Aleksander_B skrev:Jeg tenker å sette en del av vår lambic på bjørnebær. Fryste kjøpt i butikken.
Må bare bli enig med meg selv om hvor mye frukt som skal brukes til ca 10 liter.
Gahr skrev:Aleksander_B skrev:Jeg tenker å sette en del av vår lambic på bjørnebær. Fryste kjøpt i butikken.
Må bare bli enig med meg selv om hvor mye frukt som skal brukes til ca 10 liter.
250 g /l er fint med bjørnebær.
Gahr skrev:Aleksander_B skrev:Jeg tenker å sette en del av vår lambic på bjørnebær. Fryste kjøpt i butikken.
250 g /l er fint med bjørnebær.
Stenumgard skrev:Skal man "tørrhumle" med bærene eller skal den kokes med vørteren? Hvis tørrhumling, hvordan "behandler" man frukt for å forhindre infeksjon i vørteren? Regner med at bærene ikke er sterile.
Var den til Stenumgard eller meg?Gahr skrev:Hvor lenge har ølet stått til nå?
Burde kanskje ikke rote meg inn i en annen sin tråd for så å spore av, men siste nå så skal jeg gi meg. Tenkte mest på vanlig øl. Da aller helst hveteøl. Regner med at det er dét som er mest aktuelt å blande bær i.Gahr skrev:Man behandler ikke bærene på noen annen måte enn eventuelt å fryse dem for så å tine dem igjen før bruk. Lambic er så "gjennominfisert" allerede at det ikke egentlig er noen fare...
Gahr skrev:Til deg.