Motor/drift av maltmølle?

Kvernengse

Norbrygg-medlem
Har en maltmølle med 3 ruller/valser, husker ikke fabrikat i farten, ikke MM, kjøpt på Bryggeland. Denne ble levert med håndsveiv... Det utgår. Har og brent opp et par gamle batteridriller.
Maler i overkant av 30kg malt i slengen.
Har noen et godt forslag til drift som ikke går så alt for fort?
 
Bruker batteridrill på min, ikke noe billigmaskiner de duger ikke til noe som helst etter min mening. Det finnes og slike malings/lim-blandere som går på 230v som vil være sterk nok og ikke har et for høyt turtall.
 
Jeg bruker en gammel AEG drill med to turtall, 850 og 1900. Hvis den "lurer" seg over på 1900 går mølla så fort at malten ikke blir trukket ned, selv med full trakt. På 850 fungerer den bra.

140e4d0cc2-081-001.jpg
 
Ok, takk for svar. Drillen min maler malten på tilfredsstillende vis, så da lar jeg det passere at jeg ikke aner hvilket turtall den gjør det på.
 
Har en maltmølle med 3 ruller/valser, husker ikke fabrikat i farten, ikke MM, kjøpt på Bryggeland. Denne ble levert med håndsveiv... Det utgår. Har og brent opp et par gamle batteridriller.
Maler i overkant av 30kg malt i slengen.
Har noen et godt forslag til drift som ikke går så alt for fort?
Har en maltmølle med 3 ruller/valser, husker ikke fabrikat i farten, ikke MM, kjøpt på Bryggeland. Denne ble levert med håndsveiv... Det utgår. Har og brent opp et par gamle batteridriller.
Maler i overkant av 30kg malt i slengen.
Har noen et godt forslag til drift som ikke går så alt for fort?
Dette er min løsning
 

Vedlegg

  • 20150809_111943 (1).jpg
    20150809_111943 (1).jpg
    176,2 KB · Sett: 293
Jeg bruker en gammel AEG drill med to turtall, 850 og 1900. Hvis den "lurer" seg over på 1900 går mølla så fort at malten ikke blir trukket ned, selv med full trakt. På 850 fungerer den bra.

140e4d0cc2-081-001.jpg
Ikke ulik min, som er gud vet hvor gammel. Den har et lite hjul på "avtrekkeren" som styrer hastigheten trinnløst, og den drar omtrent hvor sakte det skal være. Men den begynner å bli sliten, og trenger nok nye børster, i alle fall. Tviler på at jeg vil finne noe som funker så bra nå.
 
Har lite peiling på motorer egentlig. Men har blinket meg ut en ny maltmølle og trenger motor etterhvert til den.

Er likestrømsmotor å foretrekke fremfor "enfas"? Tenker slik fordi at det er jo ingen sinus som går i 0 som på vekselstrøm.
 
Har lite peiling på motorer egentlig. Men har blinket meg ut en ny maltmølle og trenger motor etterhvert til den.

Er likestrømsmotor å foretrekke fremfor "enfas"? Tenker slik fordi at det er jo ingen sinus som går i 0 som på vekselstrøm.
Tja, hvis du velger likestrømsmotor kan du gå for en som er mindre og lettere enn vekselstrømsmotor. Større startmoment har de også.
Jeg gikk for en sånn på min mølle:
HTB1cVitXyLrK1Rjy1zdq6ynnpXan.jpg

https://www.aliexpress.com/item/Uxc...419.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3e704c4dEpveza
bare at min er 12V 60W 8Nm 60rpm. Ikke så veldig billig, men mer praktisk med 8mm aksling enn disse vindusviskermotorene.
Jeg ville ikke hatt noe svakere enn denne, heller litt sterkere. Den jobber litt :)
 
Har lite peiling på motorer egentlig. Men har blinket meg ut en ny maltmølle og trenger motor etterhvert til den.

Er likestrømsmotor å foretrekke fremfor "enfas"? Tenker slik fordi at det er jo ingen sinus som går i 0 som på vekselstrøm.
Akkurat det betyr vel ikke så mye. Må uansett ha en motor med gir. En slik vindusvikskermotor har jo meget stor utveksling. En vanlig vekselstrømsmotor går normalt med 1400 rpm.
 
Tilbake
Topp