Montering av stc-1000

Hvorfor kobler dere ikke bare den brune (L) i sukkerbiten(evt. Wagoen) i stedet for å laske den på STC´n? Da slipper du to ledninger på samme koblingspunkt.
 
fordi de enkle løsningene ikke alltid er så lett å se. Finner du en løsning som er super enkel som ingen andre har sett så kalles det genialt :)
 
Grunnen til at man skal bruke jordet kabel er at kjøleskapet ikke er dobbeltisolert, men kommer med jordet plugg. Hvis man da bruker kabel med europlugg er det ikke lenger jord. Å bruke ujordet medfører ingen fare så lenge kontakten i veggen er ujordet. Wago som egner seg til dette er 412, 413 og 415.
 
+1
Best å bruke jordet kabel uansett om du kopler til en dings som er ujordet. En dag kommer sikkert noen til å plugge noe annet inn i støpselet hvor jord er påkrevd for sikkerheten.
 
De har Wagoklemmer på Clasen http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemmer-/Pr364863000
Evt none klemmer fra Biltema http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Toppklemme-46258/
Bruker stort sett Wago i mine bokser. Bruk en romslig boks og gjør det ordentlig. Avisolerer du og klipper med deg noen kordeler så gjør det en gang til slik at du får med deg hele ledningen. Pass også på at du får alle småledningene (kordelene) med deg inn i klemmen.. Lodding er greit når du kan det og lager deg en kobing. Men som nevnt over så har faste spisser en tendens til å bli løse med varmgang. (ikke lodd spissene og så bruk skrutilkobling) Jording er mye styr? Ta med jording... det er leit å finne ut at du har jordfeil på den onde måten!
Skjøteledninger er ypperlige til å kappe/lage tilkobling. Pass på kvadraten der også. greit å kjøre samme gjennom hele.
1,5 kvadrat er det som er brukt til 10Amp. Noe mer styrer vi stort sett ikke til dette bruket (gjæringskap)
 
Pass på kvadraten der også. greit å kjøre samme gjennom hele.
1,5 kvadrat er det som er brukt til 10Amp. Noe mer styrer vi stort sett ikke til dette bruket (gjæringskap)

Mulig litt flisespikkeri fra min side og at jeg gjentar meg selv nå, men siden du helt sikkert har satt boksen på en 16A kurs så kan det eksterne utstyret trekke dette uansett om det sitter en 5W lampe i andre enden (f.eks. kortslutning/feil). Det interne releet i STC'en er spesifisert for 10A, og da bør du ha en intern sikring på dette eller mindre. Jeg har drevet med en del forsvars utstyr i hine hårde dager, og sett en del feilsituasjoner ved røff bruk. Dette går helt sikkert fint for 99% av folket i 99% av tiden, både uten jordkabel og sikring og med mer eller mindre løse ledninger. Men hvis du er en av de uheldige så vil du sette pris på at du bygget det trygt og brukte sikkerhetsmekanismer. Men jeg vet av erfaring at å lage en rask prototype som virker greit stort sett til å lage noe som er fail safe, det tar mye mere tid. Den enkelte står jo fritt til å ta de snarveiene og sjansene en ser formålstjenlig, men det er ikke greit å være uvitende. Forresten,1.5 kvadrat er vel godkjent til korte tilkoplingsledninger/husholdningkabler for 16A også ?
 
Mulig litt flisespikkeri fra min side og at jeg gjentar meg selv nå, men siden du helt sikkert har satt boksen på en 16A kurs så kan det eksterne utstyret trekke dette uansett om det sitter en 5W lampe i andre enden (f.eks. kortslutning/feil). Det interne releet i STC'en er spesifisert for 10A, og da bør du ha en intern sikring på dette eller mindre. Jeg har drevet med en del forsvars utstyr i hine hårde dager, og sett en del feilsituasjoner ved røff bruk. Dette går helt sikkert fint for 99% av folket i 99% av tiden, både uten jordkabel og sikring og med mer eller mindre løse ledninger. Men hvis du er en av de uheldige så vil du sette pris på at du bygget det trygt og brukte sikkerhetsmekanismer. Men jeg vet av erfaring at å lage en rask prototype som virker greit stort sett til å lage noe som er fail safe, det tar mye mere tid. Den enkelte står jo fritt til å ta de snarveiene og sjansene en ser formålstjenlig, men det er ikke greit å være uvitende. Forresten,1.5 kvadrat er vel godkjent til korte tilkoplingsledninger/husholdningkabler for 16A også ?
Noen må vel spikke fliser også ? :) finner ikke ut at vi er uenige her :) happy brewing !
 
Noen må vel spikke fliser også ? :) finner ikke ut at vi er uenige her :) happy brewing !
Mulig litt flisespikkeri fra min side og at jeg gjentar meg selv nå, men siden du helt sikkert har satt boksen på en 16A kurs så kan det eksterne utstyret trekke dette uansett om det sitter en 5W lampe i andre enden (f.eks. kortslutning/feil). Det interne releet i STC'en er spesifisert for 10A, og da bør du ha en intern sikring på dette eller mindre. Jeg har drevet med en del forsvars utstyr i hine hårde dager, og sett en del feilsituasjoner ved røff bruk. Dette går helt sikkert fint for 99% av folket i 99% av tiden, både uten jordkabel og sikring og med mer eller mindre løse ledninger. Men hvis du er en av de uheldige så vil du sette pris på at du bygget det trygt og brukte sikkerhetsmekanismer. Men jeg vet av erfaring at å lage en rask prototype som virker greit stort sett til å lage noe som er fail safe, det tar mye mere tid. Den enkelte står jo fritt til å ta de snarveiene og sjansene en ser formålstjenlig, men det er ikke greit å være uvitende. Forresten,1.5 kvadrat er vel godkjent til korte tilkoplingsledninger/husholdningkabler for 16A også ?
Hva slag intern sikring er det her snakk om og hvordan kobles denne ?
 
jøss,trodde denne tråden var banket livskiten ut av. For å få vite det må du ut av norbrygg og inn i interweb's farlige irrganger hvor sterk kildekritikk er absolutt påkrevet. Liker ikke å lære bort triksa mine, for snart er det ikke flere igjen og da blir jeg tom før jul. OK, here comes https://www.google.no/search?q=stc 1000 wiring with fuse&biw=1490&bih=701&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=FuKBVMi9LoXOO6K-gJgM&ved=0CAYQ_AUoAQ

F.eks http://www.viking-heating.co.uk/stc1000/39.jpg

Hvis du ikke har loddestav eller hva det no heter finn en sikringsholder som ikke krever lodding, har ingen selv. Biltema sine sikringsholdere duger nok til ditt formål, men jeg satte de på med 15A sikring fra samme kilde på en 25A krets. Det var dumt.

Det enkleste er vel å droppe sikringsholder med aksess fra utsiden og bare satse på 10A sikringer fra biltema el.lig. samt sikringsholder du kan ha internt i den derre koblingsskinna.

Trenger du sikringsholder hvor du kan skifte sikring uten å åpne boksen har du andre problemer tror nå jeg.

Og uansett hva du gjør, jeg anbefaler deg sterkt til ikke å følge mine råd dersom du ikke er autorisert elektriker (noe jeg ikke er). Jeg aner ikke om det jeg sier er fornuftg, iht. norsk standard eller lov å utføre selv. Mine betraktninger er kun teoretiske og ikke ment for praktisk bruk.
 
Sist redigert:
Kjøpte mitt utstyr på Jula.no (for dem som bor i nærheten av dem...)
Skjøteledning 3 m - Art.nr: 403092 - pris: 39,90 - Lenke
Koblingsboks IP55 - Art. nr: 402076 - pris: 99,90 - Lenke
Koblingsklemmer 20 deler - Art. nr: 402410 - pris: 99,90 - Lenke
Frostsikringskabel 2m - Art. nr: 417049 - IP54 - pris: 299,- - Lenke

Under tester jeg varmekontroll (vann) fra 15 - 30 grader C med analog tempmåler i gjæringslokket.
STC1.JPG STC2.JPG
 
For å forhindre nok en gang at denne tråden får hvile, hadde det vært mulig å bruke et 2-veis (jordet selvsagt) vegguttak istedenfor 2 separate slik som svartstad gjorde i sin write-up? (http://bryggerlauget.blogspot.no/2013_07_01_archive.html)

Har sett mange som gjør det slik i USA, men de snakker om å brekke en eller annen kobling mellom de to sidene for å ha kald og varm side seperat

Har kjøpt et slikt uttak http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak-/36-5537 , men er usikker på hvordan jeg går fram for å koble det opp, og om jeg heller burde kjøpe to enkle.
 
Du kan kjøpe en kontakt som er delt, men den er for innfelt montasje. Kjøper du en påvegg i tillegg, kan du bare bytte innmat. Det går også ann å lage sin egen delt kontakt, men du må da bore ut naglene som holder kontakten sammen, klippe av lasken mellom de to L'ene og skru det sammen igjen.
 
Grublet over det men ser ikke helt hvor jeg må bore for å få modifisert kontakten, vil helst slippe å kjøpe en ny men selvsagt er det en prioritet at det faktisk fungerer og er sikkert.

Finner ingen butikker som selger den todelte, noen som har en lenke?
 
Æhh.. Har kjøpt inn STC-1000 og varmebelte og hadde tenkt å mekke i julestria, men så ser jeg diskusjonen med "jordet kabel" Æh... jeg er ikke eletriker. Kjøpte to stikkontakter - en jordet (til kjøling) og en ujordet (til varmebeltet), samt jordet støpsel.

Blir det riktig? Og er det lov av en lekmann som meg å fikle med dette?
 
Lov og lov.. Så lenge du ikke definerer det som fast installasjon så er du i hvert fall i gråsonen. Har en liten koblingsguide (med jord) som du finner på DIY-seksjonen på www.bryggekalkulator.no


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hehe, er en slags bilde/tegning der som skal være for dummies, men kan sikkert fikse flere bilder dersom du kan beskrive hva du ønsker bilde av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Grublet over det men ser ikke helt hvor jeg må bore for å få modifisert kontakten, vil helst slippe å kjøpe en ny men selvsagt er det en prioritet at det faktisk fungerer og er sikkert.

Jeg kjøpte en vanlig toveis innfelt stikkontakt til min STC-1000. Borret ikke opp noe, men mener å huske at jeg brøt/bøyde av deler av den røde plasten på kontakten for å komme til lasken. Denne ble, med litt innsats, klippet i to og lagt tilbake. Ettersom deler av den røde plasten nå er borte, sitter lasken ordentlig på plass bare når stikkontakten er montert sammen.

Jeg fant heller aldri toveis kontakter hvor uttakene kunne styres separat, men det hadde spart meg for en del klønete mekking om jeg hadde funnet det i utgangspunktet :)
 
Tilbake
Topp