Maltlager... hva bør jeg ha?

Snart 3 år siden siste innlegg her (Hei @cjohansen :).) Det er kanskje noen som har noen nye tanker rundt dette?

Temaet dukka opp for meg i forbindelse med tråden Maltmølle og kverning. Har du klave, får du ku, heter det seg jo - og tenker du på å skaffe maltmølle, må du tenke på hva du trenger å ha liggende av malt.

Vanskeligheten er å ha nok uten å ha for mye. Og hvis du ikke brygger så mye, men likevel vil har den adgangen til å improvisere og brygge spontant som kverna og maltlageret gir deg, er det en utfordring.

Vi kan dele opp det vi trenger i 4 kategorier. Basismalt (som vi sparer mye på å kjøpe i sekker ´25 kg), krystall-/karamellmalt, røsta malt og råfrukt (sukker og umalta kornprodukter). Mitt forslag til et slags minimumslager:

Basismalt

I sekker
Pilsnermalt (Bare hvis du skal brygge lagerøl)
Maris Otter (Eller pale malt. Du kan etterligne MO ved å bruke 3-4% lyst münchener i pale maltet. Jeg bruker veldig lite pale malt, så jeg setter opp MO.)

5 kg av
Lyst münchener
Mørkt munchener
Hvetemalt

Krystallmalt (2 kg av hvert)
35 EBC
70EBC
120EBC
250-300 EBC

Røsta malt (2 kg av hvert)
Biscuit
Amber
Brown
Lyst sjoko
Mørkt sjoko
Carafa Special II

Råfrukt (2 kg av hver)
Roasted Barley
Valsa Bygg
Valsa hvete
 
Jeg har fortsatt mye av spesialmaltet jeg hadde sist jeg skrev her :D en del av det brukes sjeldent, men jeg hiver stort sett ikke malt, selvom det er gammelt.

Har sekker med Maris Otter, Pilsner og Hvetemalt, og de er det grei turnaround på.
 
Sporer vekk fra beef, OG slenger ut et oppfølgingsspm.
Nå som man (snart) vet hva man skal ha, hvordan lagrer folk dette?

Matlageret mitt blir på sikt en matbit hvor det varierer mellom 8 og 15 grader avhengig av årstid.
Hva gjelder fuktighet er jeg noe usikker på, men vil vel gjette not fuktig, men det er kun på bakgrunn av at det er kjeller mot fjell/jord.
 
Ville hatt acidulated og black også i tillegg til lista di Finn som ellers ser super ut.

I alle fall acidulated. Takk, det var en forglemmelse!

Jeg har black, men bruker alltid RB - så når det skal kuttes til et minimum, så kutta jeg ut black. (Seinest i dag så tenkte jeg at jeg kanskje egentlig skulle hatt black - men så blei det RB likevel. Gud veit hvor gammel den posen med black er blitt.)
 
Sist redigert:
Sporer vekk fra beef, OG slenger ut et oppfølgingsspm.
Nå som man (snart) vet hva man skal ha, hvordan lagrer folk dette?

Matlageret mitt blir på sikt en matbit hvor det varierer mellom 8 og 15 grader avhengig av årstid.
Hva gjelder fuktighet er jeg noe usikker på, men vil vel gjette not fuktig, men det er kun på bakgrunn av at det er kjeller mot fjell/jord.

Tørt er viktig, og ikke for varmt. Men vanlig romtemp. går fint.
 
Jeg har fortsatt mye av spesialmaltet jeg hadde sist jeg skrev her :D en del av det brukes sjeldent, men jeg hiver stort sett ikke malt, selvom det er gammelt.

Har sekker med Maris Otter, Pilsner og Hvetemalt, og de er det grei turnaround på.

I praksis baller det jo på seg. Jeg har tre ulike sekker med pils nå - eller er det fire?

Lista må jo justeres i forhold til hva man brygger mye av/er spesielt interessert i. Men har du det jeg satte opp (+ acidulated!), så kan du brygge det aller meste - og komme relativt nær de fleste oppskrifter.

Men det er jo alltid noe du fryktelig gjerne skulle hatt, da - eller noe som høres spennende ut, så du må prøve det. Jeg kan f.eks. anbefale Simpson's Aromatic. Veldig artige greier;).
 
Kommer jo veldig langt med en sekk pale malt +Lys/medium/mørk krystall malt. Sånn begynnte jeg da jeg fikk meg mølle. Nå skal det sies at jeg har 3 min til bryggesjappa, å trenger ikke egentlig et megalager ;)
Et kjapt lager sjekk så har jeg :
En sekk Maris otter
En (snart tom) sekk fuglesang Pale malt
En (Snart tom) sekk Best pilsner malt
Noen kilo av hver :
Cara clair(carapils)
Cara hell
Crystal 50 Ruby
Crystal 80
Dark Crystal 120L
Abbey malt (Castle)
Special B
Carafa special 2
Peated malt
Roasted barley
Sjokolade malt
Pleier også å ha hvetemalt på lager, men ser jeg har gått tom. Må også få inn litt Munich :)
 
Så galt kan det gå. Lista er dog litt verre enn virkeligheta; de som er i parentes har jeg ikke nå:

Maltbeholdning


Basismalt
Maris Otter pale ale malt (Simp)
Golden Promise (Simp)
Chevallier (Crisp)
Hvetemalt (W)
Pale malt (W)
Pilsnermalt (W, Simp)
Vienna (W) 8 EBC / 3,5 L
Røykmalt (Bestmalz)
Acidulated 5-6 EBC / 2.5-3 L (W)
Mørkt hvetemalt (W)

Münchnermalt
Munich lys 15 EBC / 6 L 5 kg
Munich mørk 25 EBC / 10 L 2 kg

Melanoidinmalt
Aromatic malt 60 EBC /20 L (Simp)

Dextrinmalt
Carapils 5 EBC / 2.4 L (Bestm) 4 kg

Karamell-/krystallmalt

Standard

Carahell 25 EBC / 10 L (W)
(Caramalt 30 EBC / 12 L (TF) 1,5 kg)
Caramalt 35 EBC / 14 L (Simp)
Carared 50 EBC / 19 L (W)
Premium English Caramalt 60 EBC / 23 L (Simp)
(Caraamber 70 EBC / 26 L (W) 2 kg)
Pale Crystal 70 EBC / 26 L (TF) 2,7 kg
Caramunich 1 90 EBC/35 L (W)
(Crystal 100/EBC / 37 L (Crisp))
Crystal Light 105 EBC / 40 L (Simp)
Caramunich 2 120 EBC/40L (W)
(Crystal 120 EBC / 45 L (TF))
Crystal T50 130 EBC/ 50 L (Simpsons)
Caramunich 3 150 EBC / 57 L (W)
Heritage 180 EBC / 70 L (Simpson's)
Carabohemian 195 EBC / 74 L (W) 2 kg
Crystal 240 EBC / 90L (Crisp)
(Dark Crystal 275 EBC / 103 L (TF) 1,4 kg)
Simpsons DRC 300 EBC/115L (S) 3 kg 26/3 2019
Red Crystal 400 EBC / 150 L (TF) 2,7 kg
Caraaroma 400 EBC / 150 L (W) 1 kg

Spesial-/ hybridmalt (karamell/røstet)
Extra Special Malt 345 EBC / 130 L (Br) 1,4 kg
Special X 350 EBC/ 132 L (Bestm) 2 kg

Røstet malt

Biscuit malt
Victory malt 55 EBC / 21 L (Br) 4,7 kg
Biscuit malt 50 EBC / 19 L (Castle) 1 kg
(Special Roast 100 EBC / 38 L )

Amber malt
Amber malt 65 EBC / 25 L (S) 3 kg 26/3 2019

Brun malt
Carabrown 145 EBC / 55 L (W) 1 kg
Brown malt 180 EBC / 68 L (TF) 3,6 kg
Brown malt 560 EBC / 210 L (Simpson's)

Dehusked
Carafa I 900 EBC
Carafa II 1150 EBC
Carafa III 1400 EBC / 525 L (W) 1 kg

Sjokolademalt
Coffee Malt 250 EBC / 95 L (Castle) 1 kg
Coffee Malt 500 EBC / 190 L (Castle) 1 kg
Pale chocolate 600 EBC / 225 L (TF) 2,8 kgDark Chocolate 1200 EBC / 450 L (Bestm) 2 kg
Choko hvete 1000 EBC / 375 L (W) 2 kg

Svart malt
Black malt 1400 EBC / 525 L (TF) 2 kg

Røstet bygg
Roasted barley 1350 EBC (Simp)

Havremalt
Golden Naked Oats

Rugmalt
Rugmalt

Adjuncts
Valset bygg 2 kg
 
Hvorfor ikke bare bestille det dere trenger der og da?
Mye mer praktisk
Noen av oss er ubrukelige til å planlegge. Men akkurat det der klarer selv jeg å få til. :p
Du kunne hatt Norges minste picobryggeri(?).
Høyeksklusive batcher ;)
"Høyeksklusive batcher - short & shoddy".

Minner meg forresten om, @Finn Berger, du jobba jo i sin tid ikke så langt unna shoddyfabrikken. Tilfeldig? Neppe!
 
Du har gangavstand til BS, og er ikke meningsberettiget:D.

Men jeg har enda kortere vei til maltbua mi - og den er åpen i helgene, også:cool:.

Til tross for at jeg handler inn per brygg, så tipper jeg du - med din turnover - er like ofte i bryggesjappa for å kjøpe malt som meg.

Men skjønner jo at det ville vært upraktisk å kjøre til Strømmen Hjemmebrygg 3-4 ganger i uka. :D
 
Til tross for at jeg handler inn per brygg, så tipper jeg du - med din turnover - er like ofte i bryggesjappa for å kjøpe malt som meg.

Men skjønner jo at det ville vært upraktisk å kjøre til Strømmen Hjemmebrygg 3-4 ganger i uka. :D

Gode maratonløpere med gangavstand til bryggebutikk er i en veldig spesiell situasjon, da:p.
 
Tilbake
Topp