Lav OG

Har nå satt to brygg med en Brewster bryggemaskin. Begge gangene har og blitt 4 for lav i forhold til bryggeskjemaet. Kan dette justeres ved å høyne mesketemperaturen eller er det andre mulige årsaker/justeringer som må til?
 
Hei. Har Brewster selv. Prøv å rør i mesken 3-4 ganger under meskingen, samt meske et kvarter lenger. Du kan også forlenge siste stopp på 77 grader med noen minutter så du er sikker på at temperaturen er gjennomgående. Når jeg skyller så gjør jeg det gjennom en sil for å spre det mest mulig. Jeg vet ikke hva av dette som gir mest effekt, men utbyttet mitt har økt en god del med disse tiltakene. Blir det ikke nok, så kan du alltids ha i litt mer malt.

Lykke til. Det er en veldig god maskin som kan lage fantastisk godt øl.

Elling
 
Hva var SG før kok? Du har kanskje ikke fått den effektiviteten du skulle hatt. Personlig hadde ikke jeg brydd meg om 4-5 for lav eller høy for densaks skyld. Om du bruker beersmith kan du jo forandre effektivitenen her og da får du jo automatisk opp hvor mye malt du skal bruke etc. Det viktigste er vel egentlig å brygge konsekvent så godt det kan la seg gjøre.
 
Jeg vet ikke hva SG var før kok.

Jeg rørte om flere ganger uder meskingen, men dette hjalp nok ikke. Kanskje jeg skal prøve å la den få noen minutter på 78 grader før jeg siler av.
 
Det er lurt å måle sukkerinnholdet hele veien  ;) Da kan du forandre og tweake oppsettet ditt om du bruker et bryggeprogram. Kanskje sette effektiviteten ned litt?
 
AASS skrev:
Hva mener du med å sette effektiviteten ned litt?

Effektivitet er utbytte av malten. Dersom du ikkje oppnår den OG du ville, så betyr det at du ikkje får ut så mykje søtstoff frå vørteren som tenkt, ergo har du for lav effektivitet. Då kan eitt tiltak vere å auke maltmengden (sette ned effektiviteten litt). Andre tiltak kan vere å kverne finare, meske lengre, røre meir osb.
 
Tilbake
Topp