NM 07 SS1 - Belgisk tripel - Espen Lothe

[tt][size=10pt]Generell informasjon
Navn på brygget: St. Sunniva tripel
Øltype: J. Belgisk tripel
Antall poeng i konkurransen: 47 av 50
OG: 1082
FG: 1011
Farve (beregnet): ? EBC
Beregnet bitter: 36 IBU
Vørtermengde: 28 l
Sluttvolum:   27 l

Malt & sukker
7250 gram       87,9 %      pilsmalt   ? EBC    
1000 gram       12,1 %      sukker     0 EBC
 

Vann
? liter til innmesking
? liter til skylling

Meskeskjema
30 min    40 ºC
60 min    65 ºC

Humle
74 gram    East Kent Goldings     5,8 % alfa  pellets     koketid 60 min
30 gram    Hallertau Herzbrücker  2,7 % alfa  pellets     koketid  5 min

Krydder og andre tilsetninger

Koketid
Total koketid vørter: 60 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:   Wyeast 3787 Trappist High Gravity, 1 l gjærstarter   flytende gjær

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring     11 dager ved 20 ºC
Modning/sekundærgjæring    7 dager ved 20 ºC
Kondisjonering på flaske  19 dager ved 20 °C
lagring (ca.)            330 dager ved 10 ºC

Øvrig informasjon
Filtrert: nei
CO2: naturlig
Bryggedato: 17.03.2006
Tappedato:  04.04.2006

Kommentar: Dette ølet vant NM2007 med størt poengsum.[/size][/tt]
 
kan det være skrivefeil eller er det riktig her:

-lite ingredienser i vekt i forhold til vørtervolum (8.25 kg / 27 liter) er det mulig å få OG 1082?
-tappedato midt i modning/sekundærgjæring

kanskje jeg ser det ikke riktig her men det virker rart for meg
 
Ser ikke helt galt ut...

Utbyttet fra malten vil ha ligget opp mot 90 %, men det er ikke umulig.

Tappedato eller antall dager for primærgjæringen er antakelig feil, men det betyr ikke så mye. Det ble i alle fall en utmerket tripel. Det enkle er ofte det beste!

La ølet gjære i 10 til 14 dager, tapp det deretter på flasker/fat. La det stå et par-tre uker til kondisjonering og sett det så til lagring.
 
Jeg ville nok latt en så sterk øl gjære litt lengre enn 10-14 dager, enkelte gjærtyper tar det ganske så sakte mot slutten, slik at man nok bør ta FG-målinger.
 
Jeg tapper på ca den 20. dag.
Skal brygge denne etter høstferie men bruker en White Labs gjær.

Har det noe å si hvor langt det tar å komme fra 40  °C opp til 65  °C?
 
Har snakket med Espen og rettet beskrivelsen av gjæringsforløpet noe. Sukkeret ble tilsatt i primærgjæringskaret etter fire dagers gjæring.
 
Gahr skrev:
Har snakket med Espen og rettet beskrivelsen av gjæringsforløpet noe. Sukkeret ble tilsatt i primærgjæringskaret etter fire dagers gjæring.
Hva er fordelen med å gjøre det på denne måten, i stedet for å ha sukkeret i løpet av koketida?

Et annet spørsmål: Er ikke 1 l gjærstarter litt lite til et så tungt øl?
 
Tanken bak å tilsette sukkeret etter gjæringen har pågått en stund, er at gjæren ikke skal få "sukkersjokk". Hvis gjær får tilgang på for store mengder enkle sukkerarter, kan det svekke dens evne til å ta opp og bryte ned maltose.

1 liter starter er muligens noe lite (avhengig av hvor fersk gjæren i utgangspunktet var, og hvor stor tilgang på oksygen gjæren hadde mens starteren ble laget) men siden stamvørterstyrken var svakere når gjæren ble tilsatt (siden sukkeret først ble tilsatt etter fire dager), blir behovet for gjær litt redusert.
 
takk takk, interessant!

to sporsmal til Espen, (er i nederland na  :biersmile:, kan ikke finne de norske bokstaver pa data her)

her du brygget dette olet oftere med samme resultat? og jeg er nyskjerrig hvorfor olet fikk navnet St. Sunniva?
 
Hei Huub! Eg har bryggja dette ølet 3 eller 4 gongar. Ikkje 100% likt resultat, men ganske bra. Det er veldig viktig å få den tørr nok. Denne oppskrifta er den eg har enda på (i den grad ein sluttar å perfeksjonere ei oppskrift). Det med sukkeret var noko eg gjorde for å gje gjæra ein lettare start ved lavare OG. Wyeast anbefalar også denne metoden for 3787 når du har høg ØG. Det er også brukt mykje på sterkøl i Belgia.

Namnet St. Sunniva tripel kom av at Sunniva er ein av dei lokale heilage personane. Eg har i mange år kalla heimebryggeriet mitt "Kinn Bryggeri" og Kinn og Selja har nære band. I mellomalderen var det mykje kontakt mellom kyrkja på Kinn og Klosteret på Selja.

Kanskje denne øla kjem ut i kommersiell utgåve frå Kinn Bryggeri neste år?

mvh
Espen Lothe
Kinn Bryggeri
 
Takk for det  :biersmile:

hvordan kommer jeg til å fastsette OG hvis jeg tilsetter sukkeret etter at gjæringen er på gang allerede i f.e. 3 dager? og så alkoholinholdet?

For du større utbytte ved å bruke en 40  °C steg? er det for å hydrere malten? (efficiency øker?)

Jeg her vært hos La Trappe i går og spørte etter litt gjær... :yes: men det fikk jeg ikke dessverre  :'(
 
OG blir vanskelig å måle om du bryggar på denne måten, du må rekne den ut. I farten hugsar eg ikkje kor mange øchslegrader*liter 1 kg sukker gir, men det finn du i ein tabell eller nokon andre på forumet hugsar det. Mål OG på vanleg måte og så legg du til bidraget frå sukkeret.

40 graders trinnet betyr ikkje noko smaksmessig, men det gir litt høgare utbytte. Mi erfaring er at du får 15% meir sukker ut av malten. Det passa dessutan godt til det utstyret eg brukte før. No for tida går det mest i einstegs infusjon.

Lykke til!
 
Jeg er opptatt av denne 'tillsette-sukker-etter-stormgjæringen' saken. Hvorfor blir det ikke gjort oftere eller standard for dette høres veldig logisk ut.
 
Fordi det er enklere å tilsette sukkeret rett i kokekaret. Man må uansett koke sukkeret for å sterilisere det, og så må man ta høyde for det ekstra vannet som tilsettes i etterkant. Det er en skånsom måte å tilsette sukker på for gjæren (man trenger mindre gjær også), men med god gjærhelse er det stort sett ikke nødvnedig (om man ikke ønsker å oppnå et svært høyt alkoholinnhold i ølet).
 
Espen Lothe skrev:
Wyeast anbefalar også denne metoden for 3787 når du har høg ØG. Det er også brukt mykje på sterkøl i Belgia.

fra Wyeast hjemmeside om dette:
This type of yeast benefits from incremental feeding of sugars during fermentation, making suitable conditions for doubles and triples to ferment to dryness.

Definition
incremental - adjective
/ˌɪŋ.krəˈmen.təl//-t ̬əl/ adj
• in a series of amounts
Most research proceeds by small incremental advances.

Det betyr at jeg kan godt tilsette 500 gr sukker den 3. dag, 500 den 4. dag og 500 gr den 5. dag. (bare for å nevne tal)Eller tar jeg feil? tror ikke det  :idea:
Har du kunskap over hvilken Belgiske bryggerier  gjør dette? Og hvilken øl?
:hadet:
 
Du kan sikkert gjøre det, men det blir ekstra tungvint... Å dele sujjermengdene i flere porsjoner, er lurt hvis du vil oppnå et svært stort alkoholinnhold, men i ditt tilfelle er det nok unødvendig.

Kjenner ikke konkrete eksempler på bryggerier som gjør dette.
 
satser på at det blir 10 % + (brygger eget oppskrift og ikke tripel fra Espen men den var til inspirasjon)

siste spmål angående dette: skal jeg gi med litt ekstra gjærnæring også?
 
Med såpass lite sukker er det ingen vits i å dele tilsetningen opp. Du skal heller ikke trenge noe ekstra gjærnæring.
 
Gahr skrev:
Med såpass lite sukker er det ingen vits i å dele tilsetningen opp. Du skal heller ikke trenge noe ekstra gjærnæring.

beklager, men jeg mente 10 % vol. alkohol
sukkeret er ca 20 % i vørteren
 
Tror fortsatt ikke det er noe poeng å dele det opp. Om du ønsker å oppnå over 12-13 %, tror jeg det kan begynne å være noe å tjene på det.
 
Tilbake
Topp