Når begynnar ein å telja alder på gjærkaka?

Etter ein god del søk her og der står eg att med å spørja på det eminente forum: Når begynnar ein å telja dagar og veker på gjærkaka? Eg brukte to pakkar S-04 på eit 1075-øl som gjekk ut til 1025 på nokre få dagar, sidan har det ikkje rikka seg. Hadde forventa 1020, men ølet ligg an til å bli godt, det, og går på flasker ein av dagane. Gjærkaka tenkte eg kunne få tygga på ein porter, sjølv om eg er klar over at eit 1075-øl slit på gjærhelsa. Eit poeng med pitching rates er kor gammal gjæren er. Når begynnar ein å rekna på livet til gjæren? Er det når han er ferdig med den aktuelle gjæringen eller når ein flaskar? Eller? Viss vitaliteten minkar med halvparten for kvar veka så kan vel dette ha litt å seie?

Du nermer deg grensa for hvor mye gjæren tåler, jeg tror du kan prøve å gjære et nytt brygg men er ikke sikker på resultatet. Alderen på gjæren her er å regne som fersk, men den kan være stresset og således er muligheten stor for problemer under neste gjæring.

Jeg er ikke sikker på alkohol tolleransen til denne gjæren, men selv bruker jeg ikke gjærkaka fra øl som er så store som dette. Jeg har selv akkurat flasket en Amber ale som jeg lot få gjære på kaka etter en porter, men porteren hadde en OG på 1.051. Amber ale'n hadde bare en OG på 1.060 så gjæren bare sparket til og det blev en liten "blow out". Gjær kaka etter de to brygga var den tykkeste jeg til nå har sett og jeg kunne sikkert gjæret 100+ liter på den ;)

Vis du har tengt å bruke gjæren så kan det være en ide å vaske den. Kok opp 3-4 liter, kjøl ned til ca 20*C og ha oppi gjerings karet og løs gjær kaka opp i dette. Ha dette vannet over i et eller flere store norges glass (eller annen høy gjennomsiktig beholder), la stå i en kort periode 15-20 min. hell så det grumsete vannet over i en ny beholderog la sedimentene være. la dette vannet/gjæren få sedimentere ut, det er disse sedimentene du skal bruke. Dette er antagelig friske gjærceller uten humle rester, protein sediment og døde gjærceller.

eller bruk en ny pakke gjær

Ja, har sett gjærvaskevideoen, men er redd luftbåren infeksjon. Fekk det den eine gongen eg prøvde til tross for omfattande og grundig desifisering. Får sjå kva eg gjer. Kan det henda det er betre for gjæren å gi han mild og god startarvørter i gjæringsdunken sin i staden for syra og vatn i forskjellige kjerald og kar?

vaskinga behøver ikke være så omfattende, syre behandling stresser også gjæren. dette gjør du bare viss du skal spare gjæren i lengre tid.

Poenget nå er å skille protein grums og hulmerester fra friske gjærceller. du får også litt ferre gjærceller en du ville fått viss du helte den nye vørteren rett på gjærkaka, noe som faktisk kan være en fordel.

Kontaminering skal ikke vere et problem viss alt er hygenisk og du gjør som vanlig med kald vørter. Viss ikke det allerede finnes kontaminering i gjærkaka, da kan dette få utslag i neste brygg. Jeg ville vært mere redd for gjær helsen en kontaminering i dette tilfellet.

Viss du er i tvil så kjøp ny gjær nå og planleg litt bedre til nestegang. Da brygger du et svakere øl først (moderat humlet) og ha neste vørter, som kan være langt kraftigere, rett på gjærkaka uten vask osv....

Tilbake
Topp