Karbonisering og flasking

Hei,

Satte et øl på Nøgne Øs Vic Secret-oppskrift i går og gleder meg stort til denne kan konsumeres.

Selv om det er et par uker til flasking, er jeg veldig utålmodig. Ønsker å ha alt på stell. Dette er kun vårt fjerde brygg og det har dermed blitt litt forskjellig fra gang til gang. Ift karbonisering har vi kun putta sukkerbiter i flaskene så langt, men ølene har vært litt småbeske. Selv om de har vært fullt drikkbare (med unntak av ett hvor vi rett og slett dumma oss ut på siling/filtrering av humle) og jeg ikke nødvendigvis vet om dette er infeksjon (eller dårlig filtrering av humle eller for lite gjæring eller hva? Tips til hva det kan være?), har vi selvsagt lyst å unngå dette fullstendig.

Jeg tenkte å karbonisere med en sukkerlake neste gang. Ølet som ble satt til gjæring holdt ca 23 l, så jeg regner 21-22 l til flasking. Ser at det er et standardmål å regne 6g/l og jeg prøvde et par kalkulatorer som "gir" meg 6,25 g/l. Rundt regnet 130 g for 21 liter øl.

Hvordan burde jeg gjøre dette?

Vannmengde på de 130 g? (Bør jeg også regne "bortkok" i vann og sukkermengde?)
Oppkok med sukker i før kok eller sukker tilsettes etter kok?
Bør jeg bruke en desinfisert sprøyte i hver flaske eller holder det å stikke om ølen i et nytt kar med laken i? Mistenker at det kan være vanskelig å få fordelt laken fullstendig uten ytterligere infeksjonsfare.

Enda et spørsmål:
Ser det er litt forskjellig praksis på dette, men bør/kan jeg kjøle ned ølen noe i forkant av flasking? Om denne beskheten kan være noe humle"avfall" eller gjær e.l.
I så fall, bør jeg kjøle den ned en dag eller to, for så å romtemperere igjen før flasking?

På forhånd takk for svar,
Kaizer, nysgjerrig og læringsvillig newbie.
 
Hei!

Du er absolutt på rett spor med 6 gram per liter for en IPA. Jeg er ikke så nøye på vannmengde når jeg lager sukkerlaken men ta heller litt for mye vann enn litt for lite vann. Lite vann kan føre til at sukkerlaken blir for tykk og legger seg i bunnen på omstikkingskaret. Jeg tipper jeg bruker 3-4 dl vann på 130g sukker.

Jeg koker opp vannet, tilsetter sukker og la de stå å småputre til jeg er klar til å bruke det (et par minutter er nok). Jeg har en egen bøtte med kran jeg flasker fra. Denne skyller jeg godt og desinfiserer med Starsan. Jeg bruker en pumpehevert for å flytte ølet fra gjæringskaret og over i flaskebøtten. Jeg har slangen i bunn slik at jeg får så lite plasking som mulig. Når jeg har overført ca 5 liter heller jeg forsiktig i sukkerlaken mens tappingen fortsetter. Når alt er kommet over rører jeg forsiktig rundt et par ganger med en desinfisert øse. Jeg rører forsiktig et par ganger under flaskingen også, ca 1 gang pr 5 liter, bare for å forsikre meg om at ikke sukkerlaken faller for mye til bunns. Jeg har også flasket på denne måten helt uten å røre og det har også gått bra.

Jeg kjøler som oftest ned ølet før flasking for å få bunnfelt mest mulig. Da bryr jeg meg ikke om å varme det opp igjen før flasking, men flasker det kaldt.
 
Sukkermengde finnes du ved ulike kalkulatorer (f.eks. www.bryggekalkulator.no). Vannmengde spiller ikke så stor rolle, jeg pleier å bruke en 5-6 dl (noe vil selvfølgelig fordampe bort under oppkok).

Hvorvidt du bruker sprøyte eller omstikk er opp til deg, jeg har kun brukt å stikke om og røre forsiktig for å blande sukkerlaken jevnt.
 
Jeg pleier å tilsette laken litt og litt i omstikkingskaret, da blir den jevnere fordelt. Det er også greit at den fortsatt er smålunken, da blir den ikke så tykk. Dersom den blir for nedkjølt (og/eller for tykk) er det en viss risiko for at den legger seg på bunnen av karet, da blir de første flaskene som tappes for lite karbonerte og de siste for mye.

Det er liten grunn til å bekymre seg for infeksjoner. Det går fint å røre forsiktig med en desinfisert øse, men pass på å ikke skvulpe o.l.

Det er veldig stor forskjell på infeksjonsfare i vørter og i ferdig øl. Øl har lav pH og inneholder alkohol, basselusker liker ingen av delene.
 
Hva gjelder laken, tror du stresser mer enn du trenger. Hiv sukkeret i en kjele, hell i 2-3 dl vann og kok opp (minst 80 grader). Se at sukkeret har løst seg helt opp.
Kan sprøytes inn om du vil, men er like enkelt å helle inn i karet mens du stikker om, etter noen få liter har rent i nytt kar. Da vil de blande seg rimelig godt (eventuelt kan du røre veldig forsiktig med en steril skje/sleiv).
Tviler på at beskheten har noe med hverken humle eller gjær å gjøre. Humle-trub er ikke så farlig som man tror - det blir liggende i bånn etter gjæring. Gjæret selv kan nok smakes, men det smaker sjelden noe annet enn gjær.
Du kan kjøle ned ølet i forkant om du vil få så klart øl som mulig, men det går helt fint uten - har aldri brydd meg med det, og ølet mitt er klart og fint.
 
Prøver meg på et svar, selv om jeg er nokså fersk i faget (20 batcher). Jeg koker opp litt vann med sukkeret i, nok til at det løses greit opp. Avkjøler litt (ikke nødv å kjøle helt ned), og har dette i omstikkingskar/tappekar med kran før omstikking av ølet med hevert. Har hittil ikke hatt probl med ujevn karbonering og sanns heller ikke infeksjon.

Før omstikking setter jeg ølet kaldt et par dager for å få best mulig bunnfelling og klarere øl, bruker ofte gelatin og (en ts som skal løses opp i litt vann,men ikke koke har jeg lært). Tempererer ikke ølet før omstikking.
 
Takker for meget raske svar!

Da stikker jeg nok bare om. Det hørtes greit ut.

Håper vi unngår det beske innslaget denne gangen! Irriterende å ikke vite hvor dette kommer fra og at det er minst en måned før jeg får svar på om denne har det!
 
Må bare advare mot ujevn karbonering. Har fått ujevn karbonering på mine to siste batcher, den ene gangen rørte jeg ikke - den andre gangen rørte jeg rett før jeg startet flaskingen. Jeg legger en silikonslange i en halvsirkel i bunnen på gjæringskaret slik at jeg jeg får en rotasjon på ølet som stikkes om. Mange sier dette skal være tilstrekkelig for å blande ut sukkeret, men det stemmer ikke. Jeg har brukt 5 dl vann til sukker. Å ta seg en øl fra siste batch er "tombola", man aner ikke hvordan karboneringen blir :(. Så rør heller en gang for mye. Tror det blir tvangskarbonering på meg fremover ;).
 
  • Jeg har funnet en metode som ihvertfall funker greit for meg. Lager vanligvis batcher på ca 25 liter.
    Hvis jeg skal ha feks 6 gram sukker pr liter lager jeg en sukkerlake med 60 gram pr desiliter. Blander 180 gram sukker med ca 2-3 dl vann og koker til det er 3 dl væske. Jeg har da en sukkerlake med 0,6 gram sukker pr ml. Avkjøler ikke.
    Bruker engangssprøyte fra apoteket (ca 5,-/stk) og doserer 3 ml pr flaske hvis det er 0,33 og 5 ml for halvliteren. Rister litt på flaskene etter korking for å sikre at det blandes.

    Fordeler:
    • Lett å beregne
    • Lavere infeksjonsfare siden jeg ikke stikker om og bruker nye sterile sprøyter hver gang
    • Mindre risiko for oksydering
    • Jeg slipper å stikke om og sparer litt vasking
    • Mindre svinn siden ølet ikke stikkes om
    • Får helt lik karbonering på alle flaskene
    • Den lille skvetten med sukkerlake fyller tomrommet flaskefyllern etterlater seg i flaskene slik at flaskene blir perfekt fylt
    • Kan "justere" med engangssprøyta hvis noen flasker er litt for fulle/mangler litt
    Ulemper
    • Kan være vanskelig å suge inn sukkerlake i sprøyta hvis det er mye sukker (weißbier 10g/l) og kald sukkerlake. Funker dog helt greit hvis man ikke bruker spiss på sprøyta
    • Lite effektivt på STORE batcher
    • Fare for sprøytespisser i ølet. Ja, det har skjedd ;-)
 
Jeg gjør akkurat slik som Sotrajohnny. Å skulle dosere nøyaktig mengde i hver flaske synes jeg virker unødvendig pirkete. Må være veldig nøyaktig. Jeg veier opp sukkeret og har en god skvett vann i kasserollen 5-8 dl til 25 liters batch. Stikker om og har sukkerblandingen i sånn ca halvveis. Når man ikke lager sukkerlaken så konsentret så blander det seg helt fint. Trenger ikke avkjøle sukkerlaken.
 
Tilbake
Topp