Mitt første brygg med flytende gjær, usikker ang gjærstarter

Har kjøpt Bohemian lager, Wyeast XL 2124 (prod dato 20.10.2010) og skal sette en Pilstype (ca 28 liter ) førstkommende søndag.

Har tenkt å lage en starter på ca 1 liter med 150 g Moss maltekstrakt. Har ikke aktivisert gjærposen ennå. Er det på tide å gjøre det nå, og skal den stå i kjøleskap eller romtemp?

Ca 1 døgn i posen før den helles i starteren, og så et par døgn i romstemperatur på en 1,5 liters brusflaske?

Har ikke prøvd flytende gjær før så er litt usikker på fremgangsmåten.

Noen som har svar på om dette er riktig?
 
- Du bør bruke litt mindre enn 150g LME til en liter vørter. Av tørr maltekstrakt skal man bruke 100g, vil anta det blir ltit mer med flytende. Kanskje 120g?
- Moss maltekstrakt egner seg vel ikke veldig bra til starter?
- Ifølge Mr. Malty pitching rate calculator (Mr. Maltyhar gjæren til 38% viability. Du trenger 518 milliarder celler for å pitche riktig mengde gjær. Med en 1 liter starter vil du ha omtrent 110 mrd celler ifølge Wyeasts kalkulator (wyeast-labs.com), altså en del mindre enn anbefalt.

Likevel: Det blir helt sikkert øl av det. :)

Aktiviser gjærposen i dag eller i morgen, lag starter f.eks fredag.
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2011-01-12 kl. 16.22.13.png
    49,8 KB · Sett: 217
Martin E skrev:
- Du bør bruke litt mindre enn 150g LME til en liter vørter. Av tørr maltekstrakt skal man bruke 100g, vil anta det blir ltit mer med flytende. Kanskje 120g?
- Moss maltekstrakt egner seg vel ikke veldig bra til starter?
- Ifølge Mr. Malty pitching rate calculator (Mr. Maltyhar gjæren til 38% viability. Du trenger 518 milliarder celler for å pitche riktig mengde gjær. Med en 1 liter starter vil du ha omtrent 110 mrd celler ifølge Wyeasts kalkulator (Wyeast-labs.com), altså en del mindre enn anbefalt.

Likevel: Det blir helt sikkert øl av det. :)

Aktiviser gjærposen i dag eller i morgen, lag starter f.eks fredag.

Takk for gode råd, Martin  :)
 
Andre er av den oppfatningnen at Moss funker til starter.

Hvis du har en større beholder enn 1.5 litersflaske ville jeg ha laget en større starter. Som skjermbildet Martin la ut viser, så bør du egentlig ha en starter på 5-6 liter basert på flere gjærpakker..

Men som han sier så blir det nok øl av det uansett, men jeg ville som sagt ha prøvd å ha så stor starter som mulig. Du kan også prøve å fordele gjærposen mellom to 1.5 litere som hver inneholder ca 1 liter starter?
 
Dalaker skrev:
Andre er av den oppfatningnen at Moss funker til starter.

Hvis du har en større beholder enn 1.5 litersflaske ville jeg ha laget en større starter. Som skjermbildet Martin la ut viser, så bør du egentlig ha en starter på 5-6 liter basert på flere gjærpakker..

Men som han sier så blir det nok øl av det uansett, men jeg ville som sagt ha prøvd å ha så stor starter som mulig. Du kan også prøve å fordele gjærposen mellom to 1.5 litere som hver inneholder ca 1 liter starter?

Takk :), da prøver jeg med 2 flasker a 1 liter.
 
Dalaker skrev:
Andre er av den oppfatningnen at Moss funker til starter.

I am proven wrong. :)

Jeg tror også jeg ville laget startere med to flasker.

Et annet alternativ, som er mer arbeidskrevende, men trolig bedre, er å lage 2 startere à 1 liter i dag eller i morgen, la de gjære ut til fredag eller lørdag, dekantere vesken og deretter helle på ny kokt og nedkjølt startervørter laget på samme måten.

I alle tilfeller bør du riste flaskene så ofte du kommer på det. Lykke til!
 
Jeg hadde allerede aktivert posen, man vet aldri hvordan tilstanden til gjæren er.
Skulle det være for tidlig er det bare å steppe opp starteren, det blir neppe for mye gjær på såpass kort tid.
 
Noen smartinger her på forumet har skrevet denne artikkelen om gjærstartere. ;)

Den kan kanskje gi deg svar på noe av det du lurer på.

Du trenger forøvrig ikke egentlig aktivere Wyeast-posene før du lager starter, men det er en forsikring om at de faktisk funker (noe de som regel alltid gjør!).
 
Gahr skrev:
Noen smartinger her på forumet har skrevet denne artikkelen om gjærstartere. ;)

Den kan kanskje gi deg svar på noe av det du lurer på.

Du trenger forøvrig ikke egentlig aktivere Wyeast-posene før du lager starter, men det er en forsikring om at de faktisk funker (noe de som regel alltid gjør!).

Se der ja, der var det mye bra info. Flott artikkel, Gahr  :)
 
Tilbake
Topp