Jeg har lest og lest om usmaker, men klarer ikke bestemme meg for hvilken usmak som ligner mest. Men det er en svak, litt besk smak som har dukket opp i en brown ale, og den er blitt mer fremtredende over tid. Ølet ble tappa i begynnelsen av desember, og var rundt og godt når det akkurat var ferdig modna. Jeg har en liten mistanke om at det kan være fordi jeg plaska litt mye når jeg tappa det, men som sagt, etter to ukers modning var det ennå helt greit. To andre feilkilder som jeg kommer på, er at det gikk ganske lang tid før jeg fikk kjølt det ned, pluss at gjæringstempen nok ikke var helt stabil.
Noen som har tips til hvordan man kan trene opp smaksløker og luktesans når jeg bor sånn at et kurs er litt vrient å delta på? Andre ideer om hva det kan være som har skjedd med ølet mitt - etter at det både har vært gtappa og modna?
Har ingredienser til en ESB og pils, men venter til jeg har fått laga en kjølespiral og ordentil gjæringsskap...
Noen som har tips til hvordan man kan trene opp smaksløker og luktesans når jeg bor sånn at et kurs er litt vrient å delta på? Andre ideer om hva det kan være som har skjedd med ølet mitt - etter at det både har vært gtappa og modna?
Har ingredienser til en ESB og pils, men venter til jeg har fått laga en kjølespiral og ordentil gjæringsskap...