Koplingsskjema BB30

Har revet bort all innmat fra BB30, og setter inn ny Sestos PID med SSR og PT100. Har fra videregående av (begynner å bli lenge siden) elektrokunnskaper, og har god tro på at jeg klarer jobben, men jeg klarer dessverre ikke finne ut av èn enkel ting, og det er hva den greia i midten av varmeelementet er, og hvordan jeg skal kople den opp (om jeg i det hele tatt trenger det. Anyone?
 
Jeg løste det på en annen måte med min BB30.

Bygde inn PID og SSR i et eksternt kabinett som jeg bare plugger BB30 inn i og lar alt stå på fullt på kjelen.
Da er også BB30 "orginal" hvis jeg noen gang skulle finne på å selge den :bank2:

PID1.jpg

PID2.jpg

PID3.jpg
 
Det ser ut som om det er en temperatursikring på 150grader, men det ligger også en temperatursikring på 240grader rett ved siden av. Blir ikke klok på hvordan kople den enda.

Men med PID (det ser ut som om din er ganske lik min), hva er NC, NO og COM ?
 
Her er koblingsskjema fra eBay der jeg kjøpte min:

$(KGrHqJ,!h4E6GntFnUQBOt7QDJQNQ~~60_3.JPG



Tror kanskje jeg leste at at COM, NC, NO brukes hvis du skal ha f.eks en ekstern alarm som varsler når innstilt temp er oppnådd!
Eller en LED for den saks skyld!

Kjør noen tester før du kjører "live"
Jeg kjørte først autotuning og deretter måtte jeg kalibrere temperaturen!
Fungerer utrolig bra!

Jeg kjøpte meg også en vanntett sensor som jeg bare legger i mesken.

sku_126768_1.jpg


Hvor jeg kjøpte den kan du sikkert gjette ut i fra bildet :attevar:
 
Greia i midten er en overopphetingssikring. Den er på 135 grader (tror jeg) på versjon 1, og på 175 grader på versjon 2. Noen har hatt problemer med at den slår til, og da går det dårlig med koken. Den slår vanligvis bare til, hvis du har fått et belegg (svidd eller annet) i bunnen. Den kan også slå til helt uten grunn.
Jeg har kobla ut hele greia. Er alltid i nærheten når det brygges likevel.
 
Jeg har BB30 v2, og sikringen har enda ikke slått ut, men som du sier så sitter man jo og ser på:)
 
@andersreve: Jeg har gjort samme modifikasjon. Legger ved koblingsskjema før og etter modifikasjonen. Jeg ville beholdt temperatursikringen. Den skader jo ikke, og dersom noen kobler til BB uten at det er vann i, vil sikringen antagelig hindre bunnen i å bli ødelagt. Det er to temperatursikringer på BB30 v1: Den ene med blå ledninger mot kanten av platen, dette er en sikring. Den andre i midten med hvite flatstiftledninger, dette er en termostat (kobler seg automatisk inn igjen). Sistnevnte bør kobles i serie med PID eller styrespenning til SSR. Dette for å unngå store strømmer gjennom den.
 

Vedlegg

  • BB30 schematic old new.jpg
    104,5 KB · Sett: 3.859
  • BB30_PID.jpg
    62,9 KB · Sett: 3.648
Er dette en autosikring? Så dersom jeg kopler den direkte på den ene fasen vil den kutte all strøm dersom overopphetet, og slå inn igjen når brygget får kjølt seg?
 
Ragnar_M skrev:
@andersreve: Jeg har gjort samme modifikasjon. Legger ved koblingsskjema før og etter modifikasjonen. Jeg ville beholdt temperatursikringen. Den skader jo ikke, og dersom noen kobler til BB uten at det er vann i, vil sikringen antagelig hindre bunnen i å bli ødelagt. Det er to temperatursikringer på BB30 v1: Den ene med blå ledninger mot kanten av platen, dette er en sikring. Den andre i midten med hvite flatstiftledninger, dette er en termostat (kobler seg automatisk inn igjen). Sistnevnte bør kobles i serie med PID eller styrespenning til SSR. Dette for å unngå store strømmer gjennom den.

Hva har skjedd med bildene her tro?
Hadde nå et uhell med stuck mash og påfølgende tørrkoking/svidd bunn.
Resulterte i at termosikringen røk, og jeg nå er på internettsøk etter ny.

Hadde jeg tatt ditt råd opprinnelig, altså å hatt termostaten koplet til, kunne nok dette vært unngått.
Tips til dere som har koplet den fra.
 
marhorn skrev:
Jeg løste det på en annen måte med min BB30.

Bygde inn PID og SSR i et eksternt kabinett som jeg bare plugger BB30 inn i og lar alt stå på fullt på kjelen.
Da er også BB30 "orginal" hvis jeg noen gang skulle finne på å selge den :bank2:

Du har vel ikke tilfeldigvis linkene til de forskjellige delene du har brukt for å bygge denne? Kunne godt tenkt meg å bygge en tilsvarende, deilig å slippe og tukle for mye med innmaten på kokeren.
 
Fredda skrev:
Du har vel ikke tilfeldigvis linkene til de forskjellige delene du har brukt for å bygge denne? Kunne godt tenkt meg å bygge en tilsvarende, deilig å slippe og tukle for mye med innmaten på kokeren.

Hei,

Beklager sent svar men har vært til fjells med til tider totalt fraværende internett:)

Har kjøpt det aller meste gjennom ebay og Dealextreme.

PID:
http://www.ebay.com/itm/220888955443?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649#ht_5536wt_1010

Kjøleribbe for SSR:
http://www.ebay.com/itm/Heat-Sink-for-Solid-State-Relay-SSR-Up-To-60A-/300625221323?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Kabinett:
http://www.ebay.com/itm/Aluminum-Project-Box-Enclousure-Case-Electronic-DIY-Big-/250826353904?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a666a6cf0

Temperaturprobe:
http://dx.com/p/screw-type-temperature-control-thermocouple-probe-2m-cable-126768

I tillegg brukte jeg en skjøteledning fra Jula som jeg klippet i to, samt litt annet tjafs jeg hadde liggende, som bryter, kontakter for proben og gjennomføringer.

Nå har jeg solgt BB30'n så jeg bruker ikke boksen så mye lenger, men den fungerer fremdeles flott til f.eks å varme skyllevann ol.
 
marhorn skrev:
Jeg løste det på en annen måte med min BB30.

Bygde inn PID og SSR i et eksternt kabinett som jeg bare plugger BB30 inn i og lar alt stå på fullt på kjelen.
Da er også BB30 "orginal" hvis jeg noen gang skulle finne på å selge den :bank2:

PID1.jpg

PID2.jpg

PID3.jpg

Hvor fikk du tak i det lekre kabinettet?
 
Tilbake
Topp