Lav Pre boil OG *HASTER*

Jeg måler OG nå før koking og den er 1025. Dette skal riktignok koke 90min, men likevel... bør jeg slenge noe DME oppi mot slutten for å få opp OG?
 
I mitt bryggeri så øker SG rundt 10-15 poeng etter 90 minutter kok (avhengig av hvor kraftig kok/mange watt jeg benytter)
Vet ikke hvilken OG du sikter mot, men du kan jo ta en ny prøve etter ca. 70 minutter kok og sjekke igjen, husk å kjøl ned eller korriger hydrometer avlesningen etter temperatur. Kan nok være greit å titte litt etter DME påsan og regne litt på hvor mye du ev. trenger kanskje? Tilsett ev. DME når det er 15 minutter igjen av koketiden.
 
Takk for svar!

Og skal være 1046-1049. Jeg leste av litt for varmt i sta, ser nå at pre boil er mer 1032 nå som det har kjølt seg ned litt....

Ser an OG når det er 15min igjen som dere sier så får jeg se om jeg slenger en dæsj DME oppi :)
 
Bruker kalkis på Brewersfriend, og jeg regner at du må koke bort 7,3 liter den neste timen for å havne på 1.046. Dette tilsvarer 30% avdampning. Hvis jeg ikke er helt på villspor må du nok frem med noe DME med mindre det er en veldig liten batch du planlegger.
 
Rører dere i vøreteren før dere tar måler tettheten? Under meskingen synker sukkeret til bunnen av karet.
Rør godt eller ta en prøve etter at det har kokt opp, så får dere riktig OG.
 
Tilbake
Topp