Lekk kjøler!

Tkh

 
Kokt vørter i går, fant ut at kobber kjølern ikke var helt tett! Siden det ble sent nå i kveld, har jeg satt
Den avkjølte vørtern i et rent gjæingskar ut til kjølig ! Ca o grader ute nå.
Gjæra har jeg aktivert(1056 american ale) i pakken, kan denne brukes dagen etter?

Og kan vørtern kokes opp på nytt og avkjøles og gjæres el må det kastes?

Tusen takk for svar! God natt :)

Mvh. Thor Kristian
 
Tkh skrev:
Kokt vørter i går, fant ut at kobber kjølern ikke var helt tett! Siden det ble sent nå i kveld, har jeg satt
Den avkjølte vørtern i et rent gjæingskar ut til kjølig ! Ca o grader ute nå.
Gjæra har jeg aktivert(1056 american ale) i pakken, kan denne brukes dagen etter?

Og kan vørtern kokes opp på nytt og avkjøles og gjæres el må det kastes?

Tusen takk for svar! God natt :)

Mvh. Thor Kristian

Hei.
Gjæret kan nok brukes.

IKKE kok den opp igjen!
Dersom du har satt den i et sterilt kar, så tilsetter du gjæret når du har nått rett temperatur.
med så treg nedkjøling, vil nok mye av smak og aroma humlen være borte... men øl blir det lell:)
 
Takk for svar,
Med lekk kjøler har det komma nåkka kaldt springvann sammens
Med vørtern!
Går dette bra?
 
Tkh skrev:
Takk for svar,
Med lekk kjøler har det komma nåkka kaldt springvann sammens
Med vørtern!
Går dette bra?

somregel vil det det ja... De fleste steder i landet har rimelig sterilt vann, men kommer helt ann på hvor du bor / hvor vannet kommer fra.
men , prøv heller og se om det går fremfor å koke det opp igjen. Det er hvertfall MIN anbefaling.

her i vestfold hvor vi har vann fra bla. farris har jeg flere ganger vasket gjær med springvann uten infeksjoner.
 
Tkh skrev:
Takk for svar,
Med lekk kjøler har det komma nåkka kaldt springvann sammens
Med vørtern!
Går dette bra?
Kaldt springvann i vørter kan gå bra. Hadde lekkasje på kjøler sjøl en gang, og fikk en skikkelig sprut i vørteren, resulterte i et av de beste brygga mine :) Men når det er sagt så kan du ha vært uheldig å fått ulumskheter oppi.
 
OK, takk svar, skal prøve i kveld og tilsette gjær!
Så får vi se hva som skjer, lekkasjen er nå ordnet så
Får vell sette opp en til i de nermeste dagene ifall det går skeis!:)
 
Kan da meddele at det gikk bra med litt springvann i vørtern!
Har prøvesmakt i dag og det smake av fugl:))
Deilig fruktighet og bitter! En til runde er og satt opp av samme sort, så dette blir bra:)
 
Appropo lekk kjøler. Jeg kjøpte mitt første bryggesett i dag, og kjøpte følgende kobling på clas ohlson til å koble på kjøleren. Den lekker litt i overgangen. Noen som har noen erfaring med disse? Dette er vel den billigste modellen de har, tror jeg...

http://www.clasohlson.com/no/Slangekoblinger/31-1949
 
Marius K. skrev:
Bjarte H skrev:
Marius K. skrev:
Tkh skrev:
Kjøp gardena kobling:))

Men er ikke dette en gardena kopi, og skal gjøre samme nytten? Hvor får jeg eventuelt tak i originalen?

Det er stort sett en grunn til at kopiene er billigere ;) Jernia pleier å ha Gardena.

Da sjekker jeg jernia. Er lite sugen på 10 L kaldt springvann i vørteren :)

Ja det gjør det jo litt vanskeligere å treffe riktig OG :)
 
Bjarte H skrev:
Marius K. skrev:
Bjarte H skrev:
Marius K. skrev:
Tkh skrev:
Kjøp gardena kobling:))

Men er ikke dette en gardena kopi, og skal gjøre samme nytten? Hvor får jeg eventuelt tak i originalen?

Det er stort sett en grunn til at kopiene er billigere ;) Jernia pleier å ha Gardena.

Da sjekker jeg jernia. Er lite sugen på 10 L kaldt springvann i vørteren :)

Ja det gjør det jo litt vanskeligere å treffe riktig OG :)

Nå har jeg fortsatt til gode å sette min første batch (kjører på til helgen!), men blir vel fort "lettøl" med heftig utvanning :D
 
Bjarte H skrev:
Marius K. skrev:
Tkh skrev:
Kjøp gardena kobling:))

Men er ikke dette en gardena kopi, og skal gjøre samme nytten? Hvor får jeg eventuelt tak i originalen?

Det er stort sett en grunn til at kopiene er billigere ;) Jernia pleier å ha Gardena.

Var på jernia nå, men de hadde ikke Gardena. Fikk tak i en modell i metall fra Kärcher. Den virker mer solid, men den kjennes fortsatt litt "slarkete" når jeg kobler den på vannkjøleren. Har ikke fått testen den hjemme ved å kjøre vann gjennom enda.
 
Tilbake
Topp