Mindre utbytte med pumpe?

Hei. Må bare spørre her om noen har en ide om hvorfor jeg på de seneste 3 brygg har oppnådd mindre effektivitet med BIAB/RIMS enn bare BIAB uten sirkulasjon? Viser et bilde av dagens oppsett under.

Treffer nå ca 10 oechsle under beersmith ved 75% effektivitet plottet inn, mot noenlunde spot-on før. Kjører pumpe halv throttle hele veien under mesk og kok, full rulle under Whirlpool og kjøling.

Har kalibrert PID mot profesjonelt digitaltermometer under testkjøring før disse bryggene, men ikke i ettertid, det burde jeg kanskje...

Mottar gjerne alle innspill:)



mittanlegg.jpg
 
hmm - du har samme kjelen og samme plata som meg:). Jeg bruker meskepose, jeg også, sammen med en liten falskbunn. Jeg kjører batch sparging, og får ca. 82/83% meskeeffektivitet når jeg brygger øl med OG i 1.040-1.050-området, og treffer alltid nokså nøyaktig - eller jeg får litt mer. Da beregner jeg et tap på 1 liter per kilo malt + 2 liter i grums/bunnfall.

Jeg gjør ikke noe spesielt. Ingen pumpe, ingen sirkulering, men jeg rører litt et par-tre ganger + når jeg går fra sakkarifikasjonssteg til dekstrinasjonssteg.

Kan det være at du lager kanaler, slik at sirkulasjonen ikke berører så store deler av mesken?
 
hmm - du har samme kjelen og samme plata som meg:). Jeg bruker meskepose, jeg også, sammen med en liten falskbunn. Jeg kjører batch sparging, og får ca. 82/83% meskeeffektivitet når jeg brygger øl med OG i 1.040-1.050-området, og treffer alltid nokså nøyaktig - eller jeg får litt mer. Da beregner jeg et tap på 1 liter per kilo malt + 2 liter i grums/bunnfall.

Jeg gjør ikke noe spesielt. Ingen pumpe, ingen sirkulering, men jeg rører litt et par-tre ganger + når jeg går fra sakkarifikasjonssteg til dekstrinasjonssteg.

Kan det være at du lager kanaler, slik at sirkulasjonen ikke berører så store deler av mesken?


Ja absolutt til dette med å lage kanaler..det er et godt poeng! Bruker topp-koblingen under mesk, og i denne sitter en plast-blindplugg med 6 skrå 2,5mm hull som plasker ut over overflaten i mesken.
Men vil ikke resten av malten da likevel ligge som vanlig og "trekke" som den alltid har gjort og i det minste gi meg mitt vanlige 70-75% utbytte?
 
Er det en td5 pumpe? Kjører 10-12 liter i minuttet på halv åpning den, hørtes litt mye ut? Kverner du på samme måte? Biab kverner man ofte finere til, og da går der jo ikke så mye gjennom mesken i minuttet.
 
Ja absolutt til dette med å lage kanaler..det er et godt poeng! Bruker topp-koblingen under mesk, og i denne sitter en plast-blindplugg med 6 skrå 2,5mm hull som plasker ut over overflaten i mesken.
Men vil ikke resten av malten da likevel ligge som vanlig og "trekke" som den alltid har gjort og i det minste gi meg mitt vanlige 70-75% utbytte?

Det høres ut som grei nok spreder, det der. Jeg går ut fra at det ikke er harde stråler som borrer seg ned i maltsenga, men type lett springvann?

Men om du hiver alt blinget, og mesker på enklest mulig måte (= min måte;)), får du et vesentlig høyere utbytte:). Jeg ser ikke helt poenget ved sirkuleringa. (Jeg holdt på med det der, men den pumpa har ligget i en skuff veldig lenge nå!)
 
Er det en td5 pumpe? Kjører 10-12 liter i minuttet på halv åpning den, hørtes litt mye ut? Kverner du på samme måte? Biab kverner man ofte finere til, og da går der jo ikke så mye gjennom mesken i minuttet.

Ja det er TD5:) Jeg har prøvd 3 blindplugger til fordelingen i lokket, mange små, færre medium og den nåværende med få større. Brukt med 3 brygg har alle gitt dårligere resultat enn bruk uten pumpen...ja, samme kverning med MM2 som før.
 
Det høres ut som grei nok spreder, det der. Jeg går ut fra at det ikke er harde stråler som borrer seg ned i maltsenga, men type lett springvann?

Men om du hiver alt blinget, og mesker på enklest mulig måte (= min måte;)), får du et vesentlig høyere utbytte:). Jeg ser ikke helt poenget ved sirkuleringa. (Jeg holdt på med det der, men den pumpa har ligget i en skuff veldig lenge nå!)


Pumpeprosjektet var utelukkende et ønske om hårfin temperaturkontroll under mesk og selvfølgelig whirlpooling. Laget godt øl før, men klarte aldri å lage det samme to ganger, er alltid variabler, sikkert mest mesketemperatur tenkte jeg. Og så er det jo litt gøy å eksperimentere litt med prosessene:)
Vil gjerne fortsette med sirkulasjon, spesielt whirlpool liker jeg, men utover det med å lage kanaler i mesken ser jeg ikke grunnen til lavere utbytte. Kunne jo prøvd å legge en slange med hull i ned på overflaten i neste mesk og se om dette vil endre på utbyttet. Er jo best når Beersmith sine prognoser holder når man helst vil ha øl rundt butikkstyrke:/
 
10-12 liter i minuttet høres da helt vilt ut? Når en skyller, skal en tappe maks en liter i minuttet.

TD5 spesifiserer ca 25 ltr/min, tør ikke helt påstå jeg bruker halvparten under mesk, men holder god flow for å sprede den før omtalte dusj over meskeoverflaten
 
Pumpeprosjektet var utelukkende et ønske om hårfin temperaturkontroll under mesk og selvfølgelig whirlpooling. Laget godt øl før, men klarte aldri å lage det samme to ganger, er alltid variabler, sikkert mest mesketemperatur tenkte jeg. Og så er det jo litt gøy å eksperimentere litt med prosessene:)
Vil gjerne fortsette med sirkulasjon, spesielt whirlpool liker jeg, men utover det med å lage kanaler i mesken ser jeg ikke grunnen til lavere utbytte. Kunne jo prøvd å legge en slange med hull i ned på overflaten i neste mesk og se om dette vil endre på utbyttet. Er jo best når Beersmith sine prognoser holder når man helst vil ha øl rundt butikkstyrke:/

Har du glede av å hygge deg med teknologien, så er jo det et greit nok motiv:). Men å miste 10-15% effektivitet er en litt drøy pris.

Jeg tviler litt - eller veldig mye, for å være ærlig - på at mesketemperaturen er så viktig. Det er andre faktorer som betyr mer. Og egentlig tror jeg det er en illusjon å tro at du kan få det samme ølet likt fra gang til gang.
 
Har du glede av å hygge deg med teknologien, så er jo det et greit nok motiv:). Men å miste 10-15% effektivitet er en litt drøy pris.

Jeg tviler litt - eller veldig mye, for å være ærlig - på at mesketemperaturen er så viktig. Det er andre faktorer som betyr mer. Og egentlig tror jeg det er en illusjon å tro at du kan få det samme ølet likt fra gang til gang.


Jeg har googlet litt om kanaler, og når vi drøfter dusjen over mesken - og hastigheten så er der jo også en viktig ting til: avløpet nederst i gryten vil kanskje dra all veske gjennom en helt bestemt kanal hvis flow er for høy? Tror jeg skal lage en batch til denne uke med minimal flow, kun akkurat nok til litt temperaturkontroll:)
 
Jeg har googlet litt om kanaler, og når vi drøfter dusjen over mesken - og hastigheten så er der jo også en viktig ting til: avløpet nederst i gryten vil kanskje dra all veske gjennom en helt bestemt kanal hvis flow er for høy? Tror jeg skal lage en batch til denne uke med minimal flow, kun akkurat nok til litt temperaturkontroll:)
Har du noen form for falskbunn/bazooka-filter/manifold?
Dersom du ikke har noe slikt, men kun åpningen til kranen får du noe en god del malt som ligger utenfor strømmen av væske i mesken.
Tun Geometry and Flow Potential - How to Brew

Jeg har en 36 liters kjele fra Vestbrygg med en liten falskbunn i jeg også, ganske tilsvarende til @Finn Berger sin meskekjele. Jeg bruker ikke meskepose. Ligger på noen rundt samme effektivitetstall.
Jeg sirkulerer hele tiden under mesking, for temperaturkontroll.

Bruker denne falskbunnen: Universal Silbunn RF 30,5cm
 
Har du noen form for falskbunn/bazooka-filter/manifold?
Dersom du ikke har noe slikt, men kun åpningen til kranen får du noe en god del malt som ligger utenfor strømmen av væske i mesken.
Tun Geometry and Flow Potential - How to Brew

Jeg har en 36 liters kjele fra Vestbrygg med en liten falskbunn i jeg også, ganske tilsvarende til @Finn Berger sin meskekjele. Jeg bruker ikke meskepose. Ligger på noen rundt samme effektivitetstall.
Jeg sirkulerer hele tiden under mesking, for temperaturkontroll.

Bruker denne falskbunnen: Universal Silbunn RF 30,5cm

Samme typen som min, ja.

Jeg så ikke for meg muligheten av å ikke ha en falskbunn, bazooka eller lgn.. Men det trenger du jo ikke når du brygger klassisk BIAB, og hvis det bare er et BIAB-oppsett med pumpe, får du nok veldig dårlig effektivitet, ja.

Jeg har jo sikkert litt mer jobb når jeg ikke har automatisk styring på temperaturen. Den synker gradvis, så jeg gir gjerne litt varme med plata når jeg er inne og rører. Så hvis det er viktig å kunne gjøre noe annet mens en brygger, er sirkuleringa smart.

Om du ikke har stålkontroll på temperaturen, men nøyer deg med den manuelle kontrollen, får du kanskje litt variasjon i sukkerprofilen fra brygg til brygg. Men det kan umulig bli mye, og slik variasjon har veldig liten betydning for resultatet.
 
En tykkbunnet kjele med isolerte sider og lokk taper minimalt varme den timen det meskes. Selv min BB30/60 med liggeunderlag og ei jakke over lokket taper bare cirka 1 grad på 1 time.
 
Jeg er enig i at varmetapet er ubetydelig under en times mesk, også i min kjele.
Min tidligere variabel har ofte vært at jeg har skutt over eller under mesketemp pga feil temp på malten og restvarme i koketoppen. Håpet å eliminere dette med dagens oppsett..
Om jeg tolker dere rett bør jeg kanskje treffe mesketemp og slå av sirkulasjon under mesk? Evt bare sirkulere litt på slutten?
 
Jeg er enig i at varmetapet er ubetydelig under en times mesk, også i min kjele.
Min tidligere variabel har ofte vært at jeg har skutt over eller under mesketemp pga feil temp på malten og restvarme i koketoppen. Håpet å eliminere dette med dagens oppsett..
Om jeg tolker dere rett bør jeg kanskje treffe mesketemp og slå av sirkulasjon under mesk? Evt bare sirkulere litt på slutten?
I tillegg til å sirkulere for å holde temp (sikkert ikke nødvendig), så bruker jeg sirkulasjon for å øke temperatur mellom steg og til utmesk.
Du kan jo bruke sirkulasjon i starten til å justere inn temp og så slå av sirkulasjon fram til du skal gjøre utmesk.
 
Jeg er enig i at varmetapet er ubetydelig under en times mesk, også i min kjele.
Min tidligere variabel har ofte vært at jeg har skutt over eller under mesketemp pga feil temp på malten og restvarme i koketoppen. Håpet å eliminere dette med dagens oppsett..
Om jeg tolker dere rett bør jeg kanskje treffe mesketemp og slå av sirkulasjon under mesk? Evt bare sirkulere litt på slutten?

Om du sirkulerer eller ikke spiller egentlig ingen rolle. Gjør du det ikke, må/bør du røre av og til. Men skal du sirkulere, må du ha en falskbunn (eller noe som fungerer tilsvarende), og du bør ikke kjøre for fort. Hva har du, forresten?

Det er uansett veldig viktig å treffe mesketemperaturen når du starter. Det er det ene tidspunktet der temperaturkontrollen er veldig viktig. Treffer du et par grader over, kan det få konsekvenser, siden mye skjer fort i begynnelsen av meskingen. Men det kommer litt an på hvilken temperatur du sikter mot. (Vil du ha 65 og får 67, er det ikke farlig, men ønsker du 67 og får 69, blir det fort galt, siden du da veldig raskt tar knekken på det meste av beta-amylasen.)

Mål temperaturen i maltet, og så bruker du en kalkulator. Denne, f.eks.: http://www.homebrewing.com/calculators/?page=tools&section=strike

Jeg taper mer varme enn det @Steinar Huneide gjør, i alle fall på sakkarifikasjonssteget, der jeg bare mesker med 1:3. Jeg bruker resten av vannet i første runde til å gå til dekstrinasjonssteget og så videre til utmesk (kokende vann). Om jeg hadde startet med alt vannet, ville jeg fått et større, og dermed mindre påvirkelig, volum.
 
Når det gjelder sirkulasjon eller ikke: Jeg mener ikke at det er tull/galt å gjøre det. For meg er det et praktisk spørsmål, siden jeg rigger bryggeriet mitt hver gang jeg bruker det. Og så blei det mye søl med det, så jeg blei skikkelig lei. Har du et opplegg som står oppe, og som er greit å gjøre reint, har du jo ikke noe problem.

Jeg har vel laget meg en liten kjepphest av dette spørsmålet:). Grunnen er at så mange har hevdet at kontinuerlig sirkulasjon er nøkkelen til å få godt utbytte, hvilket nokså opplagt ikke stemmer. Sliter man med utbyttet, er det noe annet som er årsaken.

Med kontinuerlig sirkulasjon får du en klarere vørter til kok, men det er tvilsomt om det har noen betydning. Jeg får filtrert vekk alt av grove partikler, og det verste grumset, med vanlig "gammeldags" vorlauf ved hjelp av et llitermål. Det skulle holde.
 
Jeg brygger på Grainfather, og kan ikke si at jeg opplever sirkulasjon som en synder her. Hele maltsengen er under det generelle væskenivået, og det siger gjennom maltsengen, uavhengig av hastighet på pumpen (GF har overflow som tar resten). Det som ER viktig er at det ikke er klumper som pakker inn deler av maltet, slik at det ikke er i berøring med væsken.

Dette med kanaler kan være et problem under skylling. Jeg hadde problemer med utbytte når jeg tok Grainfather i bruk. Løsningen min var følgende avvik fra videoene til Grainfather:
  1. Bruke tid på innmesk. Her kjører jeg ikke sirkulasjon, bruker vann oppvarmet til 1-2 grader over innmesk. Tilsetter maltet gradvis og rører grundig inn og passer på å løse opp alle tendenser til klumping. Dette kan ta 10 minutter å gjøre skikkelig. (ikke et direkte avvik, men viktig å være grundig).
  2. Setter på øverste rist slik at den akkurat er i berøring med det generelle væseknivået uten sirkulering.
  3. Kjører flerstegsmesk med små temperaturintervaller (f.eks. 64, 65 og 66 grader istedenfor 65 grader) rundt den ønskede temperaturen. (valgfritt).
  4. Tar av lokk og topprist og rører under utmesk ved 77 grader i 5 minutter (uten å heve maltrøret).
  5. Kjører skylling uten topprist og med lett røring for å holde maltet så jevnt fordelt som mulig. Ikke rør for dypt her, siden det vil kunne skape kanaler istedenfor å fordele (det er sjelden kanaler helt nede ved bunnristen).
Jeg vet ikke om dette lar seg overføre til ditt oppsett. Uansett: Lykke til. :)
 
Tilbake
Topp