Karbonering på flaske

palve

På min første batch brukte jeg cooper drops. 2stk på hver halvlitersflaske (6g carbohydrate). Jeg forventet kraftig karbonering, men fikk et beskjedent "puff" av hva jeg forventet. Flaskene stod i 2 uker i romtemperatur.

Så jeg tenkte dette kunne ha sammenheng med hvor fullt man faktisk fyller flaskene? Jeg ga nok litt mer luft i halsen enn på typisk kjøpeøl. Hva gjør dere ift fyllingsgrad på flaskene? Nå har jeg på Batch 2 fyllt flaskene litt mer. Kan jeg forvente mer kullsyre da?

/Pål

Eg fyller til kanten, når eg da drar ut stussen, så synker nivået ca 2 cm. Fungerer fint, men eg bruker kun sukkerlake. Brukte drops før men med varierende resultater.

Huus skrev:
Eg fyller til kanten, når eg da drar ut stussen, så synker nivået ca 2 cm. Fungerer fint, men eg bruker kun sukkerlake. Brukte drops før men med varierende resultater.

+1

Lar flaskene stå en liten uke i 20 - 25 grader før. Lagring under 10 grader.
6 gram på liter er en sikker vinner.

Vil sukkerlake fungere bedre enn drops? Jeg er jo usedvanlig lat, og setter pris på å unngå stikking til enda et kar som skal vaskes  ;D

palve skrev:
Vil sukkerlake fungere bedre enn drops? Jeg er jo usedvanlig lat, og setter pris på å unngå stikking til enda et kar som skal vaskes  ;D

Med sukkerlake får du jevn fordeling  til antall liter, ikke bare som et drops som kan karbonere for mye på 0,33 og kanskje for lite til 0,75 flasker. (Skyt meg hvis jeg tar feil)

Har prøvd begge og mener at det er bedre med sukkerlake, men ikke veldig stor forskjell. Kanskje bedre kontroll med sukkerlake på mengden og så er det litt stress med deling av drops etc.
Kok 6 gram sukker per liter øl i 10 min og la det avkjøle seg. Hell det i rent og desinfisert gjæringskar.
Overfør deretter ølet fra gjæringskaret over i dette med feks hevert. Da har du full kontroll på at du kun får rent øl uten grums før du skal fylle på flaske. Min flaskefyller tetter seg raskt hvis det er for mye grums i karer når du tapper på flaskene.
Da stopper det opp og alt tar mye lengre tid enn å vaske et ekstra kar.

Takker for svar. Min tredje batch blir nok med lake, om ikke dropsene og økt fyllingsgrad på #2 gir bedre POFF!  :yes:

palve skrev:
Takker for svar. Min tredje batch blir nok med lake, om ikke dropsene og økt fyllingsgrad på #2 gir bedre POFF!   :yes:

Har hatt samme problemet som deg. Brukte drops på de 4 første batchene. VELDIG varierende resultat. Nå stikker jeg om og bruker lake. Alltid jevnt og fint resultat.

En kommentar til omstikking: har ALDRI hatt varierende karbonisering selv om jeg bare heller laken direkte i øllet og rører forsiktig i det med ei sil-sleiv, og lar det stå en time eller 2 før tapping. Ingen omstikking. Men vet andre som har sett stor varians. Beats me!

Ut fra et ingenørperspektiv har jeg litt vanskelig for å tro at det ikke fordeler seg jevnt i væsken ganske så fort. Alle har vel sett hvor fort farge kan spre seg i en kolbe om du drypper en dråpe oppi (jada, klar over at forskellige væsker/densiteter har en del å si- Men sukker i en supper fex, fordeler seg jo straks, akkurat som salt..men dog på noe høyere temperatur.).

ToreAmundsen skrev:
En kommentar til omstikking: har ALDRI hatt varierende karbonisering selv om jeg bare heller laken direkte i øllet og rører forsiktig i det med ei sil-sleiv, og lar det stå en time eller 2 før tapping. Ingen omstikking. Men vet andre som har sett stor varians. Beats me!

Interessant! Hva mener du med at andre har sett varians - med denne metoden, eller "vanlig" metode? Gjør du dette hver gang? Blir det ikke mye bunnfall i flaskene? Tror jommen meg jeg må prøve dette også, det er vel ikke noen grunn til
at det ikke skal fungere...

6g sukker per liter øl i en liten mengde vann, stikke om oppå laken og røre litt rundt med allerede desinfisert hevert, tappe på flaske. Synes det er enklere enn å huske å kjøpe karboneringsdrops. Og så har jeg ikke sammenligna, men jeg antar det er billigere også.

/ Øyvind

Jeg har alltid syntes det har vært greiest med drops/sukkerbiter
Jada, det er sant som det nevnes over at da får du ujevn fordeling mellom de forskjellige flaske størrelsene,
men så lenge du er klar over det før du drar opp en flaske fra kjellern og åpnern...

Skjønner ikke helt hvorfor man vil bruke drops/sukkerbiter? Joda, du slipper å koke opp vann, men ærlig talt... SÅ lang tid tar det ikke å koke 2-3 desiliter vann, måle opp litt sukker, og la sukkeret løse seg opp.

Vil nesten tro at hvis man er smart og gjør andre ting mens vannet koker, så tar mindre tid enn det tar å ha i sukkerbiter/e.l. i hver enkelt flaske. Også får man jo fordelen av at man kan justere karboneringen til forskjellige typer øl, det vil automatisk bli riktig mengde sukker uavhengig av flaskestørrelse, osv osv.

Nettopp. Den enkleste måten å få blanda ut laken skikkelig på er å helle den i et tomt spann og tappe ølet fra gjæringsspannet og "oppå" laken før du tapper det videre på flaske. Det hele + koking av lake tar virkelig ikke noe mer tid enn å putte to drops i hver flaske.

/ Øyvind

Hva om man cold-crasher, blander sukkerlaken direkte i gjæringsspannet, venter noen timer, så flasker direkte?

Bør vel funke å gjøre som ToreAmundsen sa det litt lenger oppi her - bare helle laken i karet, røre forsiktig og la det stå et par timer. Men da tar det jo et par timer.

Tilbake
Topp