PetterL
Norbrygg-medlem
Nå har jeg fått kikka gjennom alle resultatene - med blanda følelser. Og jeg har en hovedkommentar: Er det mulig at nivået er så lavt som poengsummene generelt antyder? Jeg blei nr.3 i finalen i lys lager, som er den klassen som har flest innsendte bidrag, med et øl som fikk 31,7 poeng. Jeg er sjølsagt veldig fornøyd med plasseringa, men jeg stusser over poengsummen. Øl fra mange bryggere som jeg tenker på som bedre enn meg, må ha fått enda lavere poengsummer, og dette får jeg ikke til å henge i hop. I klassen IPA kom bare vinneren over 30 poeng. Mener norske øldommere at norske hjemmebryggere virkelig er så dårlige til treffe denne stilen?
Jeg har nettopp smakt et øl - ikke mitt - som endte under 20 poeng. Det er et godt øl, og jeg drikker heller det enn mye av det jeg har smakt av kommersielle eksempler i den stilen. Jeg er ikke dommer, men jeg er ikke i stand til begripe hva som er så alvorlig feil med det ølet. (Jeg skreiv et opprørt innlegg om det i går som jeg har sletta. Jeg vil ikke henge ut enkeltdommere.)
Nå er dét sjølsagt bare ett øl. Men det er vrient å ikke se bedømminga av det som symptomatisk når jeg ser på poengnivået i flere av klassene. Er det en kultur blant dommerne på å finne feil for å kunne trekke lengst mulig ned? Er det frykt for å stikke seg ut gjennom å ikke være streng nok?
Stort sett har lesinga av skjemaene gjort meg trist. Nå stoler jeg tross alt såpass på egen vurdering at jeg klarer å riste det av meg, men det har vært tøft nok til at jeg har blitt helt urimelig rørt når det har kommet en hyggelig kommentar i det siste feltet.
Jeg kom til finalen i fire klasser, og har sånn sett ikke noe å klage over. Men jeg klager likevel, for jeg er bekymra for virkninga på deltakerne. Blir de motivert til videre deltakelse? Jeg blir det ikke, men nå er jeg liksom kommet inn i vanen, så det blir vel med meg som med Lillebjørn: "Med hue under armen og armen i bind, vender jeg livet det annet kinn, og sender ... flasker inn hvert NM" .
Jeg tror det er viktig å tenke at dette er en typeriktighetskonkurranse og ikke en publikumsfavoritt / godt øl konkurranse.
Og så er jeg sjeleglad for at jeg ikke har tatt øldommer kurs for jeg har lyst til å nyte gode øl. Jeg er kritisk nok til egne øl allerede om jeg ikke skal lete etter alle slags mikroskopiske feil istedenfor å bare smake og kose meg med ølet