Kjøleskap eller fryseboks – kjør debatt!

Godtfolk,

Jeg har planer om å gå over til fat. Og dette er et nytt og ukjent felt for meg. Så jeg er i forberedelsesfasen. Først tenkte jeg å bygge om et kjøleskap til en kegerator. Men ettersom jeg gjerne vil ha et system med 3–4 fat (+gassflaska) begynte jeg også å vurdere om jeg ikke skulle gå løs på en fryseboks. Jeg har ennå ikke bestemt meg.

Er disse løsningene hipp som happ? Regner med at det finnes fordeler og ulemper med begge varianter. Noen ringrever der ute som vil dele sine tanker om dette?

I øyeblikket heller jeg litt mot en fryseboks. Vil da montere et tappetårn med 3–4 kraner. Men om den generelle erfaringen er at slike for eksempel bråker mer enn et kjøleskap (bor i liten leilighet) vil jeg nok revurdere…
 
Jeg får inn 4 fat i kjøleskapet mitt. Men jeg bruker sodastream gass. Fungerer fint til mitt bruk.
 
Er også i startfasen til en keggerator, men lurer på hvordan gjør man det med termostaten til en fryser?
Går den opp til 5-10 grader, eller trengs det noen justeringer her?
 
Ulempen med fryseboks er at når temperaturkontrollen løper løpsk fryser alt ølet ditt til is. Litt skummelt med mindre man er veldig glad i Eis-Bock.
Noen sier også at frysebokser ikke er designet for å slåes av og på ved korte intervaller og at du dermed risikerer at fryseboksen tar kvelden. Eller i verste fall brann.

Å heise fulle fat opp og ned av en fryseboks med håndkraft kan medføre at man er nødt til å bytte truse etterpå. (Eller ihvertfall snu den)

Jeg ville kjørt kjøleskap.
 
Erlendso skrev:
Å heise fulle fat opp og ned av en fryseboks med håndkraft kan medføre at man er nødt til å bytte truse etterpå. (Eller ihvertfall snu den)

Er det no nødvendig å gi folk slike idéar  ;) ?
 
Erlendso skrev:
Å heise fulle fat opp og ned av en fryseboks med håndkraft kan medføre at man er nødt til å bytte truse etterpå. (Eller ihvertfall snu den)

Samt ødelegge ryggen noe immari. Om man er glad i sin rygg (og det bør man være) så er kjøleskap veien å gå.
 
Takk for gode råd :)

Da er jeg nok litt mer innstilt på kjøleskap. Men jeg er stadig gira på å få lurt inn mer enn to fat. Kan jeg "bygge i høyden"? Skaffe et høyt skap, sette to fat i bunn og et fat + gassflaske på ei hylle (som jeg styrker og sikrer for vekta) ovenfor? Eller blir det dumt at kranene på døra plasseres lavere enn det ene fatet, med trykk og høydeforskjell og slikt? Eller har kanskje ikke sånt noe å si?
 
Det trengs vel noe slikt som 0,1 bar å løfte vann 1 m, så jeg ville ikke bekymret meg for om noen fat står lavere enn andre.
 
Men gjør det noe at det ene fatet står høyere en kranene jeg tapper fra? Det blir ikke for mye trøkk når jeg tapper?
 
audun! skrev:
Kan jeg "bygge i høyden"? Skaffe et høyt skap, sette to fat i bunn og et fat + gassflaske på ei hylle (som jeg styrker og sikrer

Det går fint! Jeg har et høyt kjøleskap hvor jeg får plass til to fat og en 6 kilos flaske på en forsterket hylle, i tillegg til to fat nede. Startet med en fryseboks og UT 200, men det gikk til helvete etter ca et halvår. Ølet frøs :eek:

Go kjøleskap :yes:
 
Odland skrev:
Erlendso skrev:
Å heise fulle fat opp og ned av en fryseboks med håndkraft kan medføre at man er nødt til å bytte truse etterpå. (Eller ihvertfall snu den)

Samt ødelegge ryggen noe immari. Om man er glad i sin rygg (og det bør man være) så er kjøleskap veien å gå.
Har man så dårlig rygg trenges det trening i form av å løfte fulle fat (ca 25kg) så ofte som mulig ;D
 
Tomas skrev:
audun! skrev:
Kan jeg "bygge i høyden"? Skaffe et høyt skap, sette to fat i bunn og et fat + gassflaske på ei hylle (som jeg styrker og sikrer

Det går fint! Jeg har et høyt kjøleskap hvor jeg får plass til to fat og en 6 kilos flaske på en forsterket hylle, i tillegg til to fat nede.

Interessant!
Er dette et vanlig nymotens kjøleskap, eller en litt eldre og breiere variant?
Du skulle ikke til alt overmål ha et bilde liggende?
 
Sverre K skrev:
Odland skrev:
Erlendso skrev:
Å heise fulle fat opp og ned av en fryseboks med håndkraft kan medføre at man er nødt til å bytte truse etterpå. (Eller ihvertfall snu den)

Samt ødelegge ryggen noe immari. Om man er glad i sin rygg (og det bør man være) så er kjøleskap veien å gå.
Har man så dårlig rygg trenges det trening i form av å løfte fulle fat (ca 25kg) så ofte som mulig ;D

Du har rett! Trening er flott! Gjerne med en øl! http://www.side2.no/helse/article729479.ece
 
Joa, trene rygg bør man, men å bøye seg ned i en fryseboks for å plukke opp et fat på 25kg med krummet rygg er neppe oppskriften på suksess :p

Men man dævver nok ikke :)
 
Med fare for å spør et dumt spørsmål: må man egentlig ha Co2 flaska i skapet etter fatene er trykksatt/karbonert? Holder det ikke å fylle på litt Co2 hvis trykket synker etterhvert en tapper?

Mvh Tom
 
TomIF skrev:
Med fare for å spør et dumt spørsmål: må man egentlig ha CO₂ flaska i skapet etter fatene er trykksatt/karbonert? Holder det ikke å fylle på litt CO₂ hvis trykket synker etterhvert en tapper?

Mvh Tom
Hvis trykket i fatet synker, så vil CO2 rømme fra ølet for å oppnå liketilstand med tomrommet i fatet. Så jo mer du drikker og jo lavere trykket blir, jo flatere blir ølet. Men det tar litt tid, så du kan fylle på fatet innimellom for å prøve å holde trykket.
 
Tilbake
Topp