Midt i kok - pumpe vil ikke starte - hjelp!!!

Grevling

Norbrygg-medlem
Hei,

Er nå midt i bryggedagen, og kok er i gang.
Skulle pumpe ut litt vørter til å ta preboil gravity, og puma starter ikke. Har forsøkt flere ganger å røre i området for å få vekk evt. thrub uten effekt.

Dette blir potensielt litt krise når kjøler skal desinfiseres og vørter pumpes over i gjæringskar.

Noen som har vært borti dette og har noen gode ideer er jeg veldig takknemlig.

G
 
For øvrig kan jeg si at jeg rapporterte det til GF via Vestbrygg, hvor jeg kjøpte den, og fikk etterhvert en ny pumpe i posten kostnadsfritt. Men det hjelper jo pent lite når man står der med skjegget fullt av postkasser :(
 
For øvrig kan jeg si at jeg rapporterte det til GF via Vestbrygg, hvor jeg kjøpte den, og fikk etterhvert en ny pumpe i posten kostnadsfritt. Men det hjelper jo pent lite når man står der med skjegget fullt av postkasser :(

Takk for svar. Ja, det hjelper ikke stort under kok, da jeg ikke får demontert noe som helst.
Kan tilføye at jeg hører at pumpa prøver å starte når jeg setter den på, men det er det hele.
Har forsøkt å blåse luft inn, og den går problemfritt igjennom, så tett kan det jo ikke være.

Noen som har andre tips?

G
 
For å redde batchen iallefall så kan su sette motstrømskjøleren lavere, la det renne kokende vørter gjennom den, samle sammen i en dunk eller noe, og så helle tilbake, så er den sanitert iallefall. For kjøling så gjør du det samme, men rett i gjæringskar, og justerer flow på vørter slik at du får riktig temp i dunk.

Har og vært borti pumpe som høres ut som at den vil starte, da var det bare å skaffe ny i det tilfellet iallefall.
 
For å redde batchen iallefall så kan su sette motstrømskjøleren lavere, la det renne kokende vørter gjennom den, samle sammen i en dunk eller noe, og så helle tilbake, så er den sanitert iallefall. For kjøling så gjør du det samme, men rett i gjæringskar, og justerer flow på vørter slik at du får riktig temp i dunk.

Har og vært borti pumpe som høres ut som at den vil starte, da var det bare å skaffe ny i det tilfellet iallefall.

Kjøre hevert rett ut av GF karet gjennom kjøleren, eller via pumperørene?
 
Kjøre hevert rett ut av GF karet gjennom kjøleren, eller via pumperørene?

Ah, får kanskje ikke koblet på kjøleren på en enkel måte som gjør at den havner under bryggeren? Det var iallefall det jeg hadde å bidra med.. Lame at slike maskiner er så utrolig lite modulære når slike ting skjer.
 
Ah, får kanskje ikke koblet på kjøleren på en enkel måte som gjør at den havner under bryggeren? Det var iallefall det jeg hadde å bidra med.. Lame at slike maskiner er så utrolig lite modulære når slike ting skjer.

Ja, dette var en gedigen strek i regningen.

Alternativet er å få helt vørteren over i gjæringskaret, la det stå kaldt til det når 18 grader og pitche gjær da.
Virker temmelig risky men....
 
Ja, dette var en gedigen strek i regningen.

Alternativet er å få helt vørteren over i gjæringskaret, la det stå kaldt til det når 18 grader og pitche gjær da.
Virker temmelig risky men....

Det kommer til å ta evigheter, men trenger ikke være risky. Men hvis du har brukt senhumle så blir det mer bittert enn planlagt.
 
Det kommer til å ta evigheter, men trenger ikke være risky. Men hvis du har brukt senhumle så blir det mer bittert enn planlagt.

Er 12 minus ute, så det kan vel gå å kjøle ute kanskje...
Det er humletilsetning på 10 og 0 min, så det vil nok påvirke bitterheten ja...

Et problem er muligens at gjæringskaret vil trekke inn luft etterhvert som det avkjøles.
På den annen side er det lite levende bakterier i uteluften akkurat nå.
 
Sist redigert:
Du har tatt ut den kuleventilen? Hvis ikke, så kan det faktisk hende at den blokkerer hvis du ikke har fått skrudd kjøleren/skyllearmen skikkelig på. Testet litt med den i før mitt første brygg, men bestemte meg for å fjerne den ved første antydning til plunder og heft.
 
Er 12 minus ute, så det kan vel gå å kjøle ute kanskje...
Det er humletilsetning på 10 og 0 min, så det vil nok påvirke bitterheten ja...

Et problem er muligens at gjæringskaret vil trekke inn luft etterhvert som det avkjøles.
På den annen side er det lite levende bakterier i uteluften akkurat nå.

For å fremskynde prosessen kan du kanskje pakke inn gjæringskaret i vått papir? Det vil i det minste hjelpe på tiden det tar å kjøle..
 
Vel. Oppdatering.
Da varmeelementet skrudde seg av etter kok, var det igjen mulig å få igang pumpen. Forstå det den som kan.
Den gikk imidlertid kjapt tett av thrub. Etter 30 min med sykkelpumpe og banning, var det mulig å få vørter igjennom.
Så da ble det å heve temperaturen til 99 grader og desinfisere kjøleren i 15 min.
Gikk i gjæringskaret, sikkert en time senere enn den burde, men fikk den vertfall over på rett temperatur.
Som skrevet over, etter nesten en time ekstra mellom 90-99 grader ble vørteren temmelig bitter dessverre.
Gjenstår å se om det blir drikkbart til slutt. Planen er å tørrhumle etter 7 dager, så håper det kan dempe litt av bitterheten, men holder ikke pusten akkurat.

OG på 1.051 var spot on vert fall. Får ta med seg det positive som er.

Når det gjelder pumpen virker den temmelig psykotisk. Etter jeg fikk den igang igjen oppdaget jeg at hvis varmeelementet var på når jeg startet pumpen, ville den ikke starte. Hvis det var av startet den. Hvis pumpen var på allerede når jeg satte på varmeelementet, fortsatte pumpen å gå også med varmen på (riktignok etter en pause på noen tideler).

Får skrive en mail til GF og bryggebutikken å høre hva som kan være galt. Mulig det kan være kontrolleren, ikke pumpen som er problemet.

Så hvis andre får lignende problem. Forsøk å skru av varmeelementet og start pumpen.

Takk for alle råd underveis.

G
 
Etter litt mailveksling med bryggebutikken og Grainfather folka, hvor jeg blant annet sendte en video som viste problemet har de konkludert med at det etter all sannsynlighet er Connect boksen som er defekt. Får en ny allerede i morgen.

Selv om jeg selvsagt hadde foretrukket en feilfri maskin, er det greit å vite at GF ordner opp raskt dersom det skulle være noe. Rask og god service.
 
Tilbake
Topp