Klubbmesterskap i ølbrygging

Hvem var det som hadde den eisbocken jeg fikk med meg for å teste alkoholinnhold i? Jeg er rimelig sikker på det vedkommende aldri trodde det skulle komme noe resultat, men det gjorde det:

11,26% alkohol
OG: 1.1053
FG: 1.0214
 
Hvem var det som hadde den eisbocken jeg fikk med meg for å teste alkoholinnhold i? Jeg er rimelig sikker på det vedkommende aldri trodde det skulle komme noe resultat, men det gjorde det:

11,26% alkohol
OG: 1.1053
FG: 1.0214
Det var meg det! :D Men var det bare 11.26 altså? Det er cirka 2.76% mindre enn jeg trodde etter utregning. Det er ikke eksakt vitenskap det her gitt(bortsett fra det du gjør ;) ).
 
Det var meg det! :D Men var det bare 11.26 altså? Det er cirka 2.76% mindre enn jeg trodde etter utregning. Det er ikke eksakt vitenskap det her gitt(bortsett fra det du gjør ;) ).

Jeg er usikker på hvor mye "tull" man kan gjøre med ølet, og fortsatt få gode resultater fra Alex 500-apparatet. Leverandøren sier +/- 0,5 prosentpoeng. Vi har hatt åpenbare feilmålinger på surøl, men jeg tror ikke eisbock skal påvirke det veldig. Det er også et problem om instrumentet varierer mye i vist resultat før det stabiliserer seg, men det gjorde det ikke her, så i bunn og grunn tror jeg du ligger mellom 11 og 12.
 
Det var meg det! :D Men var det bare 11.26 altså? Det er cirka 2.76% mindre enn jeg trodde etter utregning. Det er ikke eksakt vitenskap det her gitt(bortsett fra det du gjør ;) ).
Ofte er det ja vanlig å ta OG-FG og dele på 7,7 eller 7,6 eller 7,5....Tar du (105-21)/7,5 = 11,2
Jeg bruker vanligvis 7,6 og hadde da fått 11,052 og avrundet det til 11,1.
Hvordan regnet du når du fikk det til å bli 14,02?
 
Jeg er usikker på hvor mye "tull" man kan gjøre med ølet, og fortsatt få gode resultater fra Alex 500-apparatet. Leverandøren sier +/- 0,5 prosentpoeng. Vi har hatt åpenbare feilmålinger på surøl, men jeg tror ikke eisbock skal påvirke det veldig. Det er også et problem om instrumentet varierer mye i vist resultat før det stabiliserer seg, men det gjorde det ikke her, så i bunn og grunn tror jeg du ligger mellom 11 og 12.
Er det pH som forstyrrer målingene på surøl?

Jeg lurer på hva som har gjort beregningene mine så "off" som de var. Væskemengden jeg tok vekk ga meg et veldig godt anslag å jobbe utifra. Da må dobbelbocken som jeg brukte ha vært lavere. Til neste gang skal jeg være enda mer nøyaktig. :)

Takk for at du tok deg tid. :D
 
Er det pH som forstyrrer målingene på surøl?

Nei, jeg tror det er syra. Du får ei blanding av sukker, vann, alkohol og syre, i stedet for sukker, vann og alkohol. Det er mulig å kjøre et vinprogram, som jo bør ta hensyn til syre, men jeg har ikke testet det på surøl.
 
Ofte er det ja vanlig å ta OG-FG og dele på 7,7 eller 7,6 eller 7,5....Tar du (105-21)/7,5 = 11,2
Jeg bruker vanligvis 7,6 og hadde da fått 11,052 og avrundet det til 11,1.
Hvordan regnet du når du fikk det til å bli 14,02?
Etter eising så målte jeg ny FG til 1.026, som ga teoretisk OG på 1.131. Jeg har skrevet om prosessen i tråden under. Det som jeg tenker har gått galt er mine målinger når jeg brygget dobbelbocken. Det er nok en eller annen variabel jeg har glemt å ta hensyn til under bryggingen.

Min erfaring med eisbock
 
1.105 og 1.021 var fra min måling. Ikke Mats Ø sine tall.
Mener jeg har spurt om dette tidligere, men spør an gang til.
Hvilken formel brukes for å regne ut OG med dette apparatet? Er det (OG-FG)/7,5 ?

Ved øl med høy OG brukes ofte en mer avansert formel, fordi unøyaktighet ved den enkle formelen (/7,5) gir store utslag ved høy OG.
Må man ikke bruke den mer avansert formelen ved alkoholsterke øl for å anslå OG korrekt?
 
Mener jeg har spurt om dette tidligere, men spør an gang til.
Hvilken formel brukes for å regne ut OG med dette apparatet? Er det (OG-FG)/7,5 ?

"Comprehensive statistical model for determination of alcohol and total extract content." Patentert skal det visstnok også være, så om noen er veldig glad i lete i patentdatabaser så kan man kanskje finne litt detaljer.

Det er ikke så lett å finne ut hva som egentlig skjer inne i apparatet, men noe er kjent. De måler densitet (FG) ekstremt nøyaktig i et vibrerende glassrør. Dette er teknologi som Anton Paar bruker i mye forskjellig laboratorieutstyr. I tillegg sier de at de gjør "absorption measurement via NIR spectroscopy".

Jeg gjetter på at det har analysert en solid mengde øl og bygget en tabell over resultater, kombinert med interpolasjon og littt magi.

De lager også en maskin som koster omtrent ti ganger så mye, som er vesentlig mer nøyaktig.
 
Jeg er usikker på hvor mye "tull" man kan gjøre med ølet, og fortsatt få gode resultater fra Alex 500-apparatet. Leverandøren sier +/- 0,5 prosentpoeng. Vi har hatt åpenbare feilmålinger på surøl, men jeg tror ikke eisbock skal påvirke det veldig. Det er også et problem om instrumentet varierer mye i vist resultat før det stabiliserer seg, men det gjorde det ikke her, så i bunn og grunn tror jeg du ligger mellom 11 og 12.
Vil anta apparatet er ganske on point, men problemet er at man tar ut noe alkohol sammen med isen/vannet i fryseprosessen og det er vanskelig å ha noen ordentlig oversikt over hvor mye alkohol som går med uten dramatisk mye mer vitenskap.
 
Tilbake
Topp