Kompaktbrygger har:Hva er egentlig forskjellen?
Jeg testet å bruke termometre på tre ulike steder i mesken da jeg brukte BIAB med falskbunn. Det skilte flere grader. Jeg mener sirkulasjon er nødvendig om man ikke har en meget godt isolert beholder. Flerstegsmesk er også veldig enkelt å få til med sirkulasjon.Taper man en hel Celsius grad på en time, med isolert tykkbunnet kjele med lokk? Kontra en Beacon f.eks.
Overdreven sirkulasjon er årsak til mang en stuck mash og for grov knus. I min logikk er sirkulasjon kun nødvendig for å filtrere vørteren i maltsenga før kok.
BIAB er et veldig fint sted å starte: Lav investeringskostnad og veldig hands-on. Her er det bryggeren som brygger, og man lærer mye. Jeg startet der, og bruker fortsatt mye av utstyret (kjelen og plata brukes til å varme skyllevann, og da jeg opplevde feil på maskinen var jeg i stand til å redde brygget mitt med kok på det gamle utstyret).Jeg så denne videoen og falt litt for metoden. Jeg får kjele. kjølespiral, og litt til for 3400,-
Det med jevn temp kan en øve seg litt på forhånd hva bryteren skal stå på på platen tenker jeg.
Er litt i samme båt, kjøpte meg statutstyr for å kunne lage ekstraktbrygg nå i første omgang. Tenkte å brygge en 3-4 ekstrakt før jeg begynner med korn.
Dog, moro å planlegge litt i fremtiden, så for meg står det mellom BIAB settet fra bryggselv som videoen over viser, eller denne fra netthandelen: https://www.netthandelen.no/product/olbrygging/3095808/olbrygger-60-liter
Fordelen med siste er at jeg kan stue alt faenskapet vekk på vaskerommet og slipper stå på kjøkken.
Hva er kravet? Har induksjonstopp, burde vel klare å koke opp en slik kjele?Jeg er veldig fornøyd med 36 L kjele og spiral, men jeg måtte ha ekstra induksjonsplate for å kunne koke. Kommer selvsagt an på hvor bra koketopp du har fra før.
Det er det jeg tenker på nå: klarer komfyren å dra dette eller?Hva er kravet? Har induksjonstopp, burde vel klare å koke opp en slik kjele?
Tror alle induksjonstopper har minst 3 kW på største plate, ev. med booster funksjon påslått, og det burde holde fint. Min keramiske komfyr har derimot bare 1,7 kW.Hva er kravet? Har induksjonstopp, burde vel klare å koke opp en slik kjele?