Dan Simen skrev:Hvor lenge rekker en 2Kg flaske?
RawRoffe skrev:Da karbonerer jeg kunstig, bruker ikke CO₂ for rengjøring/filtrering/flytting av øl. Inklusive er en liten lekkasje i den ene posten + at jeg slipper ut trykk før tapping.
Dan Simen skrev:RawRoffe skrev:Da karbonerer jeg kunstig, bruker ikke CO₂ for rengjøring/filtrering/flytting av øl. Inklusive er en liten lekkasje i den ene posten + at jeg slipper ut trykk før tapping.
Du har altså sukker i corneliusfatet? Er kanskje lurt det? Hvor rekker kanskje bare til et par-tre fat dersom man bruker CO₂-flaska hele veien?
Hadde egentlig tenkt å tappe ølen rett på fatet også smokke til med CO₂ når det er tid for å drikke den, uten å karbonere med sukker/vørter, men hva er fordeler/ulemper her?
Sverre K skrev:Går fint å fylle Sodastreamflasker selv, har CO₂ på brannslukkere og fyller småflaskene etter behov. Laga en overgang etter modell fra Oddvar Demmo, men dette er til de gamle grå Sodastreamflaskene vel å merke. Har sett noen nye med andre gjenger men må gå å lage overgang til disse også.
jølle skrev:Sverre K skrev:Går fint å fylle Sodastreamflasker selv, har CO₂ på brannslukkere og fyller småflaskene etter behov. Laga en overgang etter modell fra Oddvar Demmo, men dette er til de gamle grå Sodastreamflaskene vel å merke. Har sett noen nye med andre gjenger men må gå å lage overgang til disse også.
Ok, det var nytt for meg. Hvilke trykk setter du på de da?
Eller er det slik at du bare fyller til de er fulle?
Rune Alm skrev:jølle skrev:Sverre K skrev:Går fint å fylle Sodastreamflasker selv, har CO₂ på brannslukkere og fyller småflaskene etter behov. Laga en overgang etter modell fra Oddvar Demmo, men dette er til de gamle grå Sodastreamflaskene vel å merke. Har sett noen nye med andre gjenger men må gå å lage overgang til disse også.
Ok, det var nytt for meg. Hvilke trykk setter du på de da?
Eller er det slik at du bare fyller til de er fulle?
Nå skal en vite hva en gjør før en begynner å fylle flasker selv. En flaskebombe med øl er småtterier kontra hva en slik overfyllt CO₂ beholder kan gjøre.
Prinsippet med å flytte CO₂ fra en flaske til en annen er ganske så enkelt. Det er bare å koble en slange som tåler minst 50 bars trykk mellom de to flaskene. Flasken som fylles fra står på hodet og flasken som fylles til står vanlig. Videre så står gjerne flasken som fylles fra varmt og flasken som fylles til kaldt.
Men her kommer hovedpoenget: DU MÅ ALDRI OVERFYLLE FLASKENE. Har du en helt tom sodastreamflaske som du skal fylle, så begynner du med å forsikre deg om at den er helt tom. Deretter setter du den på en vekt mens du fyller, slik kan du forsikre deg om at du fyller maksimalt 425 gram. Det beste er å veie flasken mens den er ny og skrive vekten på de, så kan du etterfylle før den er helt tom.
50 kg er forholdshvis høyt trykk så en skal være forsiktig med dette og hvite hva en gjør.
RawRoffe skrev:Dan Simen skrev:Hvor lenge rekker en 2Kg flaske?
Min erfaring: 2 kg holder til ca 5 - 7 fat.
Da karbonerer jeg kunstig, bruker ikke CO₂ for rengjøring/filtrering/flytting av øl. Inklusive er en liten lekkasje i den ene posten + at jeg slipper ut trykk før tapping.
TomIF skrev:Hva slags overgang bruker du til å fylle fra flaske til flaske?