Enig! Men jeg prøver å begrense der jeg kan, å da spesielt pp kald side. Men har også gått til innkjøp av lob kitet til speidel, samt jeg dropper meskehatten på brewtools
Nei nei. Jeg brygger ikke på en Bratberg er.Da er vi enige da [emoji3] tenkte jeg skulle prøve fult ut på en helles iløpet av uka. Problemet mitt er st jeg sjeldent har tid til å gjøre det fult ut, med koking av vann før mesking osv. MEN jeg tror på teorien til Steinar over her. Iallefall at det betyr litt, i tillegg til alt det andre. Å om jeg husker riktig, så brygger mc på en Bratberg, som splasher litt med vørter ila meskingen
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jepp, i råølet jeg nevnte er det mye nybakt brød i aromaen. Der er 100% norsk pale malt i gristen.Jeg tenker vel særlig på kjeks/rista brød når noen sier smak/aroma av malt,
Men i oppskrifta til trådstarter er det ikke pilsnermalt. Edit: vienna er visst like ille som pilsner..Vi koker vekk DMS
Jepp, i råølet jeg nevnte er det mye nybakt brød i aromaen. Der er 100% norsk pale malt i gristen.
Men i oppskrifta til trådstarter er det ikke pilsnermalt. Edit: vienna er visst like ille som pilsner..
Den teorien kan du trygt se bort fra. Det er ikke snakk om flyktige oljer i maltet. De få partiklene som forsvinner i dampen, utgjør ekstremt mye mindre enn den økningen i konsentrasjon som skjer under kok.Mindre koking kunne kanskje gitt mere aroma om teorien at aromaen blir kokt bort stemmer.
Den teorien kan du trygt se bort fra. Det er ikke snakk om flyktige oljer i maltet. De få partiklene som forsvinner i dampen, utgjør ekstremt mye mindre enn den økningen i konsentrasjon som skjer under kok.
Leste nettopp denne artikkelen om Munich malt der det nevnes noe om at aromaen holder seg hvis en unngår oksidering.Siden LODO-teorien blei nevnt, så sier vel den at det er oksygenpåvirkning under meskingen som tar knekken på maltaromaen? Kanskje du skulle prøve å lage LODO-råøl? Det skulle vel bli ei veritabel malt-bombe, da.
Det er vel ingen som har hevdet noe slikt?Eller meiner dokke at eit øl som har blitt kokt frå 1.050 til 1.070 vil ha meir konsentrert og krafigere aroma en eit som er kokt frå 1.065 til 1.070 ?
Nei, eg spør fordi eg lurer.Det er vel ingen som har hevdet noe slikt?
Ja, det vi kaller maltsmak kommer stort sett fra ulike sakkarider og proteiner og forbindelser av disse.Det er vel snakk om maillard- og pyrolyseprodukter fra maltingsprosessen? Og jeg tar gjerne ditt ord for at de ikke er flyktige; du har vel litt peiling på kjemi? Det stemmer med hva jeg tror, også, så ... .
En vørter som er redusert fra 1.050 til 1.070 vil høyst sannsynlig smake litt annerledes enn en som er redusert fra 1.065 til 1.070, men det skyldes ulike kjemiske prosesser som skjer ved tilførsel av energi over tid. Noen av disse prosessene kan være påvirke smaken positivt, mens andre vil ha en negativ effekt.Nei, eg spør fordi eg lurer.
Eg ser det kan tolkast litt feil, men det var altså eit genuint spørsmål
Leste nettopp denne artikkelen om Munich malt der det nevnes noe om at aromaen holder seg hvis en unngår oksidering.
The Magic of Munich Malt | MoreBeer
Siden LODO-teorien blei nevnt, så sier vel den at det er oksygenpåvirkning under meskingen som tar knekken på maltaromaen? Kanskje du skulle prøve å lage LODO-råøl? Det skulle vel bli ei veritabel malt-bombe, da.
Jeg drikker ganske mye øl i form av hydrometerprøver i løpet av året. Og på et bestemt stadium mot slutten av gjæringa er det alltid en kraftig smak av malt - som så, dessverre, blir kraftig redusert i løpet av den siste etappen fram mot ferdig øl. Kanskje det er den som av en eller annen grunn blir tatt vare på i råølet ditt? Hva er utgjæringsgraden?