Magnetrører, DIY eller kjøpe

Den kan være et alternativt, men du må fortsatt ødelegge dekselet over viften og bygge opp slikt at du kan ha magneter på viften. Ville nok ha sett om jeg fant en vifte eller kjøpt en ny. Her får du jo med kabel som kan være greit, men burde klippen den i to for å ha en regulator
 
Bygde min magnetrører inn i en sigarkasse. Hadde et gammelt potmeter liggende + vifte+en gammel hard disk. Tok magnetene ut fra hard disken og limte på vifta med et syltetøyglass lokk imellom viftehus og magnet for å holde fluxfeltet OK.. Kjøpte en rørepinne. Denne dro 2-3 liters starter før den ble ustabil. Bestilte erstatning/oppgradering av potmeter "12V-40V 10A Pulse Width Modulator PWM DC Motor Speed Control Switch Controller".

Tester viser at potensialet for 5+ liter starter nå er tilstede. Må på IKEA og kjøpe en vase etter tips fra andre her på forumet før det kan bekreftes. Lar tanken om å bruke 220V vifta ligge, det er nok ikke nødvendig
 
Er motoren en del av byggesettet eller tatt fra noe annet? Skitbra uansett; )
Alt fra settet, unntatt magnetene.
Kjører på batterier også, siden jeg fant det i pakken. Syntes det var tryggest og enklest. Er ikke elektriker for å si det sånn.

Den er nok et par hakk under en skikkelig rører, har bare av og på knapp, så jeg starter veldig forsiktig for at ikke magneten skal spinne av gårde.
 
Tilbake
Topp