NM 2022 - den store diskusjonstråden

Kommer ikke inn ekstra ingrediens når jeg prøver å melde på i klasse 13 står lys belgisk øl istedet for ingrediens
 
Jeg tenker nok dette blir et diskusjonstema før neste års NM, men reglene for i år er som de er satt opp.
Jeg sendte i alle fall inn hvite bokser i fjor, og da ble de dømt. Om det er endring på det, burde dette være kommunisert mye lengre før. Vi får se hvor streng Finn er på sorteringen i år. :eek:
Noen ølstiler kan ha stått på modning i årevis på boks, og da blir litt dumt om fargen på emballasjen skal begrenses kort tid før innleveringsfristen, når det var greit året før. Min mening i alle fall.
 
Jeg sendte i alle fall inn hvite bokser i fjor, og da ble de dømt. Om det er endring på det, burde dette være kommunisert mye lengre før. Vi får se hvor streng Finn er på sorteringen i år. :eek:
Noen ølstiler kan ha stått på modning i årevis på boks, og da blir litt dumt om fargen på emballasjen skal begrenses kort tid før innleveringsfristen, når det var greit året før. Min mening i alle fall.
Jeg gjør ikke noe annet enn i fjor.

Jeg har meninger om reglene, men det får komme seinere. Forøvrig kunne jeg tenke meg å få inn overdreven emballering som diskvalifiseringsgrunnlag! Har noen f.eks. tenkt på at når gaffa er det som holder universet sammen, er det kanskje overkill å surre store mengder rundt esker med øl? (Jada, noen vil si at det er Kraften som holder universet sammen, men gaffa har også en mørk og en lys side - og er mye sterkere. Det kan jeg uttale meg om med en viss autoritet nå.)
 
"Fant ikke øl, det var bare gaffa hele veien ned"?
Det var faktisk nesten sånn noen ganger. Diger pakke, og masse strev - og innerst ligger to flasker eller bokser.

De bør ha vært gode!!!!!

uff, jeg mener jo ikke å gi folk dårlig samvittighet, og jeg skjønner at folk vil gardere seg mot erstatningsansvar. Men jeg må innrømme at jeg banna litt noen ganger:).
 
Det bør vel sies noe seriøst om dette.

Gjør hva dere mener er nødvendig for å sikre flaskene/boksene mot skade fra dårlig behandling av pakkene, men tenk samtidig på at pakkene skal være enkle å åpne. Det er f.eks. helt meningsløst å surre tape rundt bleiene innerst i systemet. Og å tape over den lille flippen som gjør norgespakkene lette å åpne, har ingen hensikt.

Gaffa er aldri nødvendig, Bruk vanlig pakketape, som er lett å skjære gjennom med en tapetkniv. Og hvor viktig er det å tape igjen pakkene? Norgespakkene, f.esk., klarer seg helt fint uten tape.
 
Folk har vel blitt fostret opp med at man aldri kan pakke godt nok inn, bruke nok gaffa på samme måte som man aldri kan bli hysterisk nok på hygiene og star san, vel det finnes en grense

Vi svømer over i overdimensjonerte pakker, plast og isolering, jeg blir nesten litt småkvalm hver gang jeg åpner en pakke
Nok en grunn til ikke å toltalt nedlegge fysiske butikker
Knuser noe på vei hjem er det i værste fall din feil
 
Sist redigert:
Litt off topic nå, men likevel relevant for å illustrere et poeng:

Jeg abonnerer på månedlige ølpakker fra Lokalbrygg.no. Derfra leveres flaskene og boksene i en eske der ølene kun er adskilt av "romskillere". Så er det en "placeholder" med "fluff" på toppen. Ingenting annet. Og 9 av 10 ganger går det faktisk helt fint.

Nå er ikke nødvendigvis 9 av 10 ganger godt nok i NM-sammenheng, men vi trenger ikke sikre oss mot naturkatastrofer som inntreffer hvert tusende år heller.
 
Jeg vil gjerne bidra til en god sak, så jeg har nå omadressert alt øl som skal til dømming, til de politiske partiene på venstresida. Jeg regner med at de andre medlemmene i NM-komiteen - samt dommerkomiteen - synes det er greit. Det finnes antakelig betydelig kompetanse på området blant politikerne, og øvelse i kåring av beste øl bør legge et godt grunnlag for enighet om statsbudsjettet.

Ølet som skal dømmes i Oslo, er allerede fraktet dit. Jeg foreslår at det overlates til byrådet, som vel også kan ha behov for en slik øvelse.
politikk og øl.jpg
(Klassekampen 6. oktober 2022)
 
Hi, I'm new at Norbrygg, I took part in the NM competition for the first time, it's hard for me to find information about when the results will be known, does anyone know something and can write me?
 
Hi, I'm new at Norbrygg, I took part in the NM competition for the first time, it's hard for me to find information about when the results will be known, does anyone know something and can write me?
Hi. The bottles have now all been repacked and sent to the different locations for judging. The judging will start when the bottles are received there, and judging will probably last for about two weeks. Results will be published on the Norbrygg website when they are ready, double and triple-checked.
 
Hvor finner vi resultatene?
Jeg har nummeret på vinneren i Mørk belgisk, men holder det hemmelig til Ole vil offentliggjøre det.

Kan røpe at det var en av de vanskeligste dømmingene jeg har vært med på. 4 øl var veldig like, men ingen utpekte seg som å være i verdensklasse (som egentlig er det som kreves for 48-50 poeng).
 
Jeg har nummeret på vinneren i Mørk belgisk, men holder det hemmelig til Ole vil offentliggjøre det.

Kan røpe at det var en av de vanskeligste dømmingene jeg har vært med på. 4 øl var veldig like, men ingen utpekte seg som å være i verdensklasse (som egentlig er det som kreves for 48-50 poeng).
Betyr det at dømminga er ferdig? Når blir resultatene offentlige?
 
Tilbake
Topp