Kuleventil fra bryggselv er ikke som de annonserer?

Det høres rart ut at det er magnetisk om det er 1.4408 (316). Men større prosjekter enn et hjemmebryggeri har feilet fordi en kinesisk leverandør har jukset på stålet.
 
1.4408 er en rustfri støpelegering. (1 av 1 milliard lignende legeringsvarianter) Dette er hverken 304 eller 316, men skal altså være rustfri egnet for støping.

Nummeret er gitt i både "EN 10213 : 2007   Steel castings for pressure purposes " og "EN 10283 : 2010   Corrosion resistant steel castings".

Annen angivelse av denne legeringen er "GX5CrNiMo19-11-2". Denne kan være svakt magnetisk.

Hva EA skal bety er jeg usikker på. Jeg vil tippe European Alloy.
 
Freddy skrev:
1.4408 er en rustfri støpelegering. (1 av 1 milliard lignende legeringsvarianter) Dette er hverken 304 eller 316, men skal altså være rustfri egnet for støping.

Nummeret er gitt i både "EN 10213 : 2007  Steel castings for pressure purposes " og "EN 10283 : 2010  Corrosion resistant steel castings".

Annen angivelse av denne legeringen er "GX5CrNiMo19-11-2". Denne kan være svakt magnetisk.

Hva EA skal bety er jeg usikker på. Jeg vil tippe European Alloy.

Men er det trygt og bruke? Merker i tillegg at fittingsene jeg kjøpte der og er magnetiske, det skal sies at jeg har brukt en kjøleskap magnet til dette og den hang fast på alle delene der.
 
janvad skrev:
Freddy skrev:
1.4408 er en rustfri støpelegering. (1 av 1 milliard lignende legeringsvarianter) Dette er hverken 304 eller 316, men skal altså være rustfri egnet for støping.

Nummeret er gitt i både "EN 10213 : 2007   Steel castings for pressure purposes " og "EN 10283 : 2010   Corrosion resistant steel castings".

Annen angivelse av denne legeringen er "GX5CrNiMo19-11-2". Denne kan være svakt magnetisk.

Hva EA skal bety er jeg usikker på. Jeg vil tippe European Alloy.

Men er det trygt og bruke? Merker i tillegg at fittingsene jeg kjøpte der og er magnetiske, det skal sies at jeg har brukt en kjøleskap magnet til dette og den hang fast på alle delene der.

Er disse produktene fra bryggselv food safe og bruke til vørter opp mot 80*C ? Noen ?
 
Dei fleste av oss som bryggjer går vel ut frå at 316 - syrefast, 304 - rustfritt, 18/10 - rustfritt - alle er det beste vi kan bruka til brygging.  Når noko er merka slik må vi jo gå ut frå at produktet er i samsvar med merkinga og trygt å bruka for oss.

Når det gjeldt kranar er det  ein pakning i dei som ofte er PTFE = teflon. 
 
Tilbake
Topp