hvordan lagrer dere ølet etterpå? Hvor lenge i romtepratur før settes kaldt? Eller annet…..
Jeg er litt usikker på den snuinga. Hvis du har normalt frirom, blander du inn en del oksygen på den måten. Kanskje er det bra å gjøre det mens det fremdeles pågår gjæring. Det gir i alle fall mening reint teoretisk, men jeg er ikke helt overbevist. Prøvde det en gang, og mener at det ikke blei helt bra - men det kan skyldes andre faktorer.Jeg har mine flasker stående på et rom som holder 15-20c og det har blitt karbonert iløpet av to uker. Har smakt etter en uke også og det har vært ok.
Forøvrig har jeg vendt på flaskene etter en uke.
Takker, jeg flasker også endelJeg er litt usikker på den snuinga. Hvis du har normalt frirom, blander du inn en del oksygen på den måten. Kanskje er det bra å gjøre det mens det fremdeles pågår gjæring. Det gir i alle fall mening reint teoretisk, men jeg er ikke helt overbevist. Prøvde det en gang, og mener at det ikke blei helt bra - men det kan skyldes andre faktorer.
Men det skulle uansett ikke være nødvendig, sjøl om det kan være verdt å forsøke om karboneringa går treigt, kanskje.
Nøgne Ø karbonerer vel på 30-35 grader i en snau uke før det settes kaldt igjen?
O2 i headspace vil alltid komme inn i ølet pga likevektsprinsippet. Det er mulig at vending fremskynder dette, og jeg er usikker på om dette er bra / dårlig / likegyldig. I utgangspunktet tenker jeg at det er bra at O2 kommer inn i ølet tidlig slik at det er tilgjengelig for gjæren, eller sagt på en annen måte - jeg tror ikke det er positivt at det finnes O2 i headspace etter at gjæren er ferdig med sitt.Jeg er litt usikker på den snuinga. Hvis du har normalt frirom, blander du inn en del oksygen på den måten. Kanskje er det bra å gjøre det mens det fremdeles pågår gjæring. Det gir i alle fall mening reint teoretisk, men jeg er ikke helt overbevist. Prøvde det en gang, og mener at det ikke blei helt bra - men det kan skyldes andre faktorer.
Men det skulle uansett ikke være nødvendig, sjøl om det kan være verdt å forsøke om karboneringa går treigt, kanskje.
Helt klart anekdotisk - og det sier jeg vel?O2 i headspace vil alltid komme inn i ølet pga likevektsprinsippet. Det er mulig at vending fremskynder dette, og jeg er usikker på om dette er bra / dårlig / likegyldig. I utgangspunktet tenker jeg at det er bra at O2 kommer inn i ølet tidlig slik at det er tilgjengelig for gjæren, eller sagt på en annen måte - jeg tror ikke det er positivt at det finnes O2 i headspace etter at gjæren er ferdig med sitt.
... og Finn. 'en gang' . Det er i ytterkant av hva man kan kalle anekdotisk
Da tror jeg mitt Dipa brygg jikk rett vest. Mista gjærposen i vørteren nå skulle tilsette den . Valgte alikevell å bokse den. Så fantastisk ud når jeg bokset den , knall gul. Stått 7 dg til karbonering m,drops. Så greide ikke vente lenger med ein testsmak den var da brungul i farge, og langt fra forventet smak . Så lar dere dette stå en stund til eller går de rett i vasken med engang ?Hei. Hvordan gjør folket med karbonering/lagring av ipa/neipa?
Bokser og bruker 2 stk karboneringsdrops i 0,5 l boks. Hvordan lagrer dere ølet etterpå? Hvor lenge i romtepratur før settes kaldt? Eller annet…..
Brygget 3 brygg den dagen så i farten glemte jeg å dyppe posen i starsan som jeg jør til vanligDa tror jeg mitt Dipa brygg jikk rett vest. Mista gjærposen i vørteren nå skulle tilsette den . Valgte alikevell å bokse den. Så fantastisk ud når jeg bokset den , knall gul. Stått 7 dg til karbonering m,drops. Så greide ikke vente lenger med ein testsmak den var da brungul i farge, og langt fra forventet smak . Så lar dere dette stå en stund til eller går de rett i vasken med engang ?
Det der har ingenting med gjærposen å gjøre, ølet er nok oksydert. Har du kaldkræsjet med vanlig gjærlås? Fylte du boksene helt til randen for å minimere headspace osv?Da tror jeg mitt Dipa brygg jikk rett vest. Mista gjærposen i vørteren nå skulle tilsette den . Valgte alikevell å bokse den. Så fantastisk ud når jeg bokset den , knall gul. Stått 7 dg til karbonering m,drops. Så greide ikke vente lenger med ein testsmak den var da brungul i farge, og langt fra forventet smak . Så lar dere dette stå en stund til eller går de rett i vasken med engang ?
Det med fargen høres ikke så bra ut. Det tyder på oksidering. Jeg trur ikke det at du mista posen oppi har hatt noen betydning. Men vent litt med å helle det ut. Halvkarbonert øl smaker aldri godt; det har en egen smak som er vanskelig å like.Da tror jeg mitt Dipa brygg jikk rett vest. Mista gjærposen i vørteren nå skulle tilsette den . Valgte alikevell å bokse den. Så fantastisk ud når jeg bokset den , knall gul. Stått 7 dg til karbonering m,drops. Så greide ikke vente lenger med ein testsmak den var da brungul i farge, og langt fra forventet smak . Så lar dere dette stå en stund til eller går de rett i vasken med engang ?
Høres ut som oksidering, at du mistet posen i vørteren har ikke betydning for dette.Så greide ikke vente lenger med ein testsmak den var da brungul i farge
Boksene er fylt til randen så godt som mulig. 1-2 mm fra lokket.Det der har ingenting med gjærposen å gjøre, ølet er nok oksydert. Har du kaldkræsjet med vanlig gjærlås? Fylte du boksene helt til randen for å minimere headspace osv?
Fyll sånn at du søler skum eller øl når du tar på lokketBoksene er fylt til randen så godt som mulig. 1-2 mm fra lokket.
Det kan den, men det er nok ikke derfor disse problemene som beskrives har oppstått.Posen som ble mistet oppi karet kan vel tilføre uønskede bakterier vel?