Kjøler til 36l kjele og koketid på pilsnermalt + anna malt.

1.
Har en kjele som eg meina romma rundt 36-38l og som eg trenger spiralkjøler til. Bryggselv hadde solgt kjøleren som "egna seg godt til 36l kjeler". Lurte derfor på om denne kanskje passer i en slik kjele? Kjelen er ca 34 cm høg x 38 cm brei. Vil helst kjøpe fra Bryggselv siden eg skal bestille råvarer derfra i samme slengen.

2.
Pilsnermalt skal vanligvis koke 90 minutt. Men med andre maltsorter, skal disse og kokes like lenge ilag med pilsnermalten? Eller venter man 30 min før man blander i evt. ekstra malt så de bare kokes i 60 min?

Hvis ikke jeg tar feil, så skal ikke malt kokes......
Beskreiv kanskje litt dårlig ja.. Vørteren av pilsnermalten skal kokes i 90 minutt. Men viss man har andre malt typer i tillegg som egentlig skal kokes i 60 minutt? Er det sånn at viss man mesker pilsnermalt med fleire typer malt så kokes vørteren 90 minutt uansett?

Signal

Norbrygg-medlem
Til min 40l kjele bruker jeg kjøler laget av 15mm kobberrør kjøpt på biltema. Bøyde det rundt et malingspann og festet det sammen med strips for å få litt avstand mellom hver runde i kveilen. Ca 25l går fra 100 til 20 på 20 min.

Topp