March 809. og Quick Disconnects

Torvald skrev:
Eg dobbeltsjekka koblingane mine, og prøvde igjen, men med resultat av røykutvikling fra pumpa... Og så såg eg ut at eg hadde kjøpt meg 115volts versjonen  :bank2:  :bank2:  :bank2: .  Dette vart vist ein DYR tabbe dette. Og eg er mildt sagt %&#3!! skuffa over meg sjølv. 

Men, eg har bestillt ny 230 Volt versjon som eit plaster på såret. Og ser etter ein billig transformator som midlertidig løysing hvis den fortsatt virker, tips til kor eg får tak omformer?

AUDA!
 
Torvald skrev:
Eg dobbeltsjekka koblingane mine, og prøvde igjen, men med resultat av røykutvikling fra pumpa... Og så såg eg ut at eg hadde kjøpt meg 115volts versjonen  :bank2:  :bank2:  :bank2: .  Dette vart vist ein DYR tabbe dette. Og eg er mildt sagt %&#3!! skuffa over meg sjølv.  

Men, eg har bestillt ny 230 Volt versjon som eit plaster på såret. Og ser etter ein billig transformator som midlertidig løysing hvis den fortsatt virker, tips til kor eg får tak omformer?

Kanskje denne fungerer. Kommer ann på hvor mange watt pumpa er på.
http://www.dealextreme.com/p/50w-220v-to-110v-power-transformer-2228
 
Torvald skrev:
... Og så såg eg ut at eg hadde kjøpt meg 115volts versjonen...

Så det store spørsmålet: Gjekk pumpa dobbelt så fort? ;D

Jordledningen er den som er kobla til chassis, dette kan du måle med eit ohmmeter, eller fysisk sjå korleis det er kobla.
 
St.Bjørnar skrev:
Torvald skrev:
Eg dobbeltsjekka koblingane mine, og prøvde igjen, men med resultat av røykutvikling fra pumpa... Og så såg eg ut at eg hadde kjøpt meg 115volts versjonen  :bank2:  :bank2:  :bank2: .  Dette vart vist ein DYR tabbe dette. Og eg er mildt sagt %&#3!! skuffa over meg sjølv. 

Men, eg har bestillt ny 230 Volt versjon som eit plaster på såret. Og ser etter ein billig transformator som midlertidig løysing hvis den fortsatt virker, tips til kor eg får tak omformer?

Kanskje denne fungerer. Kommer ann på hvor mange watt pumpa er på.
http://www.dealextreme.com/p/50w-220v-to-110v-power-transformer-2228

Mener å ha lest et sted at 230V-utgaven er på 104 Watt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
St.Bjørnar skrev:
Torvald skrev:
Eg dobbeltsjekka koblingane mine, og prøvde igjen, men med resultat av røykutvikling fra pumpa... Og så såg eg ut at eg hadde kjøpt meg 115volts versjonen  :bank2:  :bank2:  :bank2: .  Dette vart vist ein DYR tabbe dette. Og eg er mildt sagt %&#3!! skuffa over meg sjølv.   

Men, eg har bestillt ny 230 Volt versjon som eit plaster på såret. Og ser etter ein billig transformator som midlertidig løysing hvis den fortsatt virker, tips til kor eg får tak omformer?

Kanskje denne fungerer. Kommer ann på hvor mange watt pumpa er på.
http://www.dealextreme.com/p/50w-220v-to-110v-power-transformer-2228

Mener å ha lest et sted at 230V-utgaven er på 104 Watt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Denne da?
http://www.dvdoverseas.com/store/index.html?loadfile=catalog1_0.html
 
St.Bjørnar skrev:
25 hp skal være det samme som 29.8279949 watts

Ja det stemmer(1/25hp), så det er litt rart at dei er merka med 1,4A. 1,4Ax110V=154W

Tippar motoren er 154W (eletrisk effekt) og pumpa leverar 1/25hp eller 30W hydraulisk effekt.
Men det skal uansett stå stempla på motoren du har.
 
De må ellers ta i betraktning at vi har noe som kalles reaktiv effekt på vekselstrømsmotorer, som forårsaker høyere strøm enn om man bare regner med den aktive som er oppgitt som ytelse. Det slår sterkt inn på små motorer. Står det noe om cos(fi) ?
 
protto skrev:
Så det store spørsmålet: Gjekk pumpa dobbelt så fort? ;D

Hehe, joda den klarte i hvertfall å pumpe 5 liter 1m opp til meskekaret på dei ca. 10 sekundene eg hadde den på, så funka gjrde den, men bare synd at den tar fyr  ;D .

Gahr skrev:
Mener å ha lest et sted at 230V-utgaven er på 104 Watt.

Var det den nye pumpa du tenkte på, den eg nett har bestillt? Har eg bomma på ringen to ganger nå?  :eek: 
 
St.Bjørnar skrev:

Oj, bra tips! Har sendt forespørsel på frakt for 2stk 200W (for å være sikret for fremtiden)..
Jeg har letet en god del, og kjøpte 2stk 100W 230->110V adaptere på Ebay. 230V-pluggen ikke sitter ordentlig på adapteret, hvis man ikke legger alt ned på siden, og ingen kommer borti ledningen... Forsøker å få tilbake pengene, da jeg mener det i praksis er ubrukelig på grunn av sikkerheten.

Følger ellers med på quick connectsdiskusjonen. Selv har jeg bare brukt nipler og slangeklemmer på march-pumpen, men innrømmer å ha sansen for quick connects. :) Er det slik at koblingene lukker seg når man tar dem fra hverandre, bare den ene, eller ingen? Ser fordeler i at man kan tømme slanger og pumpe helt for væske og la det tørke ut etter bruk.. Jeg sikter i utgangspunktet til MoreBeer sine QDs.
 
Eg kjøpte til slutt rustfri QDs fra more beer, og dei var av mykje betre kvalitet enn eg først anntok. Kjempe bra holdimmesjon på male QD X MPT og female QD X MPT.  Einaste som demper flowen min no er barben som eg har kjøpt ved sida av (som har standard holdimmesjon på 1/2" barb) og sjølvsagt mangel på pumpe  ;) . Einaste eg er usikkerpå med desse QDs er pakningane. Noken som veit kva materiale dei er laga av?

Ellers er det jo veldig god pris på disse. http://www.brewershardware.com/cam_and_groove_fittings/ . Og der har dei også fullport barb også : http://www.brewershardware.com/1-2-Threaded-Hose-Barb-TFB58F.html .
 
Dette bryggeriet vil eg sjå! Gjerne når det er i bruk... Eg er ein jævel til å vaske gjæringskar og vege humle.
 
Lars skrev:
St.Bjørnar skrev:

Oj, bra tips! Har sendt forespørsel på frakt for 2stk 200W (for å være sikret for fremtiden)..
Jeg har letet en god del, og kjøpte 2stk 100W 230->110V adaptere på Ebay. 230V-pluggen ikke sitter ordentlig på adapteret, hvis man ikke legger alt ned på siden, og ingen kommer borti ledningen... Forsøker å få tilbake pengene, da jeg mener det i praksis er ubrukelig på grunn av sikkerheten.

"Shipping cost by US mail is $46.60 and takes 6 to 10 days. You can order through web site shopping cart."
og i en senere mail:
"This is the cheapest shipping cost by USPS mail. Cost will be the same for three same THG200 converters."
 
Tarjei77 skrev:
Dette bryggeriet vil eg sjå! Gjerne når det er i bruk... Eg er ein jævel til å vaske gjæringskar og vege humle.

Skal faktisk vaske ein del gjæringskar og vege ein del humle framover, så det skal me nok få ordna  :)

Lars skrev:
Er det slik at koblingene lukker seg når man tar dem fra hverandre, bare den ene, eller ingen? Ser fordeler i at man kan tømme slanger og pumpe helt for væske og la det tørke ut etter bruk.. Jeg sikter i utgangspunktet til MoreBeer sine QDs.

More beer sine SS QDs lukker seg ikkje når man kobler dei i fra.
 
Korleis vasker deko pumpa etter endt bryggedag?  Pumpe igjennom varmt vatn? Vil det få renska ut eventuelle humle og trub rester som finner vegen inn i pumpehuset?
 
Torvald skrev:
Korleis vasker deko pumpa etter endt bryggedag?  Pumpe igjennom varmt vatn? Vil det få renska ut eventuelle humle og trub rester som finner vegen inn i pumpehuset?

Utan å ha personlig erfaring kan eg sitere andre som bruker samme pumpe som deg:

To wash out the hoses, pumps, and chiller we simply run hot water through them. When a thorough cleaning is required (every every 10 or so batches), we use an oxygen based cleaner. It's a great (readily available) cleaner for stainless steel and the other materials used in our brewery. We heat up a scoop or two in the Boil Kettle and circulate it in all the hoses, pumps, and chiller to remove any build-up. A compact shop vac is used to evacuate standing water from the various parts after cleaning.
http://theelectricbrewery.com/brew-day-step-by-step?page=10
 
Torvald skrev:
Korleis vasker deko pumpa etter endt bryggedag?  Pumpe igjennom varmt vatn? Vil det få renska ut eventuelle humle og trub rester som finner vegen inn i pumpehuset?

Etter endt bryggedag, kjører jeg varmt vann gjennom pumpa. Før bryggingen kjører jeg pbw gjennom pumpa.
 
Har ikkje PBW, men krystalsoda fungerer vel like bra... Er det noko spesiel grunn til at du gjer det før kvar einaste bryggedag?
 
Tilbake
Topp