Kjøleskap eller fryseboks – kjør debatt!

Fine greier! Hvorfor bytter du ut kranene i tårnet da? Hva Er måla på skapet ditt?
Har du en hurtigkobling på CO2-flaska?
 
Planen er å ha en hurtigkopling på CO2 flaska ja. Men har ikke kommet så langt.
Hurtigkopling for trykkluft tror jeg skal fungere bra. 

Noen kraner klistrer seg igjen, om de ikke er i bruk en stund. Det er fordi de beveglige delene i krana tørker.
Lukkemekanismen er plassert på luftsiden i krana

På Perlic kranene er de beveglige delene til enhver tid fuktige. De vil ikke kistre seg igjen
Lukkemekanismen er plasser på ølsiden i krana. Som Perlick så fint kaller Forward Seal.


Jeg er superfornøyd med mine kraner, og de har ingen tendenser til å klistre seg igjen.
Det er rett og slett enklere å rengjøre, og holde ved like.

Det finnes en del tråder på akkurat dette tema på sidene her.
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8262.msg75940.html#msg75940 http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3447.msg25816.html#msg25816

Målene har jeg ikke på skapet nå. Men det kan selvfølgelig skaffes. 
 
Tidlig på'n gitt!

Fikk plutselig veldig sansen for å ha CO2-flaska inne i skapet, og jeg tror det skal være omtrent plass i Electroluxen.
Har du bilde av innsiden, og manometeret som bygger 25 cm?

Hvordan funker sodastream? Er det samme opplegget, men mindre flaske?
Får man mindre CO2-flaske enn den jeg ser rundt omkring på 2Kg? 1Kg?
Hvor lenge rekker en 2Kg flaske?
 
Dan Simen skrev:
Hvor lenge rekker en 2Kg flaske?

Min erfaring: 2 kg holder til ca 5 - 7 fat.
Da karbonerer jeg kunstig, bruker ikke co2 for rengjøring/filtrering/flytting av øl. Inklusive er en liten lekkasje i den ene posten + at jeg slipper ut trykk før tapping.
 
En sodastream flaske er vel på 425g CO2 om jeg ikke husker helt feil.
Den blir dyr om du skal bruke denne ti lkarbonering. Men som drivgass for å tømme fatet fungerer det greit.
Men dyrere blir det uansett.
 
RawRoffe skrev:
Da karbonerer jeg kunstig, bruker ikke CO₂ for rengjøring/filtrering/flytting av øl. Inklusive er en liten lekkasje i den ene posten + at jeg slipper ut trykk før tapping.

Du har altså sukker i corneliusfatet? Er kanskje lurt det? Hvor rekker kanskje bare til et par-tre fat dersom man bruker CO2-flaska hele veien?
Hadde egentlig tenkt å tappe ølen rett på fatet også smokke til med CO2 når det er tid for å drikke den, uten å karbonere med sukker/vørter, men hva er fordeler/ulemper her?

Er det samme koblinger på sodastream som på de større CO2-flaskene? Kan jeg fylle opp en sodastream flaske ved å bruke en større CO2-flaske?
Har hengt meg fullstendig opp i å få alt inni skapet nå ser du, og når jeg har fått den tanken der så gir den ikke slipp merker jeg.

Har akkurat bestillt tårnet, med 525SS forward seal vel å merke, og skapet skal hentes på elkjøp en dag jeg får tid.
 
Det er ikke samme kopling på Sodastream flaskene.
Da trenger du en slik:http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2244
Du kan bruke samme manometer, som denne:http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=2244

Sodastreamflaskene kan ikke fylles fra større flaske. De må "byttes" i butikk.
Fordelen med Sodastream er at de er lette å få tak i. Med det er dyrere pr kg gass.

Om du karbonerer kunstig, tilsetter CO2 ved trykk, eller karbonerer med sukkerlake, så trenger du en drivgass for å få sakene ut av krana.
Om man karbonerer med bruk av sukkerlake, så blir det alltids et overtykk som du kan presse noen liter ut av fatet med.

Får du plass til en 2KG flaske, ville jeg satset på det. Jeg har sodastream som backup, eller om jeg skal ta med meg et fat.
 
Dan Simen skrev:
RawRoffe skrev:
Da karbonerer jeg kunstig, bruker ikke CO₂ for rengjøring/filtrering/flytting av øl. Inklusive er en liten lekkasje i den ene posten + at jeg slipper ut trykk før tapping.

Du har altså sukker i corneliusfatet? Er kanskje lurt det? Hvor rekker kanskje bare til et par-tre fat dersom man bruker CO₂-flaska hele veien?
Hadde egentlig tenkt å tappe ølen rett på fatet også smokke til med CO₂ når det er tid for å drikke den, uten å karbonere med sukker/vørter, men hva er fordeler/ulemper her?

Da misforsto du meg. Kunstig = smokkings.
Hvis du karbonerer naturlig (sukker) burde 2 kg vare en liten evighet.

Har brukt sukker i fatet bare 1 gang. Ulemper: tar lang tid, mer bunnfall, vanskeligere å treffe riktig nivå co2.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk
 
Går fint å fylle Sodastreamflasker selv, har co2 på brannslukkere og fyller småflaskene etter behov.  Laga en overgang etter modell fra Oddvar Demmo, men dette er til de gamle grå Sodastreamflaskene vel å merke.  Har sett noen nye med andre gjenger men må gå å lage overgang til disse også.
 
Sverre K skrev:
Går fint å fylle Sodastreamflasker selv, har CO₂ på brannslukkere og fyller småflaskene etter behov.  Laga en overgang etter modell fra Oddvar Demmo, men dette er til de gamle grå Sodastreamflaskene vel å merke.  Har sett noen nye med andre gjenger men må gå å lage overgang til disse også.

Ok, det var nytt for meg. Hvilke trykk setter du på de da?
Eller er det slik at du bare fyller til de er fulle?
 
jølle skrev:
Sverre K skrev:
Går fint å fylle Sodastreamflasker selv, har CO₂ på brannslukkere og fyller småflaskene etter behov.  Laga en overgang etter modell fra Oddvar Demmo, men dette er til de gamle grå Sodastreamflaskene vel å merke.  Har sett noen nye med andre gjenger men må gå å lage overgang til disse også.

Ok, det var nytt for meg. Hvilke trykk setter du på de da?
Eller er det slik at du bare fyller til de er fulle?

Nå skal en vite hva en gjør før en begynner å fylle flasker selv. En flaskebombe med øl er småtterier kontra hva en slik overfyllt Co2 beholder kan gjøre.
Prinsippet med å flytte Co2 fra en flaske til en annen er ganske så enkelt. Det er bare å koble en slange som tåler minst 50 bars trykk mellom de to flaskene. Flasken som fylles fra står på hodet og flasken som fylles til står vanlig. Videre så står gjerne flasken som fylles fra varmt og flasken som fylles til kaldt.
Men her kommer hovedpoenget: DU MÅ ALDRI OVERFYLLE FLASKENE. Har du en helt tom sodastreamflaske som du skal fylle, så begynner du med å forsikre deg om at den er helt tom. Deretter setter du den på en vekt mens du fyller, slik kan du forsikre deg om at du fyller maksimalt 425 gram. Det beste er å veie flasken mens den er ny og skrive vekten på de, så kan du etterfylle før den er helt tom.
50 Kg er forholdshvis høyt trykk så en skal være forsiktig med dette og hvite hva en gjør.
 
Rune Alm skrev:
jølle skrev:
Sverre K skrev:
Går fint å fylle Sodastreamflasker selv, har CO₂ på brannslukkere og fyller småflaskene etter behov.  Laga en overgang etter modell fra Oddvar Demmo, men dette er til de gamle grå Sodastreamflaskene vel å merke.  Har sett noen nye med andre gjenger men må gå å lage overgang til disse også.

Ok, det var nytt for meg. Hvilke trykk setter du på de da?
Eller er det slik at du bare fyller til de er fulle?

Nå skal en vite hva en gjør før en begynner å fylle flasker selv. En flaskebombe med øl er småtterier kontra hva en slik overfyllt CO₂ beholder kan gjøre.
Prinsippet med å flytte CO₂ fra en flaske til en annen er ganske så enkelt. Det er bare å koble en slange som tåler minst 50 bars trykk mellom de to flaskene. Flasken som fylles fra står på hodet og flasken som fylles til står vanlig. Videre så står gjerne flasken som fylles fra varmt og flasken som fylles til kaldt.
Men her kommer hovedpoenget: DU MÅ ALDRI OVERFYLLE FLASKENE. Har du en helt tom sodastreamflaske som du skal fylle, så begynner du med å forsikre deg om at den er helt tom. Deretter setter du den på en vekt mens du fyller, slik kan du forsikre deg om at du fyller maksimalt 425 gram. Det beste er å veie flasken mens den er ny og skrive vekten på de, så kan du etterfylle før den er helt tom.
50 kg er forholdshvis høyt trykk så en skal være forsiktig med dette og hvite hva en gjør.

Det ante meg at det var noen triks her ja.
Da lar jeg andre gjøre det for meg.  :)
 
Har veid alle mine småflasker og notert vekta på dem.  Dagen før fylling setter jeg dem i fryseboksen, når de skal fylles tar jeg de rett fra fryseboksen og skrur dem på storflaska og åpner for at gass kan strømme over.  Vet av erfaring på min ventil hvor lang tid det tar for å flytte sånn ca 400 gram gass over.  Kontrollveier bestandig etterpå for å være sikker, har aldri vært ute for at det har blitt for mye gass på ei flaske.
 
Overfylling lar seg i prinsippet ikker gjennomføre ved denne metoden. Selv med nedkjøling av mottagerflaske får du ikke samme fyllingsgrad som de som bruker kompressor for å fylle flaskene.
 
Har nok vært inne på tanken at de ikke kan la seg overfylle ja, har såpass liten åpning mellom donorflaske og ss-flaska at jeg hører godt når gasstrømmen avtar og avslutter da på rundt 400g.
 
RawRoffe skrev:
Dan Simen skrev:
Hvor lenge rekker en 2Kg flaske?

Min erfaring: 2 kg holder til ca 5 - 7 fat.
Da karbonerer jeg kunstig, bruker ikke CO₂ for rengjøring/filtrering/flytting av øl. Inklusive er en liten lekkasje i den ene posten + at jeg slipper ut trykk før tapping.

Det må ha vært en ganske stor lekkasje. Teoretisk skal du greie ca det dobbelte ved kunstig karbonering, og det dobbelte av dette ved naturlig karbonering.

Ellers så fyller vi flasker selv. Leier ei stor flaske fra AGA på døgnleie og fyller til våre flasker, 2x10Kg + 1x5Kg og 1x6Kg. Disse blir så brukt til å fylle våre 2KG forbruksflasker. Vi fyller etter vekt og setter de flaskene vi skal fylle til i fryser og donorflaska varmt. Dette fører til at vi har ca 20 BAR på de kalde flaskene og 70 BAR på donorflaska (ca 32 °C). Trykkforskjellen som oppstår fører så til at gass i gassform, ikke flytende (donorflaska står oppreist) strømmer til den kalde flaska og kondenserer til væske. Det hele gjentaes 3-4 ganger for å få flaskene full. Vi har aldri fylt mere enn det som flaska tar, men jeg ser ingen grunn til at det ikke går å overfylle flaska, ja til og med helt full, så vekt er absolutt nødvendig. Ei full flaske VIL revne dersom temperaturen økes!
 
Vi fikk laget en overgang av 2 slanger fra Co2-apparat. Tok de med til et verksted som har utstyr til å presse slanger (Løvold i Bodø), der de kuttet de og skjøtet de sammen. Fikk da en slange med rett mutter i begge ender.
 
Tilbake
Topp