Meskekar til 60 liter - holder det med 78 liter?

Sikkert et kjedelig spørsmål for mange, men men...

Jeg tenker å utvide til å brygge 60 liter av gangen, og må dermed ha et større meskekar. Har funnet en rimelig kjele på 78 liter - er den stor nok? For å ikke ha den smekkfull kan jeg evt. bare bruker mere rent skyllevann? Etter det jeg har lest på forumet er kjelen akkurat i minste laget - synspunkter?
 
Ja, jeg har brukt denne ;) Ville bare høre om noen har reelle erfaringer, ofte mer verdt en kalkuleringer.
 
Vi har en 89-liters kjøleboks til 50-liters batcher. Det er plenty, men til sterke øl er det mulig 78 liter til 60-literskar er litt knapt. Er det ikke vanlig å beregne rundt 150% av bryggets volum?
 
Eller 4 x mengde malt = meskekarets vulum har jeg også lest et sted...

Spørsmålet blir da om det er "fy fy" å bruker mer skyllevann, og mindre vann i meskekaret enn man burde? Isj, ender vel med den mye dyrere 98 literen...
 
akarlsen skrev:
Eller 4 x mengde malt = meskekarets vulum har jeg også lest et sted...

Spørsmålet blir da om det er "fy fy" å bruker mer skyllevann, og mindre vann i meskekaret enn man burde? Isj, ender vel med den mye dyrere 98 literen...

Jeg bruker 4x så det er sikkert min feil :)
Siste brygget mitt på 62 liter ble mesket i 75 liter mesketank med 16 kg malt og fikk en OG på 1070.
Går høvelig greit med 20 kg malt.
Har ikke finmålt tanken men den er 75-78 liter, 3 liter går bort i bunnen.

Edit:  Legger til at jeg bruker 2,5 liter vann pr. kg malt, sirkulerer med pumpe på slutten av mesking, en skjelden gang i starten med kaldvann for å få ned tempen, og at utnyttelse er stabilt på 85, mest 90 % uten noe røring eller andre rare greierenn kontinuerlig skylling.
 
Jeg har brygget et par 60-liters batcher på min 75-liters kjele, og det går greit for medium styrke øl og 2-3 avrenninger (mesk - skyll, eller 3-step parti gyle). Vil du lage sterk øl med dette oppsettet kjører du parti gyle med tre avrenninger og 20-25 liter på hver.
 
Jeg er jo ganske uerfaren så jeg tenker sikkert feil... Men hvorfor må alt vannet i meskekaret under hele mesketiden? Dersom jeg sparer 20% av vannet (selvsagt oppvarmet til riktig temperatur), og bruker dette til å skylle ut mesken til slutt - vil ikke det gi samme resultat? Eneste grunnen jeg kan tenke meg er at metningen på mesken blir for konsentrert?
 
Jeg bruker 2-2,5 ganger vannmengde som maltmengde (vekt) til meskingen, tapper det ut og skyller med resten av vannet.
 
akarlsen skrev:
Jeg er jo ganske uerfaren så jeg tenker sikkert feil... Men hvorfor må alt vannet i meskekaret under hele mesketiden? Dersom jeg sparer 20% av vannet (selvsagt oppvarmet til riktig temperatur), og bruker dette til å skylle ut mesken til slutt - vil ikke det gi samme resultat? Eneste grunnen jeg kan tenke meg er at metningen på mesken blir for konsentrert?

med fx. 16 Kg malt varmer du opp 40 liter vann og blander i malten, etter mesking tapper du ut vørt samtidig så oppvarmet skyllevann etter fylles.
Da snakker vi kont. skyllig,

Evt. kan du tappe ut vørten og røre inn 1/3 av skyllevannet, dette gjør du da 3 ganger, hvis du har plass i mesketanken.

Som du ser, alt vann brukes ikke med en gang, iansett metode.
 
Takk for raske svar - da tror jeg at jeg går for en 78 liter, skjønner at det er mange måter å gå fram på med mesking gitt :) Kan også akseptere å gå litt ned i volum på sterkere ølsorter.
 
akarlsen skrev:
Takk for raske svar - da tror jeg at jeg går for en 78 liter, skjønner at det er mange måter å gå fram på med mesking gitt :) Kan også akseptere å gå litt ned i volum på sterkere ølsorter.

Tror du greier deg helt fint med en 78-liter, selv om det blir litt trangt for sterkere øl. Lykke til!
 
Tilbake
Topp