Lallemand Diamond Lager

Kold Brygg

Moderator
Jeg har verken brukt denne eller noen andre lagergjær. Jeg kommer nok til å prøve meg på lagerøl når det blir kaldere i været. W-34/70 er selvfølgelig et sikkert kort og ikke vanskelig å finne informasjonen om.

Snakket med annen brygger som utelukkende hadde gått over til Lallemand Diamant Lager. Jeg fikk ikke spurt om hvorfor og forskjellene.

Har prøvd å sjekke litt rundt, men ikke funnet gode svar og når jeg ser at gjæren ikke har en egen tråd på forumet er det bare å opprette en.

Opphavet er såvidt jeg har funnet ut ukjent, men flere peker på Tyskland. Både S-189, W-34/70-mutasjon og 2124 Bohemian Lager er nevnt uten at jeg har funnet noen konklusjon.

Noen som har forsøkt denne og vil si hva den gir sammenlignet med alternativene?
 
Har brukt en knapp halvkilo av denne i fjor høst og i vår, har igjen en "porsjonspakke" på ca 70 gram. Det blei 200 liter pils og 50 liter julebokk. Gjør seg svært godt i julebokken. De tre batchene med pils var like, med unntak av smakshumle. En med Mittelfruh, en med Mt. Hood, og en med Saaz. Mittelfruh var best, men den ble ikke like bra som fjorårets med WLP830. Diamond ble bløtere, manglet litt snert, litt bitt på et vis. Gjæret på 12C og rampet til 16C etter ei uke. Blei raskt ferdig. Gjæret svært godt ut, over 80%. Jeg har kjøpt en halvkilo W34/70 til årets pils produksjon, var en finfin pris hos Homebrew.no med norbrygg rabatt.
 
Jeg har verken brukt denne eller noen andre lagergjær. Jeg kommer nok til å prøve meg på lagerøl når det blir kaldere i været. W-34/70 er selvfølgelig et sikkert kort og ikke vanskelig å finne informasjonen om.

Snakket med annen brygger som utelukkende hadde gått over til Lallemand Diamant Lager. Jeg fikk ikke spurt om hvorfor og forskjellene.

Har prøvd å sjekke litt rundt, men ikke funnet gode svar og når jeg ser at gjæren ikke har en egen tråd på forumet er det bare å opprette en.

Opphavet er såvidt jeg har funnet ut ukjent, men flere peker på Tyskland. Både S-189, W-34/70-mutasjon og 2124 Bohemian Lager er nevnt uten at jeg har funnet noen konklusjon.

Noen som har forsøkt denne og vil si hva den gir sammenlignet med alternativene?
@Vladimir har funnet ut av opphavet: https://forum.norbrygg.no/threads/lagerol-i-rettning-bernard.43423/post-555651
 
Jeg har brygget en del øl med Diamond nå, og er ganske fornøyd med resultatene. Jeg har dog ikke prøvd å sammenlikne med andre typer lagergjær.

Jeg var selv nysgjerrig angående opphavet, så jeg sende mail til Lallemand, og fikk svar fra Robert Percival (denne har jeg postet her på forumet før).

Dear Vladimir,


Thank you for your inquiry regarding Diamond lager yeast.


This strain was selected from the Doemens Academy yeast bank (Munich) and I believe was isolated from a version of the W34 strain, or at least very similar to. So genetically it is very close but not identical to the W34/70 yeast but certainly there is very little genetic diversity in these type of lager strains so would fully expect similar results. Interesting that there is a link/similarity to RIBM95.


Kind regards,

Robert Percival
Regional Sales Manager - Europe
Lallemand Brewing – #WeBrewWithYou


Edit: @Finn Berger var raskere:)
 
Jeg var selv nysgjerrig angående opphavet, så jeg sende mail til Lallemand, og fikk svar fra Robert Percival (denne har jeg postet her på forumet før).

Dear Vladimir,


Thank you for your inquiry regarding Diamond lager yeast.


This strain was selected from the Doemens Academy yeast bank (Munich) and I believe was isolated from a version of the W34 strain, or at least very similar to. So genetically it is very close but not identical to the W34/70 yeast but certainly there is very little genetic diversity in these type of lager strains so would fully expect similar results. Interesting that there is a link/similarity to RIBM95.
God informasjon dette. Er dette samme stamme som Frohberg (Doemens 308 for å være nøyaktig)?

 
Snakket med annen brygger som utelukkende hadde gått over til Lallemand Diamant Lager. Jeg fikk ikke spurt om hvorfor og forskjellene.
Den største forskjellen er nok pris. Diamond er mye billigere enn w34/70. Brygger du f. eks 50l, og pitcher 6-8 pakker gjær, kan du spare en del penger.
 
Vi har brygget mange batcher med denne gjæren. Syns den gir et rent, krispt og fint øl med litt maltfylde. Skal du bruke det til fyldige øl, bør du meske høyt. Ligger vel i gjennomsnitt +- 80% utgjæring. Tåler 13% alkohol, så er vel en av de beste til veldig sterke lagere.
 
Den største forskjellen er nok pris. Diamond er mye billigere enn w34/70. Brygger du f. eks 50l, og pitcher 6-8 pakker gjær, kan du spare en del penger.
Jeg har lurt en del på hvorfor 34/70 er så forbasket dyr. Har du noen ide?

Jeg setter uansett en starter, så jeg bruker ikke mer enn en pose, og sånn sett plager det meg ikke så mye - men det hadde vært artig å vite hvorfor likevel.
 
Jeg har lurt en del på hvorfor 34/70 er så forbasket dyr. Har du noen ide?

Jeg setter uansett en starter, så jeg bruker ikke mer enn en pose, og sånn sett plager det meg ikke så mye - men det hadde vært artig å vite hvorfor likevel.
@Kloakk sin forklaring hørtes riktig ut:)

Det kan godt hende at Fermentis bare prøver å skumme fløten. w34/70 har vel ingen reele konkurrenter - bortsett fra Diamond som fortsatt ikke er veldig kjent blandt hjemmebryggere.

Den kan også være vanskelligere og dyrer å produsere, enn andre typer gjær.

Hadde vært spennende med en split-batch - Diamond vs. w34/70:)
 
@Kloakk sin forklaring hørtes riktig ut:)

Det kan godt hende at Fermentis bare prøver å skumme fløten. w34/70 har vel ingen reele konkurrenter - bortsett fra Diamond som fortsatt ikke er veldig kjent blandt hjemmebryggere.

Den kan også være vanskelligere og dyrer å produsere, enn andre typer gjær.

Hadde vært spennende med en split-batch - Diamond vs. w34/70:)
Og det er egentlig synd, at de ikke har konkurranse, jeg har prøvd fermentis sin W-34/70, WLP830 og W-34/70 fra Brewly, og jeg må bare si at Brewly er overlegen, den er helt annerledes enn både fermentis og White Labs sin, og den er, etter min mening, i en helt annen dimensjon, det er aldri antydning til svovel, den er stødig som en kampestein og den både lukter og oppfører seg annerledes, altså jeg er ikke religiøs, men jeg er frelst, jeg skal, som en god ateist, ikke gi meg der, skal prøve Diamond også, men jeg sverger til Brewly sin versjon av 34/70 pr dags dato.

Fermentis sin versjon av 34/70 er en god gjær på mange måter, den er forutsigbar uavhengig av temperaturkontroll og hvilken temperatur den får, det er ikke Brewly, men problemet mitt med fermentis sin versjon er det faktumet at den blir det samme uansett hva du gjør, noe jeg forstår er en stor fordel for mange hjemmebryggere, men den er ikke ren nok etter min smak. Den gir et hjemmebryggerpreg, det gjør altså ikke Brewly sin versjon, ja den krever noe av bryggeren, men den er også mye renere i smaken på det ferdige produktet.

Skal som sagt prøve Diamond, men jeg tror ikke den vil imponere meg, tross alt, Brewly sin 34/70 koster 26, - pakka og har overgått fermentis og White Labs med ei mil :)
 
+199kr i frakt :oops:
Det stemmer, den er noe drøy, men når du bestiller 20+ pakker og de kommer rett på døra(i løpet av noen dager) så snakker vi om 719,- mot 1500,- som BS skal ha, så er det ikke gærnt, og som med de fleste av oss så er slurryen fra forrige batch enda bedre ;)

Jeg er så glad i denne gjæra at om noen vil ha Brewly 34/70 for å teste så står jeg for frakten fra Sverige og sender gladelig videre til dere :)

received_236601405185785.jpeg
 
Det stemmer, den er noe drøy, men når du bestiller 20+ pakker og de kommer rett på døra(i løpet av noen dager) så snakker vi om 719,- mot 1500,- som BS skal ha, så er det ikke gærnt, og som med de fleste av oss så er slurryen fra forrige batch enda bedre ;)

Jeg er så glad i denne gjæra at om noen vil ha Brewly 34/70 for å teste så står jeg for frakten fra Sverige og sender gladelig videre til dere :)

Vis vedlegget 54041
Antar det er AEB som står bak disse. Brewly er made in Sweden. Så vidt jeg vet er Jästbolaget AB eneste svenske ølgjær produsent. De lager gjær for AEB.
Antar Brewly sin W34/70 er denne.

Det finnes også en tysk branding som heter Gozdawa som selger en W34/70 variant.
Selges rimelig i tyske butikker.

Skulle ikke forundre meg om AEB står bak disse også, og flere andre som selges som W34/70 varianter. @Vladimir og @Holmentoppen kan muligens svare på om noen av disse er tilgjengelig i Norge.
 
Antar det er AEB som står bak disse. Brewly er made in Sweden. Så vidt jeg vet er Jästbolaget AB eneste svenske ølgjær produsent. De lager gjær for AEB.
Antar Brewly sin W34/70 er denne.

Det finnes også en tysk branding som heter Gozdawa som selger en W34/70 variant.
Selges rimelig i tyske butikker.

Skulle ikke forundre meg om AEB står bak disse også, og flere andre som selges som W34/70 varianter. @Vladimir og @Holmentoppen kan muligens svare på om noen av disse er tilgjengelig i Norge.
Jeg tør ikke uttale meg om saken, sendte en gang en mail og fikk bare beskjed om at den var fra Weihenstephan Institute, som jeg antar er samme plass fermentis fikk sin fra, men de er helt forskjellige.

Jeg antar derfor at fermentis hart "gjort noe" med sin versjon og/eller at dyrking, tørking og pakking osv er annerledes.
 
Skulle ikke forundre meg om AEB står bak disse også, og flere andre som selges som W34/70 varianter. @Vladimir og @Holmentoppen kan muligens svare på om noen av disse er tilgjengelig i Norge.
Slik jeg har forstått det (det kan være feil, selvsagt) angir ”W” at gjæren opprinnelig kommer fra Weihenstephaner og ”34” er en bestemt stamme derfra. Derfor er Fermentis W-34/70 og Lallemand Diamond slektninger, men ikke den samme gjæren. Jeg har tenkt (uten at jeg har sett noe bevis for dette) at ”/70” angir en helt bestemt variant av W-34, som Fermentis er alene om. Har sett på amerikanske forum at noen mener de unike egenskapene til denne stammen skyldes en mutasjon – og at de andre W-34 variantene derfor er ulike.

Dette henger selvsagt ikke på greip med at Brewly sin variant har den samme 34/70 betegnelsen. De andre gjærene deres har bare helt generelle navn som ”English Ale” osv. Hadde de kjøpt gjær i bulk fra Fermentis hadde det gitt mening – men ikke om den lages i Rotebro, Sverige. Samme gjelder den fra Godawa.

”Jästbolaget AB” eies forresten av Orkla.
 
Slik jeg har forstått det (det kan være feil, selvsagt) angir ”W” at gjæren opprinnelig kommer fra Weihenstephaner og ”34” er en bestemt stamme derfra. Derfor er Fermentis W-34/70 og Lallemand Diamond slektninger, men ikke den samme gjæren. Jeg har tenkt (uten at jeg har sett noe bevis for dette) at ”/70” angir en helt bestemt variant av W-34, som Fermentis er alene om. Har sett på amerikanske forum at noen mener de unike egenskapene til denne stammen skyldes en mutasjon – og at de andre W-34 variantene derfor er ulike.

Dette henger selvsagt ikke på greip med at Brewly sin variant har den samme 34/70 betegnelsen. De andre gjærene deres har bare helt generelle navn som ”English Ale” osv. Hadde de kjøpt gjær i bulk fra Fermentis hadde det gitt mening – men ikke om den lages i Rotebro, Sverige. Samme gjelder den fra Godawa.

”Jästbolaget AB” eies forresten av Orkla.
Jeg har forstått det på den samme måten.

W34 er en bestemt stamme fra Weihenstephaner, som fins i mange forskjellige varianter, som f. eks

- Fermentis W34/70
- Diamond (mest sannsynligvis en variant av W34)
- RIBM 95 som brukes i Tsjekkia
- husgjæren til Bernard bryggeri

Det er litt rart at Brewly bruker betegnelsen W34/70. Men det kan selvfølgelig være ren markedsføring.
 
Tilbake
Topp