Magnetrører, DIY eller kjøpe

Bruker denne tråden til følgende problemstilling.

Jeg har nå fått tak i alt jeg trenger til å lage rører selv, bortsett fra skruer til å feste viften med, dvs 4 mm og gjerne helst 40 mm lange. Verken Digitalimpuls, Clas Ohlson eller Teknikmagasinet har.

Hadde ikke trodd det skulle være så vanskelig. Noen tips?
 
Bruker denne tråden til følgende problemstilling.

Jeg har nå fått tak i alt jeg trenger til å lage rører selv, bortsett fra skruer til å feste viften med, dvs 4 mm og gjerne helst 40 mm lange. Verken Digitalimpuls, Clas Ohlson eller Teknikmagasinet har.

Hadde ikke trodd det skulle være så vanskelig. Noen tips?
Hvor skal du feste den?
Går utifra at coop bygg og jernia har skruer du kan bruke.
Slik har jeg den. Er bare litt papp oppå viftefestene som gjør at jeg kan sette kolben rett oppå. Trenger ingen boks å ha den i
upload_2014-11-12_19-35-25.png
 
Har samme potmeter i begge mine rørere. Funker helt fint. Blir litt varm, men har enda ikke tatt fyr.
 
Jeg kjøpte en slik en http://www.ebay.com/itm/400586595552 og den ble levert rekordfort. Jeg tenkte å lage min egen pwm styring med deler jeg hadde liggende, men manglet selve potmeteret. Endte med å kjøpe denne da den kostet like mye som en 10-pakning med potmetere. Har ikke testet den, men sjekket bare over kretsen, virket solid og veldig gjennomført. Standard pwm med 555 timer. Venter fremdeles på magnetene jeg bestilte før jeg kan bygge rører.

Fordelen med pwm fremfor med en motstand er at man ikke tukler med spenningen, dermed yter motoren like mye selv på lave turtall.
 
Enkel sak. Det har fire skrukoplinger på kortet, for +\- 12v inn, og for +\-pwm ut. (Disse er tydelig merket på kortet)
Kjøper deg en 12v batterieliminator på Clas til en hundrings ca, og kopler pluss og minus inn på korrekt klemme.. Og pluss og minus til vifta på henholdsvis pluss og minus på pwm utgangen. Her er det nesten ikke mulig å gjøre feil.

Men bare pass på å ikke bytte om på plus og minus inn på kortet, etter sigende ødelegger du det da.
 
36 timer går igjen som en anbefaling, har jeg sett. Etter halvannet til to døgn vil du sannsynligvis se at det er mindre skum i kantene, og kan sette den en dag eller så i kjøleskapet for bunnfalling.
 
Glimrende :) Takk for innspill, har kun ristet manuelt før, og da har det tatt ca tre dager pluss kjøleskapet.
 
Tviler. Du vil gjerne ha magnetene bygget på det som i bildet er den heldekkende flaten i midten. Der er det ikke plass.

Det beste er faktisk å bestille ei vifte på ca 75-80mm. Som regel så er det slik at jo større vifta er jo saktere spinner den, siden viftebladene flytter mer luft. Har du ei mindre vifte må den spinne raskere for å flytte "nok" luft = mer kraft. Du vil ha mer kraft. Ikke gå for silent vifter. Men du bør ha en regulator, som koster deg tilnærmet ingenting fra ebay.

Hilsen en som har gamet i over femten år. :)
 
Tilbake
Topp