Neipa og humle og oksygen...

YngveKL

Norbrygg-medlem
Prøver meg på en neipa, og har fått låne et fat av en kompis. Har satt en Helles tidligere hvor jeg prøvde oksygenfri overføring, og det gikk helt strålende. Hellesen var bare for å få prosessen "inn i fingrene". Nå har jeg satt en neipa, som sagt, og jeg tenkte på dette med humlinga i gjæringskaret. Det løste seg slik: Ved første gangs tørrhumling, mens det fortsatt var god fart i gjæringa, så gjorde jeg klart for 2ndre og 3dje. Jeg hadde humlen i hver sin lille plastpose, sammen med en neodym magnet, altså 1 oppi hver pose. Denne festes med en annen magnet på utsiden. Åpningen i posene brettes sammen og festes også med magneter. Når det er tid for tørrhumling, bare drar jeg magnetene på poseåpningen bort, og humlen faller ned. Fungerer strålende. Er sikkert litt aroma som flushes bort med gjæringen mens de "venter", men jeg lukter egentlig ingenting i boden, så det kan ikke være mye. :) Pose nummer 1 har jeg allerede tømt, pose nummer 2 venter . De rosa prikkene ved ballocken er bare noe rusk... Screenshot_20200506-081533_Gallery.jpg
 
Prøver meg på en neipa, og har fått låne et fat av en kompis. Har satt en Helles tidligere hvor jeg prøvde oksygenfri overføring, og det gikk helt strålende. Hellesen var bare for å få prosessen "inn i fingrene". Nå har jeg satt en neipa, som sagt, og jeg tenkte på dette med humlinga i gjæringskaret. Det løste seg slik: Ved første gangs tørrhumling, mens det fortsatt var god fart i gjæringa, så gjorde jeg klart for 2ndre og 3dje. Jeg hadde humlen i hver sin lille plastpose, sammen med en neodym magnet, altså 1 oppi hver pose. Denne festes med en annen magnet på utsiden. Åpningen i posene brettes sammen og festes også med magneter. Når det er tid for tørrhumling, bare drar jeg magnetene på poseåpningen bort, og humlen faller ned. Fungerer strålende. Er sikkert litt aroma som flushes bort med gjæringen mens de "venter", men jeg lukter egentlig ingenting i boden, så det kan ikke være mye. :) Pose nummer 1 har jeg allerede tømt, pose nummer 2 venter . De rosa prikkene ved ballocken er bare noe rusk... Vis vedlegget 44865
Jeg prøvde det en gang, men posene blei hengende nedi vørteren. Har du veldig mye headspace?
 
Jeg prøvde det en gang, men posene blei hengende nedi vørteren. Har du veldig mye headspace?
De henger ikke ned i vørteren, det er sjekket. Har 23 liter i karet, står litt på skrå. Posene i den høyeste enden, altså ved krana. Det er små poser med ziplock fra Ikea, de er litt stivere enn vanlige brødposer. Jeg klipte bort ziplocken, og brettet åpningen inntil humla. Brettet akkurat sånn at det var mulig for magneten å feste. Det er gjæringskar fra Europris, og de er vel bittelitt høyere enn eks. BS sine kar... :)
Edith: pose nr 2 er på det høyeste punktet. Pose nr 1 var litt mindre, men jeg har nå dratt tom-posen opp ved siden av den andre...
 
De henger ikke ned i vørteren, det er sjekket. Har 23 liter i karet, står litt på skrå. Posene i den høyeste enden, altså ved krana. Det er små poser med ziplock fra Ikea, de er litt stivere enn vanlige brødposer. Jeg klipte bort ziplocken, og brettet åpningen inntil humla. Brettet akkurat sånn at det var mulig for magneten å feste. Det er gjæringskar fra Europris, og de er vel bittelitt høyere enn eks. BS sine kar... :)
Aha, jeg brukte humleposer for å ikke få så mye gly i ølet. Med plastposer kunne jeg nok fått det til å funke, ja. Ihvertfall med en gjær som ikke vokser så innmari. Bra tenkt!
 
Poser og magneter er jo desinfisert først, så om evt plasten henger litt ned i vørteren tror jeg ikke det gjør noe særlig. De er jo ment for oppbevaring og frysing av mat... :)
 
Poser og magneter er jo desinfisert først, så om evt plasten henger litt ned i vørteren tror jeg ikke det gjør noe særlig. De er jo ment for oppbevaring og frysing av mat... :)
Nei, når det er plast er det ikke så farlig. Med humleposer blei poenget litt borte. :p
 
Tilbake
Topp