Jeg tror også det er verdt å huske på at NM er en konkurranse og i stor grad er dommerne opptatt av å kåre vinnere. Jeg vet fra de dømmingene jeg er med på, at vi ikke bruker spesielt mye tid på øl som er helt OK, men uansett ikke skal videre i konkurransen.
Hver kveld skal vi smake oss gjennom et sted rundt 8-12 øl, og vi prøver å være ferdig på under 3 timer. Med oppmøte kl 18, vil vi være ferdig til kl 21. Det er et par grunner til det, og i tillegg til at de fleste gjerne vil hjem i normal tid så er det ganske slitsomt å konsentrere seg såpass lenge. Trekk fra litt tid til å rydde og vaske opp, så er 10 minutter per øl et fornuftig tempo for middels erfarne dommere. Uerfarne dommere bruker gjerne litt lenger tid per øl, og det tar litt tid å komme i gang og samkjøre et dommerpanel som ikke nødvendigvis kjenner hverandre så godt. Legg også på litt tid for at vi gjør dette fordi vi faktisk synes det er interessant og lærerikt, mulighet til å treffe igjen gamle kjente og alt det andre som gjør at dette faktisk er en hobby og ikke en litt kjip saksbehandlerjobb.
Men altså, 10 minutter per øl. De første par-tre minuttene går med til å smake ølet uten å snakke sammen. Så bruker vi omtrent like lang tid på å sikre at vi har omtrent samme oppfatning av ølet og sørge for at avvik er begrunnet. Da har et helt normalt øl fått 5-6 minutter med oppmerksomhet. På tide å rydde unna glasset og trekke pusten (kanskje prate litt skit eller besøke det lille rommet i gangen) før neste øl.
Men sa jeg ikke 8-10 minutter, ikke 6? Joda, for enkelte øl tar lenger tid. De beste ølene får alltid mer oppmerksomhet. Som sagt, så er det en konkurranse. Vi vil gjerne være sikre på at pallplassene, eller de ølene som sendes videre, er de riktige. For en brygger kan det kanskje bety mye om man får 26 eller 31 poeng, men for konkurransen er det egentlig ikke så viktig om et øl kommer på 6. eller 8. plass. Dersom vi får feil norgesmester er det litt kjedeligere. Derfor blir det veldig ofte en runde til på de ølene som er i toppen (eller for innledende runde, spesielt de som vi er i tvil om vi skal sende videre). Så er det noen øl som vi kan være i tvil om. Kanskje en øltype en dommer ikke kjenner spesielt godt, så det går litt tid på diskutere stilen, eller et øl der dommerne har veldig ulik oppfatning. De tar gjerne dobbelt så lang tid.
Så spiller det noe rolle om et øl får 24 eller 36 poeng? Ja, det gjør det. Men kanskje ikke så fryktelig mye.
Jeg har også sett dømming som jeg reagerer på, vel å merke. Jeg har dømt sammen med dommere som jeg må be skjerpe seg. Jeg har organisert dømminger der jeg bevisst styrer enkelte dommere vekk fra klasser jeg vet er utfordrende å dømme. Jeg har sett dommerskjemaer som gjør at jeg skjemmes over å være øldommer. Jeg har dømt finaler der jeg virkelig har lurt på om innledende dommere har skjønt noe av ølstilen de dømmer. Osv osv... Og ikke minst, jeg har gjort mange av disse feilene selv.
Poenget er altså ikke at alt er perfekt med dømminga, men at når jeg ser NM under ett, så er jeg faktisk veldig godt fornøyd med det dommerne gjør. Hvor mye tid og energi de legger ned, hvor gode de er til å analysere øl og hvor bra resultatet, tross alt, er. (Jeg er også imponert over veldig mange av ølene vi dømmer, altså. Også de som får 30-35 poeng.)
Så vil jeg oppfordre alle som er interessert i ølsmaking å ta et dommerkurs. Mange gode bryggere er dårlige dommere. Mange gode dommere er ikke bryggere i det hele tatt. Men jeg tror mange har nytte av kurset, selv om de ikke har tenkt til å praktisere som dommere.
Kjenner du noen som er interessert i øl, men ikke brygger? Prøv å få dem til å ta dommerkurs. Mange av de som dømmer mye, og som etter min mening er av de dyktigste dommerne vi har, brygger lite eller ingenting. Kanskje er det en brygger som har tatt med seg en ølinteressert kollega på kurs eller det er en slektning eller samboer som er litt interessert og blir med på kurs. (Eller en forelder. Jeg overbeviste min mor om å ta kurset.)