NM 2022 - den store diskusjonstråden

Nå har jeg fått kikka gjennom alle resultatene - med blanda følelser. Og jeg har en hovedkommentar: Er det mulig at nivået er så lavt som poengsummene generelt antyder? Jeg blei nr.3 i finalen i lys lager, som er den klassen som har flest innsendte bidrag, med et øl som fikk 31,7 poeng. Jeg er sjølsagt veldig fornøyd med plasseringa, men jeg stusser over poengsummen. Øl fra mange bryggere som jeg tenker på som bedre enn meg, må ha fått enda lavere poengsummer, og dette får jeg ikke til å henge i hop. I klassen IPA kom bare vinneren over 30 poeng. Mener norske øldommere at norske hjemmebryggere virkelig er så dårlige til treffe denne stilen?

Jeg har nettopp smakt et øl - ikke mitt - som endte under 20 poeng. Det er et godt øl, og jeg drikker heller det enn mye av det jeg har smakt av kommersielle eksempler i den stilen. Jeg er ikke dommer, men jeg er ikke i stand til begripe hva som er så alvorlig feil med det ølet. (Jeg skreiv et opprørt innlegg om det i går som jeg har sletta. Jeg vil ikke henge ut enkeltdommere.)

Nå er dét sjølsagt bare ett øl. Men det er vrient å ikke se bedømminga av det som symptomatisk når jeg ser på poengnivået i flere av klassene. Er det en kultur blant dommerne på å finne feil for å kunne trekke lengst mulig ned? Er det frykt for å stikke seg ut gjennom å ikke være streng nok?

Stort sett har lesinga av skjemaene gjort meg trist. Nå stoler jeg tross alt såpass på egen vurdering at jeg klarer å riste det av meg, men det har vært tøft nok til at jeg har blitt helt urimelig rørt når det har kommet en hyggelig kommentar i det siste feltet.

Jeg kom til finalen i fire klasser, og har sånn sett ikke noe å klage over. Men jeg klager likevel, for jeg er bekymra for virkninga på deltakerne. Blir de motivert til videre deltakelse? Jeg blir det ikke, men nå er jeg liksom kommet inn i vanen, så det blir vel med meg som med Lillebjørn: "Med hue under armen og armen i bind, vender jeg livet det annet kinn, og sender ... flasker inn hvert NM" :).

Jeg tror det er viktig å tenke at dette er en typeriktighetskonkurranse og ikke en publikumsfavoritt / godt øl konkurranse.

Og så er jeg sjeleglad for at jeg ikke har tatt øldommer kurs for jeg har lyst til å nyte gode øl. Jeg er kritisk nok til egne øl allerede om jeg ikke skal lete etter alle slags mikroskopiske feil istedenfor å bare smake og kose meg med ølet :p
 
Jeg tror det er viktig å tenke at dette er en typeriktighetskonkurranse og ikke en publikumsfavoritt / godt øl konkurranse.

Og så er jeg sjeleglad for at jeg ikke har tatt øldommer kurs for jeg har lyst til å nyte gode øl. Jeg er kritisk nok til egne øl allerede om jeg ikke skal lete etter alle slags mikroskopiske feil istedenfor å bare smake og kose meg med ølet :p
Dette er også mitt hovedargument for ikke å ta usmakkurs og dommerkurs. Selv om en del av meg også har lyst til dette.

Jeg reagerer lite på subjektive vurderinger som dommerne gjør. De er subjektive, jeg stoler derfor ikke på svarene fra en enkelt dommer. Jeg anser konkurransene som et hyggelig tillegg til bryggingen. Tar med meg gode poeng og glemmer i hovedsak de dårlige. Men leser helleer vurderingene.

Dersom svarene er entydige, fra flere dommere som jeg vet ikke har sittet sammen er det noe å ta på alvor. Og selvfølgelig i øl hvor jeg kjenner noe, men ikke klarer å identifisere hva.

Jeg har flere ganger fått tilbakemelding om hard karbonering, det tar jeg til etterretning og kommer derfor til å gå over til 1 sukkerbit på 0.5L.

Men jeg synes en kommentar som "vokser i munnen" ikke er helt heldig. Det er mulig det bare er meg, men jeg forbinder vokser i munnen med noe som er kvalmende. Noe jeg antar dommeren ikke mener når han gir 30p+.
 
Nå har jeg fått kikka gjennom alle resultatene - med blanda følelser. Og jeg har en hovedkommentar: Er det mulig at nivået er så lavt som poengsummene generelt antyder? Jeg blei nr.3 i finalen i lys lager, som er den klassen som har flest innsendte bidrag, med et øl som fikk 31,7 poeng. Jeg er sjølsagt veldig fornøyd med plasseringa, men jeg stusser over poengsummen. Øl fra mange bryggere som jeg tenker på som bedre enn meg, må ha fått enda lavere poengsummer, og dette får jeg ikke til å henge i hop. I klassen IPA kom bare vinneren over 30 poeng. Mener norske øldommere at norske hjemmebryggere virkelig er så dårlige til treffe denne stilen?

Jeg har nettopp smakt et øl - ikke mitt - som endte under 20 poeng. Det er et godt øl, og jeg drikker heller det enn mye av det jeg har smakt av kommersielle eksempler i den stilen. Jeg er ikke dommer, men jeg er ikke i stand til begripe hva som er så alvorlig feil med det ølet. (Jeg skreiv et opprørt innlegg om det i går som jeg har sletta. Jeg vil ikke henge ut enkeltdommere.)

Nå er dét sjølsagt bare ett øl. Men det er vrient å ikke se bedømminga av det som symptomatisk når jeg ser på poengnivået i flere av klassene. Er det en kultur blant dommerne på å finne feil for å kunne trekke lengst mulig ned? Er det frykt for å stikke seg ut gjennom å ikke være streng nok?

Stort sett har lesinga av skjemaene gjort meg trist. Nå stoler jeg tross alt såpass på egen vurdering at jeg klarer å riste det av meg, men det har vært tøft nok til at jeg har blitt helt urimelig rørt når det har kommet en hyggelig kommentar i det siste feltet.

Jeg kom til finalen i fire klasser, og har sånn sett ikke noe å klage over. Men jeg klager likevel, for jeg er bekymra for virkninga på deltakerne. Blir de motivert til videre deltakelse? Jeg blir det ikke, men nå er jeg liksom kommet inn i vanen, så det blir vel med meg som med Lillebjørn: "Med hue under armen og armen i bind, vender jeg livet det annet kinn, og sender ... flasker inn hvert NM" :).
Jeg har ikke sjekket nok skjemaer/heat til å si at det er systematisk, men det virker å være en tendens til at ølene fikk høyere score i de innledende rundene enn i finaleheatet. Det syntes jeg var litt merkelig, selv om «konkurransen» blir hardere blir jo ikke ølene dårligere…
 
Jeg tror det er viktig å tenke at dette er en typeriktighetskonkurranse og ikke en publikumsfavoritt / godt øl konkurranse.

Og så er jeg sjeleglad for at jeg ikke har tatt øldommer kurs for jeg har lyst til å nyte gode øl. Jeg er kritisk nok til egne øl allerede om jeg ikke skal lete etter alle slags mikroskopiske feil istedenfor å bare smake og kose meg med ølet :p
Jeg er klar over det, men Ingen hadde giddet å sende inn øl til en konkurranse om de ikke hadde oppfatta den som noe mer enn en typeriktighetskonkurranse. For min egen del er jeg totalt uinteressert i i hvilken grad pilsen min er typeriktig. Så lenge den kan passere som en pils, er jeg opptatt av om den er en god pils. Og jeg trur rett og slett ikke at ikke det er med i vurderinga til dommerne.

Foprholdet mellom typeriktighet og kvalitet er et rimelig interessant tema. Jeg er helt enig i at poenget er å kose seg med ølet. Målet er å brygge et øl som gir det jeg for meg sjøl kaller "øllykke"; den der følelsen av at dette rett og slett smaker som en liten bit Himmelen. Og da er typeriktighet der og da fullstendig uinteressant for meg. Men samtidig er opplevelsen min av at noe er godt, forma av erfaringa mi av f.eks. øl som det står "pils" på etiketten til. Så jeg skal ikke påstå at opplevelsen min av kvalitet er uavhengig av de begrepene jeg har om øltyper.
 
Jeg har ikke sjekket nok skjemaer/heat til å si at det er systematisk, men det virker å være en tendens til at ølene fikk høyere score i de innledende rundene enn i finaleheatet. Det syntes jeg var litt merkelig, selv om «konkurransen» blir hardere blir jo ikke ølene dårligere…
Jeg har ikke finsjekka det der, men det gjelder ikke for mine øl, så vidt jeg kan se.

Mørk ale trur jeg er en klasse der poengskalaen ikke blei brukt like strengt som f.eks. i IPA-klassen. Det kan være litt interessant å sammenligne med OM i mørk ale, som blei dømt omtrent samtidig. Jeg hadde to øl som var med begge steder, og det ene fikk 10 poeng mer i NM, det andre fikk 6 poeng mer. Så Oslo har åpenbart en "strengere" kultur.

Nå kunne en si at det ikke er så farlig hvor lista legges, så lenge den ligger like høyt for alle som bedømmes samme sted. Men det er jeg veldig uenig i. Disse poengene er en slags valuta. Når jeg skjenker opp et øl i en sammenheng der norbryggere møtes, er det ikke likegyldig om det er et 24-poengs eller et 34-poengs øl. Og når noen forteller meg at IPA'n deres fikk 40 poeng, bør jeg kunne kjenne meg trygg på hva det sier om det ølet.

En gang i verden var verdien av ei krone bundet til verdien av gull. Det blei kalt pari kurs, og det gode med den, var at da visste man at ei krone var ei krone. Da kronekursen etter første verdenskrig sank under pari kurs, blei den såkalte pari-politikken innført for å bringe krona opp dit den skulle være igjen.

Jeg skulle ønske meg en situasjon der vi visste hva 30 eller 40 poeng var. Det er kanskje ikke realistisk å nå det fullt ut, men det må vel likevel være mulig å komme litt nærmere enn sånn det er nå?

Det blir mye kritikk her, så la meg si at meninga ikke er å hakke på dommerne. Hver eneste en av dem gjør sikkert så godt han eller hun kan. Det er ikke den enkelte dommer som er problemet, det er mulighetene de har til både å bli bedre, og til å få kalibrert dømminga si til en nasjonal standard. Og dermed er ballen spilt over til dommerkomiteen, og indirekte til Norbryggs styre. For til sjuende og siste er det vel også et spørsmål om ressurser. (Og de er ikke ubegrensede, det veit jeg godt:).)
 
Det er mange gode og relevante innspill her som jeg gjerne skulle diskutert med flere.

Skulle vi dratt i gang et online arrangement inn mot jula?
Tatt med oss noe godt øl foran PC'en og diskutert litt rundt NM. Bare litt løst og fast så vi som arrangerer kan ta imot innspill.
Jeg kan godt dra i gang noe sånt hvis det er stemning for det. Sleng på noen "likes" under her, så ser vi om det er interesse.
Jeg har både bedømt øl og fått øl bedømt i år og jeg har fortsatt dype arr etter at ølet mitt ble beskrevet som å ha en overdøvende duft av neglspa så jeg har da noen meninger om dommere jeg og :) .
 
Det er mange gode og relevante innspill her som jeg gjerne skulle diskutert med flere.

Skulle vi dratt i gang et online arrangement inn mot jula?
Tatt med oss noe godt øl foran PC'en og diskutert litt rundt NM. Bare litt løst og fast så vi som arrangerer kan ta imot innspill.
Jeg kan godt dra i gang noe sånt hvis det er stemning for det. Sleng på noen "likes" under her, så ser vi om det er interesse.
Jeg har både bedømt øl og fått øl bedømt i år og jeg har fortsatt dype arr etter at ølet mitt ble beskrevet som å ha en overdøvende duft av neglspa så jeg har da noen meninger om dommere jeg og :) .
Kan jo legge til at jeg ikke var helt enig i det du sa om ølet mitt, heller;).
 
Et dumt spørsmål kanskje, men snakker dommerne sammen om ølet når de dømmer?
Det er et veldig godt spørsmål! Svaret er nei, vi snakker ikke sammen under smakingen, først når alle er ferdige med å fylle ut skjemaet og har notert sin poengsum er det lov å starte diskusjonen. Vi er nøye på ikke engang å uttrykke preferanser underveis, for eksempel "nam", eller "uff" osv, for at vi ikke skal prege hverandre mens vi dømmer.
 
Det er et veldig godt spørsmål! Svaret er nei, vi snakker ikke sammen under smakingen, først når alle er ferdige med å fylle ut skjemaet og har notert sin poengsum er det lov å starte diskusjonen. Vi er nøye på ikke engang å uttrykke preferanser underveis, for eksempel "nam", eller "uff" osv, for at vi ikke skal prege hverandre mens vi dømmer.
Ok, bare stusser over et øl som kom ganske høyt på listen(4.plass i klassen) i fjor som ble dømt "nord og ned" i år + noen påfallende like kommentarer. I min gane har det bare blitt bedre med tiden, men jeg er ingen ekspert/dommer...
 
Sist redigert:
Nå kunne en si at det ikke er så farlig hvor lista legges, så lenge den ligger like høyt for alle som bedømmes samme sted. Men det er jeg veldig uenig i. Disse poengene er en slags valuta. Når jeg skjenker opp et øl i en sammenheng der norbryggere møtes, er det ikke likegyldig om det er et 24-poengs eller et 34-poengs øl. Og når noen forteller meg at IPA'n deres fikk 40 poeng, bør jeg kunne kjenne meg trygg på hva det sier om det ølet.

Jeg skulle ønske meg en situasjon der vi visste hva 30 eller 40 poeng var. Det er kanskje ikke realistisk å nå det fullt ut, men det må vel likevel være mulig å komme litt nærmere enn sånn det er nå?
Nederst på dommerskjemaet står det en skala. 35 til 43 poeng er et meget bra øl som er typeriktig. 28 til 34 poeng er et bra øl osv. En ipa som har fått 40 poeng er altså vurdert i det øvre sjiktet av meget bra øl. Så hvis ølet ditt har fått over 28 poeng så har du laget et bra øl. Husk at dette er en konkurranse i teknisk kvalitet på bryggekompetanse hvor som Janko sier: "det enda stellet där kartan bestämmer över terrenget"
 
Nederst på dommerskjemaet står det en skala. 35 til 43 poeng er et meget bra øl som er typeriktig. 28 til 34 poeng er et bra øl osv. En ipa som har fått 40 poeng er altså vurdert i det øvre sjiktet av meget bra øl. Så hvis ølet ditt har fått over 28 poeng så har du laget et bra øl. Husk at dette er en konkurranse i teknisk kvalitet på bryggekompetanse hvor som Janko sier: "det enda stellet där kartan bestämmer över terrenget"
Jo, jeg kjenner skalaen. Problemet er at dommerne ikke bruker den likt. Som sagt; det samme ølet, dømt på omtrent samme tidspunkt på to ulike steder fikk henholdsvis 24 og 34 poeng.
 
Og så er jeg sjeleglad for at jeg ikke har tatt øldommer kurs for jeg har lyst til å nyte gode øl. Jeg er kritisk nok til egne øl allerede om jeg ikke skal lete etter alle slags mikroskopiske feil istedenfor å bare smake og kose meg med ølet :p
Tror du at du vil sette mindre pris på et godt øl om du lærer deg å kjenne din egen smak og beskrive øl bedre? Jeg tror ikke det. Jeg tror det hjelper til å kose seg med gode øl.

Jeg er veldig usikker på hvor denne misforståelsen kommer fra at øldommere ikke er i stand til å drikke øl.

"Hvis jeg lærer meg litt mer om konkurransereglene til Norbrygg så klarer jeg ikke å kose meg med et godt øl?" Det gir da ikke mening.

"Hvis jeg lærer meg mer om gjæring og hvilke smaker som tyder på et dårlig gjæringsforløp, så klarer jeg ikke å kose meg med godt øl?" Ja, det kan kanskje gi litt mening at man lærer seg å kjenne igjen dårlig håndverk og da også får et tankesett om at dårlig håndverk ikke er spesielt lett å kose seg med.

"Hvis jeg lærer meg å beskrive øl og kunne formidle hva det smaker, så klarer jeg ikke å kose meg med god øl?" Selvfølgelig, det er morsomt å følge med å Untappd og jage etter de mest velansette bryggeriene, og en nedtur å oppdage at man setter pris på gamle klassikere. Men kanskje kan det oppveies av å lære seg smaken sin godt nok å kjenne til at man kan oppdage de beste bryggeriene før alle andre.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke sjekket nok skjemaer/heat til å si at det er systematisk, men det virker å være en tendens til at ølene fikk høyere score i de innledende rundene enn i finaleheatet. Det syntes jeg var litt merkelig, selv om «konkurransen» blir hardere blir jo ikke ølene dårligere…
Generelt kan det stemme. Det er lett å være litt strengere på poengene når man dømmer en finale og holder litt igjen på poengene fordi man antar at det kommer veldig gode øl som man har behov for å skille.
 
Mørk ale trur jeg er en klasse der poengskalaen ikke blei brukt like strengt som f.eks. i IPA-klassen. Det kan være litt interessant å sammenligne med OM i mørk ale, som blei dømt omtrent samtidig. Jeg hadde to øl som var med begge steder, og det ene fikk 10 poeng mer i NM, det andre fikk 6 poeng mer. Så Oslo har åpenbart en "strengere" kultur.
Jeg hadde et øl i begge konkurransene, og det skilte 1 eller 2 poeng.
 
Tilbake
Topp