Mitt første brygg - til alt overmål all-grain

Hei, da begynner det å klø i fingrene etter å få igang det første brygget. Jeg har aldri brygget noen verdens ting før, og gikk rett på all-grain fordi jeg trodde at extract-brygging bare ville gi dårlig øl.

Har brukt de siste mnd. til å tenke gjennom hvordan jeg vil ha bryggeriet mitt, og har fått fatt i en 100qt (yes.. tenkte i starten at bigger is better) coleman xtreme. Bygget en kobbermanifold for noen uker siden og har fått på plass en kuleventil, saget haugevis av spor i manifolden og håper den duger godt nok.

Manifolden er laget i 12mm kobberrør med flere hunde riller i bunnen som er saget med jernsag/baufil

Nå har jeg en 30 liters aluminiums-kjele og en krabbekoker klar, inntil jeg får fatt i en varmtvannsbereder av større dimensjon.

Vørterkjøleren er en 50' 1/2" fra morebeer, siden det ble billigere å kjøpe den ferdig enn å lage selv med rør fra biltema. Den går fint ned i 30 liters kjelen, men hele kjøleren blir naturligvis ikke dekket.

Er manifolden til meskekaret stor nok, eller vil jeg få for mange dødsoner slik det ser ut på bildet?

Er det noe i veien for at jeg f.eks. lager ca. 60 liter vørter, mellomlagrer 38 liter på corneliusfat, og koker i 3 omganger?

Har også laget en magnetrører, tenkte å dyrke opp 3 startere og ha stående i kjøleskap et par dager før jeg går i gang med denne bryggingen. Kan jeg plukke gjær fra den første starteren og dyrke opp den andre med? og så ta fra den andre starteren og dyrke den siste?

Håper noen har noen innspill her :)

Vedlegg

• bilde.JPG
    bilde.JPG
    57,3 KB · Sett: 467
  • bilde(1).JPG
    96,9 KB · Sett: 442
  • bilde(2).JPG
    83,8 KB · Sett: 443
Manifolden skal optimalt ha halve bredden mellom rørene klaring til sidene av kjølebagen for å hindre kanalisering av vørter langs veggene.... Men pent arbeid :)

Takker for infoen, bygget om manifolden slik at de ytterste rørene ikke har huller, og satt inn 3 nye rør med perforering

Brygget første brygg i helgen, men masse gikk galt, bl.a. begynte steketermometeret å rote med gradene og hengte seg opp, jeg fikk panikk og tilsatte mer vann i mesken. Skulle ende opp med 19 liter vørter, fikk bare ut rundt 10 liter vørter, og tok da en ekstra mashout på 10 minutter med muligens litt for lav temperatur. Justerte opp vannmengden i mash-out'en og klarte å få 14 liter i gjæringsbøtten med OG 1048.

Gassbrenneren begynte å røyke noe vanvittig, og kokset ned kokekjelen slik at jeg ikke fikk skikkelig kok før jeg fjernet koksen med en kniv.

Aner ikke hva som står og bobler i gjæringskaret nå, det skulle være en IPA av et eller annet slag, men det har antageligvis alt for mye humle i forhold til mengden vørter.

Oppsummert regner jeg med at dette var de største problemene som ga alt for lite utbytte:
- for grov kvernet malt
- for lite kontroll på temperaturen
- for mye av humlen ble med inn i gjæringskaret

14 liter står i hvert fall i gjæringsspannet og bobler temmelig hissig, 7 timers jobbing, så sitter jeg kanskje igjen med 20 halvlitere som forhåpentligvis er drikkelig. Tror aldri jeg har jobbet så mye for øl før :)

Et par kommentarer.  Jeg har lenge brukt en 100Q Coleman, med manifoil i stål - egentlig veldig likt ditt oppsett.  Dersom du sikter på å brygge 19 liter om gangen, så har du nok en altfor stor boks.  Jeg lager 100-130 liter øl av 28 kilo malt hver gang.

Så jeg ville nok gjort som du selv foreslår, brygget 60 liter og lagret 2 fat en stund og så kokt i flere omganger.  Dersom det ikke går vinter og vår, og fatene er godt reingjort kan jeg igrunnen ikke se noen problemer med det.  Trikser du litt med extract og utrekk av crystal og/eller mørk malt så kan du til og med få 3 forskjellige øl av hver mesking.  Evt kan du også ta noenogtjue liter med "first runnings" til en sterkøl, og så lage 40 liter med "vanlig" øl av resten.  Ikke heng deg så mye opp i utbytte (OK- du vil nok ha litt mer enn du fikk første gangen - men ikke la høyest mulig utbytte være målet ditt).

Poenget er at du bør ha minst 10 cm (helst mer!) malt i boksen for å få god filtrering under skyllig.  Om du mesker 15 kilo malt, og får 70% utbytte, skulle du ende opp med 60 liter vørter på ca 1.053-4.  Jeg foreslår at du mesker inn med 2-2,5 liter pr kilo, har på nok kokende vann til at du kommer opp i 72-75 grader til en utmesk, rører om, resirkulerer en stund, renner av - alt sammen så fort du bare kan.  Så fyller du opp med så mye vann (75-78 gr) som du mangler for å få nødvendig volum før kok, rører om, venter 10 min og resirkulerer på nytt før du renner av alt sammen.  Batch-sparging mao.  Raskere og enklere, og siden du har diiiger boks så har du mer en god nok plass.

Beklager om jeg forer deg selvfølgeligheter med teskje, men siden det var ditt første......

Kjøp deg også et godt termometer.  Jeg har prøvd mange, og du kan enten bruke et billig sprittermometer til 30-40 kroner - eller du legger noen kroner i et skikkelig digitalt.  200 kroners digitale fra Clas eller Hong Kong er ikke verdt noenting......  Selv er jeg fornøyd med dette: http://www.thermapen.co.uk/ til 48 pund fra England.

20 halvlitere på 7 timer?  Det er nesten tre i timen det, eller 200 kr - skattefritt!    All-grain brygging tar normalt 7-8 timer, fra du begynner å varme vann og male malt, til du har vasket og ryddet.  Og det tar (nesten) samme tid å brygge 20 som 120 liter.  Lykke til  videre!

Trygve skrev:
Kjøp deg også et godt termometer.  Jeg har prøvd mange, og du kan enten bruke et billig sprittermometer til 30-40 kroner - eller du legger noen kroner i et skikkelig digitalt.  200 kroners digitale fra Clas eller Hong Kong er ikke verdt noenting......  Selv er jeg fornøyd med dette: http://www.thermapen.co.uk/ til 48 pund fra England.

Brukar du ein type K-probe til denne? I så fall kven brukar du? Ser her er fleire tilgjengelege som er vanntette.

Hansenbrygg skrev:
Gassbrenneren begynte å røyke noe vanvittig, og kokset ned kokekjelen slik at jeg ikke fikk skikkelig kok før jeg fjernet koksen med en kniv.

Har du åpnet spjeldet? Vet ikke hvilken brenner du har, men jeg slet også med mye sot på min kinastøpejerns krabbekoker. Hvis det er samme type eller prinsipp: det står en liten ring eller krage ved ventilen på brenneren. Den kan du åpne slik at det trekkes inn luft sammen med gassen inn i brenneren.
Åpne fullt, eller så mye at du ser det brenner reint og varmt.

FrodeSy skrev:
Brukar du ein type K-probe til denne? I så fall kven brukar du? Ser her er fleire tilgjengelege som er vanntette.

Vet ikke om det er en K type eller hva - den står fastmontert på termometeret.  Det slår seg på når du feller den ut, og avlesningen kommer i løpet av få sekunder.

Smakte på masken før jeg kastet den, den var vanvittig søt, så det var utrolig mye sukker igjen der.

Bra ide å lage forskjellige øltyper, har prøvd litt i beersmith på en oppskrift med 11kg lagermalt, 1kg caramalt, 70g northern brewer i 60 minutter og 100g saaz i 2 minutter, og så sitte igjen med 60 liter til gjæring, men bør kanskje justere med DME inntil jeg ser hvilken effektivitet jeg lander på i bryggeriet. Man skal jo ha rett gjær klar med starter. Holder på å dyrke opp en WLP800 pilsner lager-gjær, men spørs om jeg er i nærheten av det antallet gjærceller som mrmalty foreslår på 60 liter :)

12kg malt blir kanskje litt lite å meske det og, burde muligens gått opp til rundt 15kg?

Skal jeg ha pils til våren og sommeren er det jo nesten tiden for å brygge det nå :)

Skal prøve å justere hetten ved ventilen på gassbrenneren, den har vært helt lukket (jeg knep den til og med ekstra godt sammen). Hele boden var nedsotet etter 6 timer med full guffe, men trodde at sotingen ville avta når lakken var brent bort :) Brenneren skal levere rundt 7-8kw, men mister nok en del effekt siden jeg må koke med dør og vindu på vidt gap for å ikke daue av forgiftning.

Venter på en 20 gallon kokekjele og en 3,5kw induksjonsplatetopp. Håper 3,5kw induksjon klarer å starte koking av opp til 55-60 liter, og at jeg kan isolere kokekjelen litt for å redusere varmetapet. Da blir 30-literen nedgradert til HLT, regner med 20 gallon blir nok til i hvert fall 40 liter ferdig vørter.

Ingen tvil om at ølbudsjettet for de neste 5 årene er temmelig skrapet, men ingen tvil om at det er morro å lage eget øl, det verste er ventingen :)

Vedlegg

• sotet_gassbrenner.JPG
    sotet_gassbrenner.JPG
    151,8 KB · Sett: 298
Her er det et spjeld som har vært lukket ja! Det kan være at du må ha en ny gassregulator for å få ut nok effekt. Det finnes en som kalles Jumbo ett eller annet som er justerbar fra 0.2 til 2 bar. Da får du så my effekt som du vil :)

Du har akkurat samme brenner som meg.

Trickset er å åpne ventilen, ellers soter den som et #%#. Men det har du jo allerede funnet ut  ;)
Jeg får helt grei kok på en 75-liters bereder med min, koker ca 55-60 liter vørter om gangen. Da har jeg laget et lite improvisert varmeskjold, se evnt http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7698.msg68667.html#msg68667 for mer detaljer :)

20 gallons er vel ca 95 liter, jeg tror brenneren akkurat vil klare det. 3500W induksjon tror jeg blir lite, men bare den som har prøvd vet sikkert..

Bare en liten ting angående den Jumbo-regulatoren du har blitt tipset om.
Jeg kjøpte en likedan selv, med tanke på å booste effekten på krabbekokeren.

Siden min regulator hadde en sær tysk 3/8 links-overgang måtte jeg kjøre rundt å spørre etter riktige koblinger. Var innom Bauhaus, Byggmakker, Jula, Biltema, Tess, lokal rørlegger - ingen visste noe om koblingene eller regulatoren.
På ProffPartner i Moss ble jeg sendt til en fyr som visste "alt" om gass og som hadde en del egen erfaring.
Han var veldig spesifikk på forskjellene mellom høytrykks- og lavtrykks gassutstyr og advarte sterkt mot å mikse. Hadde en egenopplevd smell på lavtrykksbrenner brukt på høytrykksregulator, og han anbefalte det ikke.

Jumboregulatoren er beregnet for bruk med høytrykksbrennere (små dyser, trekker luft ved utløpsdysen).
Krabbekokeren er en lavtrykksbrenner (store hull, trekker luft ved gassinnløp).
Mao: de bør ikke brukes sammen.
Du risikerer å få for lav flow gjennom dysene ift det regulatoren dytter fra seg, slik at det fyrer i spjeldet/innløpet. Og det kan visstnok smelle ganske friskt.

Kan være andre her som har egen erfaring av noe annet, men jeg syntes det hørtes såpass logisk ut at jeg la min jumboregulator i boden.

Hvis jeg tar den frem igjen er det fordi jeg har kjøpt en høyttrykksbrenner, feks en av disse her: http://www.sievert.se/default.asp?locId=2&langId=2&pageId=6&areaTypeId=2&areaId=13

Tilbake
Topp