Lagringstank

Vi har fått sveiset litt på et par 200 ltr. vv-tanker for å bruke dem til lagring og tenkte på et par ting
ifm. tømmingen....det enkleste er å la dem stå på gulvet og trykke ølet ut med trykkluft.
Er det en god løsning å fylle noe CO2 først slik at den lager en sperre mellom luft og øl , for så å
kjøre resten med trykkluft over i fat ? ( vil jo bruke en del CO2 ellers )
Ev. heise dem opp så de kan tømmes , bør vel også da bruke litt CO2 (?)
IMG_0255.jpgIMG_0250.jpg
 
Trykkluft lyder vel ikke helt bra i mine ører. Hvorfor ikke bruke en pumpe?

Co2 vil blande seg med luften. At den ligger som et tett beskyttende lokk ville ikke jeg satset på.
 
Det beste ville være om du kan ha tanken stående litt høyere.

Ser ut som du trenger kanskje 50cm til for å kommer over et corneliusfat. Da vil du alltid ha fall ned i fatet.

Har gjort dette med gjæringsskapet mitt. Sparer meg for mye hassle.
 
Bare bruk pumpe, mye enklere enn å heise på en diger tank. At det siver inn luft i toppen er ikke noe problem. Det må nesten være slik! Å bruke trykkluft er derimot noe annet!
 
VVB er stort sett godkjent for 10 bar trykk. Ved et slikt trykk kan du løfte vann 100 meter. Skal du løfte det 2 meter holder det med 0,2 bar. Hvis sveisen er ordentlig utført bør ikke dette være noe problem.
Hvis ølet har gjæret så vil det allerede ligge et lokk med CO2 over det. CO2 er tyngre enn luft. Pass på at luften som benyttes er bakteriefri.
En pumpe vil få ølet til å skumme noe voldsomt, da det alltid er noe CO2 i øl som har gjæret.
 
Sist redigert:
Kan ikke tanken settes høyere slik SindreW skriver?
Så kan man evt bruke pumpe når vørteren skal inn på tanken og ikke på øl som skal ut av tanken.
 
Hvis du er bekymret for luft som kommer inn i tanken du tapper fra kan du purge fatet du tapper til med co2, og koble co2-ventilen tilbake til tanken du tapper fra. På denne måten får du et lukket system som ikke slipper inn o2 utenifra.
 
Skal den brukes til å servere fra bør du vel ha et jevnt trykk av CO2 for å opprettholde mengden "kullsyre" i ølet. Skal du derimot bare lagre på den for å trykksette eventuelt mindre fat senere, er det vel greit nok å bare tømme den for luft og lage et "lokk" av CO2 som presses oppover etterhvert som du fyller tanken fra bunnen. Deretter er vel tyngdekraften den beste måten å få det ut igjen. Luft er en dårlig løsning.
 
Hva med å kjøre ølet med nitrogen istedet for trykkluft?.... Jeg kan iallefall få skaffet nitrogen ved nærmeste firesafe relativt billig.... Mye høyere trykk enn vanlig CO2...
 
Tilbake
Topp