Maltaroma i øl

Det er 100% valgfritt å gjøre brukerfeil på utstyret. Skiva du snakker om bruker jeg bare når jeg skal vaske.
Brukerfeil? Sjekk demovideoen til Brewtools. Du skal ha veldig liten sirkulasjon hvis du skal unngå fossefall. Uansett er poenget mitt at jeg tror det har fint lite å si. Og hvis du likevel ble fornærmet på Brewtools' og egne vegne, kan jeg jo legge til at Brewtools sannsynligvis vil bruke langt kortere tid enn Speidel før de leverer en alternativ løsning som begrenser fossefallet.
 
Jeg editerte forsåvidt innlegget ved å også skrive "annerledes" smak. Men man kunne hive inn noen korn i kjeften og med en gang kjenne at dette var maltet hans pga begge deler. Kraftigere og annerledes.
Skal snart brygge en råøl til. 50 liter som var brygget for en måned siden i dag er snart borte :O Alle ville ha. Jeg har igjen rundt 35 kilo med pale malt fra Norsk Malt, men da kan det være en morsom øvelse å kjøre dobbel bryggedag. En med Weyermann og en med Norsk Malt.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Brukerfeil? Sjekk demovideoen til Brewtools. Du skal ha veldig liten sirkulasjon hvis du skal unngå fossefall. Uansett er poenget mitt at jeg tror det har fint lite å si. Og hvis du likevel ble fornærmet på Brewtools' og egne vegne, kan jeg jo legge til at Brewtools sannsynligvis vil bruke langt kortere tid enn Speidel før de leverer en alternativ løsning som begrenser fossefallet.
Ja, hehehe, den demovideoen deres har nok skapt mer trøbbel for de enn nytte. Litt mindre begavede folk som tror de kan kjøre sirkulering fra første sekund med full sprut uten at malten blir kompakt og tett og oksygenert (mindre viskøs). Og så kjøres varmeelementa tørre for folk bruker ikke nok meskevann til maskina. Ble ikke fornærmet, det kan du ta med ro, å spyle vørteren får man vel til på alle bryggerier om man ønsker det. Jeg ønsker det ikke, og gjør derfor ikke det.
 
Har jo vært tråder her inne med folk som har brygget på eget oppsett før, og så gått over til fossefall-oppsett, og ment at det er noe off med vørteren på det nye oppsettet.
 
Ja, hehehe, den demovideoen deres har nok skapt mer trøbbel for de enn nytte. Litt mindre begavede folk som tror de kan kjøre sirkulering fra første sekund med full sprut uten at malten blir kompakt og tett og oksygenert (mindre viskøs). Og så kjøres varmeelementa tørre for folk bruker ikke nok meskevann til maskina. Ble ikke fornærmet, det kan du ta med ro, å spyle vørteren får man vel til på alle bryggerier om man ønsker det. Jeg ønsker det ikke, og gjør derfor ikke det.
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke allerede har levert en løsning med slange som kan resirkulere under overflaten, som i en standard meskekjele. Må jo være en enkel mod. Og den kommer nok snart - de gutta er flinke til å lytte til brukerne.
 
Et tankekors er det dessuten at folk antakelig klarer å lage godt, maltrikt øl på en Speidel, med sitt veritable kontinuerlige fossefall. Det virker jo som om Speidelen er konstruert for å optimalisere innblandinga av oksygen:).

Et mottiltak er å kjøre nosparge og heller tilsette resten av vannet når du har fått på plass maltrøret, slik at maltrøret dekkes fullstendig. Da får du lavere utbytte, men unngår plasking. Jeg har selv gjort dette ved flere av mine siste brygg.
 
Sist redigert:
Har jo vært tråder her inne med folk som har brygget på eget oppsett før, og så gått over til fossefall-oppsett, og ment at det er noe off med vørteren på det nye oppsettet.
For å sitere en klok mann: "Det er 100 % valgfritt å gjøre brukerfeil på utstyret". :)
 
For å sitere en klok mann: "Det er 100 % valgfritt å gjøre brukerfeil på utstyret". :)

Hehe. Men jeg vil tro at det kan være hold i det uansett. Hvor feil kan man gjøre ved å meske, og også koke forsåvidt siden det blir en alt-i-ett løsning. Resten av prosessen til vedkommende vil jeg tro er lik. Men gjør nok ikke cold side annerledes fordi man har fått nytt hot-side utstyr.

Uansett så har fellesnevneren vært fossefall-oppsett.
 
Hehe. Men jeg vil tro at det kan være hold i det uansett. Hvor feil kan man gjøre ved å meske, og også koke forsåvidt siden det blir en alt-i-ett løsning. Resten av prosessen til vedkommende vil jeg tro er lik. Men gjør nok ikke cold side annerledes fordi man har fått nytt hot-side utstyr.

Uansett så har fellesnevneren vært fossefall-oppsett.
2-3 personer som ikke trivdes med oppsettet er vel i beste fall anekdotisk bevis. Det er langt flere her inne som ikke har merket noen forskjell, og som produserer nydelig vørter og øl med Speidel eller Brewtools. Jeg brygget med både trekjelers og tokjelers oppsett før jeg gikk over til Speidel. Jeg må innrømme at jeg savner det tokjelers oppsettet mitt (av BrewEasy-typen), men det skyldes ikke dårligere kvalitet må vørteren.
 
2-3 personer som ikke trivdes med oppsettet er vel i beste fall anekdotisk bevis. Det er langt flere her inne som ikke har merket noen forskjell, og som produserer nydelig vørter og øl med Speidel eller Brewtools. Jeg brygget med både trekjelers og tokjelers oppsett før jeg gikk over til Speidel. Jeg må innrømme at jeg savner det tokjelers oppsettet mitt (av BrewEasy-typen), men det skyldes ikke dårligere kvalitet må vørteren.

Det er nok i beste fall anekdotisk bevis, men som jeg sa så TROR jeg at det KAN være noe hold i det. Sorry store bokstaver men orket ikke trykke på kursiv :)

Brulosophy-folkene merker heller ikke noen forskjell, der er det dommere. Jeg selv liker heller å ta tak i de som merker en forskjell, og se hvis det er noe hold i det, enn å stole på at det ikke er noen forskjell. For hvis noen merker det så er det noen som merker det, hvis ingen merker det så betyr det ikke at de er flinke smakere, som ikke merker det, kan være de bare er dårlige smakere. Men hvis en dårlig smaker merker en forskjell, så merker vedkommende en forskjell, selv om vedkommende er dårlig smaker. Hvis det ga mening.
 
Det er nok i beste fall anekdotisk bevis, men som jeg sa så TROR jeg at det KAN være noe hold i det. Sorry store bokstaver men orket ikke trykke på kursiv :)

Brulosophy-folkene merker heller ikke noen forskjell, der er det dommere. Jeg selv liker heller å ta tak i de som merker en forskjell, og se hvis det er noe hold i det, enn å stole på at det ikke er noen forskjell. For hvis noen merker det så er det noen som merker det, hvis ingen merker det så betyr det ikke at de er flinke smakere, som ikke merker det, kan være de bare er dårlige smakere. Men hvis en dårlig smaker merker en forskjell, så merker vedkommende en forskjell, selv om vedkommende er dårlig smaker. Hvis det ga mening.
Jeg har kjøpt meg ny platetopp (induksjon) hjemme. Kona mi, som ikke er særlig god til å lage middag (men veldig god til å bake), sier at den er mye dårligere enn den forrige og at den ødelegger maten. Jeg sier at den er bedre, men at du må vite hvordan du skal bruke den. Hvis du smakte hennes mat nå og før vi skiftet platetopp, så ville du sikkert sagt at hun har rett - det er en forskjell. Men maten ville ikke være all verden uansett. :oops:
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Jeg har kjøpt meg ny platetopp (induksjon) hjemme. Kona mi, som ikke er særlig god til å lage middag (men veldig god til å bake), sier at den er mye dårligere enn den forrige og at den ødelegger maten. Jeg sier at den er bedre, men at du må vite hvordan du skal bruke den. Hvis du smakte hennes mat nå og før vi skiftet platetopp, så ville du sikkert sagt at hun har rett - det er en forskjell. Men maten ville ikke være all verden uansett. :oops:

Haha! Jeg ser poenget ditt, artig eksempel. Men poenget mitt var at ut fra det jeg har lest (jeg har ingen personlig erfaring men kun en mening, som er fra det jeg har lest, og av egen erfaring muligens overtro), så vil det si at hvis resultatet skal blir helt i toppen med en fossefall-maskin, så må man bruke den på en måte som unngår fossefallet. Altså bruke den på en helt annen måte enn slik den er tenkt å brukes.
 
Men maten ville ikke være all verden uansett. :oops:
Placebo effekten skal ikke undervurderes. :D
hvis resultatet skal blir helt i toppen med en fossefall-maskin, så må man bruke den på en måte som unngår fossefallet. Altså bruke den på en helt annen måte enn slik den er tenkt å brukes.
Fossefall-maskin er altså et nyord for kompaktbrygger med maltrør. :) Har ikke brygga på Speidel, men ser at fossefallet kanskje er mer vrient å omgå på den med mindre man fyller den helt opp, enn type Netthandel, Robobrew, Grainfather og Brewtools? Tabben som en del folk gjør, er å tro at en kompaktbrygger er så mye mer automatisk enn et fler-kjelers oppsett. Bryggeren må jo kunne basics+ om hva som skjer og når det skal skje uavhengig hvilket bryggeri han står med.

Ordvalgene "helt annen måte" var vel å dra på litt. Den eneste forskjellen er at man velger å bruke pumpa kun til å klarne, øke til utmesk, whirlpoole og tømme kokekjelen, og unnlater å bruke den til å sirkulere under meskinga med "meskehatten" eller dusjen i lokket på de andre. Og med enkle triks kan man unngå fossefallet på bryggere (unntatt Speidel? vet ikke hvordan lodo-kit fungerer i den). Etter hvert som at jeg har fått noen brygg på baken, foretrekker jeg å ta sakkarifikasjons-rest bokstavelig, og gi mesken en rest - en hvil i beta-timen det skal meskes, før et alfa-kvarter før skylling.
 
Sist redigert:
Hehe. Ja tror jeg bare fant "fossefall"-ordet over her i tråden og la til maskin, men maskin var vel kanskje en del av uttrykket allerede her i tråden.

Men ja, helt annen måte var vel kanskje litt drastisk, iom at den gjør mye mer enn å bare meske. Men hvis prinsippet er at det skal være et fossefall, så er vel det det eneste man kan forandre på innenfor formen maskinen kommer i. Men du tok poenget iallefall. Det og når man bruker pumpa. Men det kan være ganske annerledes enn hva som står i manualen, og manualen er jo skrevet slik produsenten mener man skal bruke maskinen. Jeg er vel litt drastisk som vanlig.
 
Hehe. Men jeg vil tro at det kan være hold i det uansett. Hvor feil kan man gjøre ved å meske, og også koke forsåvidt siden det blir en alt-i-ett løsning. Resten av prosessen til vedkommende vil jeg tro er lik. Men gjør nok ikke cold side annerledes fordi man har fått nytt hot-side utstyr.

Uansett så har fellesnevneren vært fossefall-oppsett.
Det var vel Speidel oppsettet som man ikke var helt fornøyd med, ikke Brewtools. Og Speidel har fossefall, om en ikke tar spesielle grep som nosparge eller annet.
 
Klarer ikke å la være:

Lykken er en stor kjele med falskbunn og kran, og ei induksjonsplate:). Da slipper man å klø seg i hue for å finne ut hvordan man skal få maskina til 20 laken til å oppføre seg slik et sånt oppsett gjør helt av seg sjøl:p.

Og ingen pumpe => ikke noe strev med å unngå plasking;).
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Kan ferskheit på maltet være noko å legge vekt på mtp aroma? Eg savnar også meir tydelig maltpreg i øla mine, men brygger ofte med ganske gammal malt (1-2år) når eg tenker meg om..
 
Men det som er litt artig er at hvis jeg husker korrekt etter å ha skummet gjennom denne tråden for noen dager siden, at du skrev akkurat det samme som jeg skrev i min tråd for fem år siden, at det virker som at noe ryker mot slutten av gjæringen.

Riktig. Og det der er jeg for en gangs skyld helt sikker på at ikke er tull basert på subjektivitet/innbilninger. Men jeg skulle gjerne visst grunnen til at det skjer. Jeg tror, som sagt, at forklaringa er at opplevelsen av maltsmak er kobla til sødmen - men det er jo en hjemmesnekra teori, og derfor lite tilfredsstillende.

Hvordan ville ølet til Fuller's smakt om de hadde brukt wlp013? En artig tanke, synes jeg.
 
Jeg syns ofte øl får et mye bedre maltpreg etter litt lagring, særlig de ølene der det er et preg jeg er på jakt etter. Rett etter gjæringa er ferdig er det ofte litt trist, men etter noen uker kommer det seg veldig. Åssen stemmer det med erfaringer og teorier?
 
Tilbake
Topp