Mitt bryggeri

Stein Norem Wisted

Norbrygg-medlem
Jeg synes det er gøy å se på andres bryggeutstyr, så jeg tenkte jeg skulle legge ut noen bilder av mitt beskjedne bryggeri. Det er allerede velbrukt, og har brygget 5 brygg på 9 uker. Det siste står til gjæring, og var derfor ikke tilstede når bildet ble tatt. ;D
Jeg har lagt inn nye bilder, da de opprinnelige var blitt ødelagt.
 

Vedlegg

  • 5.jpg
    5.jpg
    290,9 KB · Sett: 3.554
  • Bilde1.jpg
    Bilde1.jpg
    41,9 KB · Sett: 37
  • Bilde2.jpg
    Bilde2.jpg
    60,4 KB · Sett: 33
  • Bilde3.jpg
    Bilde3.jpg
    63,9 KB · Sett: 32
  • Bilde4.jpg
    Bilde4.jpg
    22,2 KB · Sett: 32
Sist redigert:
Det er en 45l clas ohlson-boks inni en isoporisolert 65l ikeaboks. Har også isolert lokket. Varmer boksen og dermed isolasjonen med varmt vann før mesking. Mistet ikke mange gradene på en times mesking siste gang. Kom vel på total et par hundrelapper, isoporen fikk jeg gratis på gjenvinningsstasjonen.
 

Vedlegg

  • 7.jpg
    7.jpg
    225,3 KB · Sett: 3.359
Har lurt litt på noe... ::) Vi har en BB30 som vi brygger i, men den blir fort liten når brygget skal fordeles. Så jeg går og leker med tanken om ¨å bygge noe større bryggemuligheter.

Alle tråder som jeg har lest her inne så ser det ut som om det er superviktig at alt som varm vørter kommer i kontakt med, må være såkalt foodgrade kvalitet. Pumper, slanger, koblinger, bend, rør etc...

MEN ser jo som i denne tråden så mesker man jo i hva som helst. Som i dette tilfellet et plastkar fra Clas. Noen bruker kjølebokser og diverse. Hva med foodgrade kvaliteten her??? Kan aldri tro at noe av dette er produsert med tanke på at varm væske, som skal være i kontakt med dette i opp mot to timer, og som senere skal drikkes. Dette må da være vel så viktig som slanger og pumper???

Er blodfersk i gamet og har kun brukt BB30 av nettop den grunn. Alt av slanger jeg bruker er foodgrade, men er lit skeptisk til å rushe avgårde og kjøpe en billigbillig kjøleboks for å meske i den..... Mulig dette ikke er noe problem?? Er det noen målinger utført med tanke på giftstoffer som er skilt ut???
 
De fleste kjølebokser, og ihvertfall mine er laget av pp-plast, og den plasttypen er som kjent helt sikker, og brukes også mye i næringsmiddelindustrien nettop fordi den er godkjent.
Plasten er merket med et symbol for dette, og i temperaturer vi driver med helt ok.
 
Den boksen jeg bruker fra CO er merket polypropylen godkjent for næringsmidler, og tåler opp til 120 grader. Dette er altså den inderste boksen som jo er den som er i kontakt med vørteren. Resten av utstyret er enten kobberrør, rustfritt eller silikonslanger.
 
Ok, da tas det mer hensyn til dette enn jeg trodde  :skitbra:

Forøvrig et snertent bryggeri det der. Hvor mange liter vørter kan du max lage med dette oppsettet??
 
Gryta er 25 liter (fra Biltema), så det er stort sett begrensningen. Får som regel 18-19 liter til gjæring. Her er siste batch, en Bombardier klone.
 

Vedlegg

  • 8.jpg
    8.jpg
    239,4 KB · Sett: 3.174
:skitbra:
Mye morro der!!

Ser og at det er BB30 vår som er begrensinga. Her er det vel maltrøret som er begrensninga. Har brukt nesten 8kg i maltrøret, men det var mye!! Så hvis jeg rigger meg med et større meskekar, kan jeg bruke bb30`en til oppvarming av vann og kok. Tror den tar rundt 32 liter. Men da blir jo ikke bryggeriet like kompakt plutselig  ;D
 
Rune81 skrev:
Ser og at det er BB30 vår som er begrensinga. Her er det vel maltrøret som er begrensninga. Har brukt nesten 8kg i maltrøret, men det var mye!! Så hvis jeg rigger meg med et større meskekar, kan jeg bruke bb30`en til oppvarming av vann og kok. Tror den tar rundt 32 liter. Men da blir jo ikke bryggeriet like kompakt plutselig  ;D

Fins mange ulike oppsett, kvart med sine + og -
Sjølv har eg BB30 som eg nyttar både til mesking og kok + alternativt meskeopplegg med to gjæringsbøtter frå Europris plassert i kvarandre, kran på yste bøtte, med mange perforeringar på 1,2 mm i botn og isolert med pledd inst og liggeunderlag yst. Det siste brukast når eg skal bruke meir enn 7 - 7,5 kg malt. Og med ei billeg 20-liters gryte frå Coop til varme- / skyllevatn, har eg den fleksibiliteten eg treng.
 
Fint oppsett dette her !

Forutsatt at den plasten holder mål da (personlig er jeg skeptisk til all plast, uansett hva grade det er...)

Men, jeg lurer på de slangene du bruker til kjøleren din, hvor kjøpte du dem og hva brukte du ? slanger, nippler, slangeklemmer osv... Har gått med en tanke om å lage noe lignende da den ekstremt tykke og uhåndterlige hageslangen jeg har skaffet meg skal ut av huset så fort som mulig! :)

De etikettene var helt rå, slikt hjelper absolutt på helhetsinntrykket og jeg tror det hjelper litt på opplevelsen av et hjemmebrygg når du ser det kommer ut av noe som ser ut som et skikkelig produkt. Syn, lukt og smak skaper opplevelsen av smaken.
 
Kjøleren er laget av 5 mm bremserør fra Biltema som jeg bøyde til rundt en gryte. Slanger og koplinger er også fra Biltema, de er ikke i kontakt med vørteren, så det er ikke så nøye. Overganger er bare laget med kobberrør inni og slangeklemme rundt. Litt gaffateip for å tette ;D.

Det viktigste er vel at det som er i kontakt med vørteren er "rent", og det er altså kobberrør.

Jeg har siden denne posten "oppgradert" kjøleren med en ny laget av 10mm Biltemarør. Jeg bruker begge for å kjøle ned fulle batcher.
 

Vedlegg

  • Bilde5.jpg
    Bilde5.jpg
    63,6 KB · Sett: 13
  • Bilde6.jpg
    Bilde6.jpg
    60,4 KB · Sett: 13
Sist redigert:
Artig å se at du lager en klone av Bombardier. Vi gjør det samme og vår heter Grenadier  :)

Hadde vært interessant å sett oppskriften din. Jeg kan poste min i kveld dersom du er interessert.
 
Det er interessant med oppskrift. Jeg var i artilleriet "way back", så derfor ga jeg den det navnet. Jeg fant oppskriften på nettet :

--
88% pale malt (Marris Otter)
8% Krystall malt EBC 135
4% Amber malt EBC 125

30 gr Challenger 60 min
30 gr Challenger 15 min
25 gr East Kent Goldings 5 min

1 ts Irish moss 15 min

Wyeast 1968 London ESB Ale, en pakke rett i karet (ingen starter), gjæret på ca. 18 ºC i 2 uker.

Mesketemp 65 ºC i 90 min, skylte med 78 ºC i ca 40 min
Koketid 90 min

OG 1052, FG 1013 = 5,1%
EBC 20
IBU 36

6 gr sukker/liter til karbonering
--
Skal smake den for første gang i morgen, dog bare etter 5 dager karbonering, men klarer ikke vente :jaha: (prøvde en flaske på fredag, den var god på smak, men helt flat, får vente litt mer, tenker jeg)
 
Siste brygg før ferien er kommet på flaske.

ca. 25 liter til kok.
Meskevann ca. 12 liter
Skyllevann ca. 25 liter
OG 1042
FG 1009
EBC 14
IBU 48
4,3 % (siktet rundt 4,5%)

Maris Otter Pale Malt EBC 5 - 1100 gr.
Pilsner Malt EBC 3 - 650 gr.
Wheat Malt EBC 3 - 2200 gr.
Crystal Malt EBC 120 - 200 gr.
Amber Malt EBC 125 - 100 gr.
Cara Pils EBC 37 - 200 gr.

Mesk 68 °C for 60 min, 78 °C skylling i ca. 40 min.

Koketid 90 min.

Challenger 7,6% - 30 gr. - 60 min
Target 10% - 30 gr. - 30 min
Saaz 2.8% - 20 gr. - 1 min

22 gr. sitronskall kok 15 min
1 ts irish moss kok 15 min

Gjær
WLP 565 Belgian Saison I, et rør, ingen starter.

Gjæring
18  °C i 11 dager
22  °C i 3 dager

Karboneres med 8gr sukker/liter
 

Vedlegg

  • 006-011.jpg
    006-011.jpg
    280,5 KB · Sett: 1.985
Tilbake
Topp