Kaustisk soda vs. krystallsoda

Ørnegård skrev:
Hvordan behandler dere selv flasker som dere selv har drukket?

Skyller noen ganger i varmt vann fra springen rett etter at ølet er sjenket i et glass hvor de deretter blir satt i en kasse for lagring. På flaskedagen er det oxi og flaskebørste og noen sprut starsan i en flaskespyler (fantastisk produkt) deretter settes de på flasketreet som jeg allerede har sprutet med starsan. Flaskespyleren kan jeg anbefale på det varmeste, at det tok meg 1 år på å kjøpe denne er utrolig.
 
Skyller litt i vann før flaskene blir lagret til vaskedagvaskedag: hele kasser i kaustiksoda 5min og så i starsan 3-5minetter på blir flaskene lagret oppned i kasser til flaskedagflaskedag: to pump i flaskespyler(vinator) med starsan og deretter henges på flasketreet klar til brukdette har fungert helt plettfritt til nåenkelt og sikkert minimal bruk av starsan og kaustiksoda
 
Jeg har fått noen flasker som ikke har blitt skylt etter tømming  :eek:
Hvordan vi dere gå frem for å få de rene igjen?
 
Lars E skrev:
Jeg har fått noen flasker som ikke har blitt skylt etter tømming  :eek:
Hvordan vi dere gå frem for å få de rene igjen?

La flaskene stå i litt sterk kaustiksoda ett par timer så er di nok gullende rene
 
Lars E skrev:
Jeg har fått noen flasker som ikke har blitt skylt etter tømming  :eek:
Hvordan vi dere gå frem for å få de rene igjen?

Chemipro oxi og varmt vann i 3-5 minutter, flaskebørste og vips, gullende rene  ;)
 
magne1972 skrev:
Jeg skyller flaskene for å få ut gjærrester og ølrester med en gang de er tømt.
Deretter lagres de til neste gang. Da skylles de med flaskespyler med varmtvann, og en runde i vinatoren med starsan. Det holder for meg :)


Det er slik jeg også gjør dette. Cluet er å få ut alle næringsrester som kan gi grunnlag for mugg o.l. Sparer mye arbeid på å skylle godt raskt etter at flasken er tømt. Er det ikke fastgrodde urenheter så tar starsan knekken på bakterier som sitter på glasset, jeg blander starsan litt sterkere enn "oppskriften". Skyller man raskt har ikke urenhetene festet seg og er lett å få vekk. Jeg er ikke plaget med infeksjon.

mvh

Bård
 
Har også brukt ca samme teknikk som Magne, tror det er totalt overkill å gjøre noe mer enn det.

Så lenge flaskene er mekanisk rene bør det holde fint med en omgang starsan før flaskinga.
 
Hva skulle man gjort uten dette forumet :skitbra:
Hvordan er blandingsforholdet dere bruker med kaustisk soda?
 
Lars E skrev:
Hva skulle man gjort uten dette forumet :skitbra:
Hvordan er blandingsforholdet dere bruker med kaustisk soda?

Vi bruker 3 kopper kaustiksoda til 80 liter varmt vannbruk vernebriller og oppvaskhansker
 
Gjør det samme som Magne1972 :) Utenom første brygget vi skulle flaske, da hadde vi kjøpt brukte flasker fra en ølbutikk, de flaskene var mildt sagt skitne.. Da ble det til å ligge i kaustisk soda over natta ja!
 
Tar av sluket på badet og heller det oppi der da jeg tidligere hadde problemer med at sluket gikk tett etter en tid.
Skjer ikke lenger og plumbo får stå i fred i butikkhylla.

Kaustisk og aluminium er ikke venner, men har du en stålvask så går det jo greit.
 
Ballongrens og PBW inneholder natriumsilikater. Dersom man renser flasker med en slik løsning, vil silikatene reagere med CO2 i lufta til ett seigt hvitt belegg dersom man lar løsningen lufttørke lenge uten å skylle med rent vann.
Dette belegget er vrient å få løst opp igjen med normale butikkkjemikalier. Må fjernes mekanisk.

Imidlertid er ballongrens/krystallsoda/PBW mye snillere enn kaustisk soda. (og omtrent like effektivt)
Jeg kaster heller flaskene enn å måtte bruke kaustisk soda.

Moralen er: bruk snille rensemidler, men skyll straks rent med vann etter bruk av alkaliske rengjøringsmidler.
 
Enig i dette med å ikke drive med sterkere rensemidler enn nødvendig, og kaustisk soda er farlig å bruke uten kunnskap og verneutstyr.
Men i avløpet er det ikke spesielt miljøfiendtlig og det er en nødvendig ingrediens når du skal bake typeriktige Pretzels til ølet ditt, da dypper du deigen i lut. Dette er altså ingen miljøgift sålenge du ikke er uheldig og slipper ut et tonn i en innsjø eller noe slikt, våre mengder løser vel litt fett i avløpet så rottene holdes i sjakk :)

Tviler forøvrig på at narkotika baronene i Mexico er enig i at krystallsoda er nesten like effektivt som kaustisk soda
http://articles.latimes.com/2009/feb/09/world/fg-missing9
 
Sist redigert:
Helt enig med deg Undergjæret. Til laugenpretzel og lutefisk går det bra for de som er kyndige til å håndtere kaustisk soda.
Egentlig rart at det et så farlig stoff for øyne og hud kan selges fritt i butikk.
 
Mye rart i de flaskene, de med synlige fremmedlegemer som inntørkede snegler og snuspakker panter jeg om igjen (dette var på sommerstid)

Jeg var så anal på desinfisering at jeg steriliserte flaskene i stekovn etter vask og visuell inspisering.
Det er godt å vite at flaskene er gullende rene når du nyter ølen.
 
Jeg har et litt mindre fancy opplegg. Skyller flaskene med en gang de er drukket. Hvis de har etiketter så tar jeg en egen rengjøringsrunde for dette. Vasker flaskene enda en gang dagen før bruk og setter opp ned til avrenning.

Rett før tapping blander jeg ut Starsan nok til å fylle 2 flasker. Så bruker jeg en trakt og fyller en og en flaske. Så blir det Starsan-stafett: Starsan fra den flasken som har stått lengst over i neste (med trakt). Den som er tømt settes opp ned til avrenning. Slik går jeg gjennom alle flaskene. Funker bra for meg, spesielt siden jeg brygger små batcher på ca 12 liter ferdig flasket.
 
Tilbake
Topp