Mengde meskevann og skyllevann på BeerBrew 60 automatic

Stiller litt spørsmål angående det med mengde meskevann før tilsetting av malt. Ølbrygging.no har lagt en mal på dette; https://indd.adobe.com/view/4ca41a5f-612a-4d45-9115-4aae6198814c

Si at eg har et 50liters brygg som har 11kg malt, med deres formel blir det 11*2,5+7=34,5 liter vann før mesking.
Og hvis eg skal ha 60liter i kjelen før koking og bruker formelen deres til å regne ut dette blir det; 60(volum før kok) + 11(kg malt) - 34,5 (liter vann før mesking) = 36,5 liter må eg da skylle med.

Stemmer dette? føler det blir veldig feil å bruke mer skyllevann en meskevann.
Håper noen kan komme med innspill :)
 
Sist redigert:
Tror ikke det gjør noe om du mesker med mer vann.. Jeg har BB 30 auto å mesker med ca 3,5xkg malt.(noen ganger mer). Får bra utbytte på den måten. Syns det blir stress med for mye skylling.:) Men mulig noen med BB60 kan gi deg eksempel på den størelsen..
 
Ikke feil å bruke mer skyllevann enn meskevann,gjør det hver gang jeg brygger(3 kjele oppsett) skyller 2-3 ganger...
 
Jeg har BB30A og kommer til å bruke 25 l meskevann på 5 kg malt, for så å skylle med 8 liter-ish.. Har prøvde med lite/mye meskevann og synes det er enklest med tanke på temperaturkontroll og skylle-styr med lite skyllevann.. Utbytte blir bra uansett.
 
Stiller litt spørsmål angående det med mengde meskevann før tilsetting av malt. Ølbrygging.no har lagt en mal på dette; https://indd.adobe.com/view/4ca41a5f-612a-4d45-9115-4aae6198814c

Si at eg har et 50liters brygg som har 11kg malt, med deres formel blir det 11*2,5+7=34,5 liter vann før mesking.
Og hvis eg skal ha 60liter i kjelen før koking og bruker formelen deres til å regne ut dette blir det; 60(volum før kok) + 11(kg malt) - 34,5 (liter vann før mesking) = 36,5 liter må eg da skylle med.

Stemmer dette? føler det blir veldig feil å bruke mer skyllevann en meskevann.
Håper noen kan komme med innspill :)

Det blir ikke feil, det der - for det finnes ikke noe "riktig". Og på den måten er det feil; det kan skape den forestillingen at det finnes en idealformel du bør bruke.

Tjukkelsen på mesken er et verktøy i arbeidet med å få det ølet du vil ha. Denne artikkelen gir en fin innføring i hvordan du kan bruke dette verktøyet: https://byo.com/hops/item/1086-make-those-enzymes-dance

Men ikke stress med dette. Det viktigste med meskinga er å treffe temperatur og ph sånn noenlunde greit. Gjør du det, kan det ikke gå galt. Ja, og så må du ikke prøve å tyne så mye ut av malten med mye skylling at du ender opp med å trekke ut tanniner. Du skal ha godt øl, ikke høyest mulig utbytte.
 
Jeg starter med ca 40 vann når jeg har 11 til 12 kg malt. Måler ikke hvor mye jeg skyller med heller.
Tilsetter nok vann til at kjelen blir full igjen. Bare å måle gjærings dunken nøye med streker hvor høyt oppe 28 l er. Med to slike blir kjele helt full. Må si at vi bruker en bb60 til å meske med og pumper over i den andre BB 60 som vi koker i. Har nesten bestandig over 80% effektivitet på det som vi brygger.
 
Tilbake
Topp