NM 2022 - den store diskusjonstråden

Jo, jeg kjenner skalaen. Problemet er at dommerne ikke bruker den likt. Som sagt; det samme ølet, dømt på omtrent samme tidspunkt på to ulike steder fikk henholdsvis 24 og 34 poeng.
Jeg synes ikke det er et spesielt skremmende avvik, selv om det er noen poeng mer enn vi skulle ønske. Det virker som om mange har litt overdrevne forventninger til hvor presist det er mulig å bruke skalaen og hvor strenge krav vi faktisk har til dommerne
 
I kveld har jeg smakt på 2 av ølene jeg sendte inn til NM.
En tysk pils og en mørk Tjekkisk lager.
Pilsen fikk trekk for mye diacetyl.
Første flasken smakte jeg en kveld tidligere og kjente ingenting. Men nå er jeg heller ikke trent på smaker/usmaken.
I kveld prøvde jeg en gang til . Nå mener jeg at jeg kjenner igjenn smørsmaken.
Mulig det er bare noe jeg innbiller meg etter å ha lest dommer skjemaene.
Så prøvde jeg en mørk Tjekkisk lager som jeg syntes var god på smak fra fatet.
Åpnet en av flaskene fra NM.
Og der må jeg bare si meg enig med dommerne. Syrlig og med en lukt som minner om sure sokker. Lite typeriktig som mørk Tjekkisk lager.
Har et par eksempel til der jeg er enig med dommerne.
Min mening er at dommerne treffer stort sett godt med bedømmelsen. Enkelte ganger bommer de F.eks. der de kommer med forslag der de mener hva som kan ha godt galt, men som du vet ikke stemmer.
Jeg setter stor pris på at noen orker å bruke fritiden sin på å hjelpe oss hjemmebryggere til å bli bedre bryggere
Kritikk kan være tøft , men jeg synes det gjør hobbyen bare mer interessant og får meg til å tenke mer over valgene jeg gjør som brygger .
Takk til alle dere som hjelper til under NM.
Ikke bare dommere. Alle sammen.
 
Det er mange gode og relevante innspill her som jeg gjerne skulle diskutert med flere.

Skulle vi dratt i gang et online arrangement inn mot jula?
Tatt med oss noe godt øl foran PC'en og diskutert litt rundt NM. Bare litt løst og fast så vi som arrangerer kan ta imot innspill.
Jeg kan godt dra i gang noe sånt hvis det er stemning for det. Sleng på noen "likes" under her, så ser vi om det er interesse.
Jeg har både bedømt øl og fått øl bedømt i år og jeg har fortsatt dype arr etter at ølet mitt ble beskrevet som å ha en overdøvende duft av neglspa så jeg har da noen meninger om dommere jeg og :) .
Det er eit flott tiltak som eg håper eg får til å delta på. Spennende og viktig å kritisere og diskutere. Det kan være vanskelig å navigere i samtalen for å kunne ta med alle og ikkje krenke eller demotivere dommere eller deltagere. Det er derfor fint å oppleve takhøyde for å ytre sine meninger direkte her på forumet.

Eg har fått gode og ikkje så gode tilbakemeldingar på mine øl der eg er enig i noko og klarer ikkje skjønne andre tilbakemeldinger. Det kan være fleire grunner til ulik bedømming. Husk at det også kan forekomme flaskefeil og variasjoner som kan påvirke resultatet. Når det kjem til poengsum, så kjem det av på kor dommerne har kalibrert seg. Som fleire påpeiker er det en typeriktighetskonuranse og ikkje "beste øl". Det er likevel viktig for dommere å bruke saklig språk i sine tilbakemeldinger. Eg har ikkje opplevd dette, men kommentarer som "neglesalong" er ikkje saklig. Personlig bruker eg tilbakemeldinger for å forbedre oppskrift og prosess. Då er det mykje meir matnyttig at ein i staden for å skrive "neglesalong" sei aceton/høgare alkoholer og kva som gir desse ølfeila.

Håper forresten å ta øldommerkurs til våren. Er for øvrig utdannet sommelier og har ikkje mistet gleden av å nyte god vin av den grunn. Tviler på at eg slutter å nyte godt øl etter eit dommarkurs, men kjem til å ha større forståelse for Kva som skal til for å kunne brygge meir typeriktig (og kanskje enda betre) øl.

Gleder meg til nettmøte.
 
Jeg tror også det er verdt å huske på at NM er en konkurranse og i stor grad er dommerne opptatt av å kåre vinnere. Jeg vet fra de dømmingene jeg er med på, at vi ikke bruker spesielt mye tid på øl som er helt OK, men uansett ikke skal videre i konkurransen.

Hver kveld skal vi smake oss gjennom et sted rundt 8-12 øl, og vi prøver å være ferdig på under 3 timer. Med oppmøte kl 18, vil vi være ferdig til kl 21. Det er et par grunner til det, og i tillegg til at de fleste gjerne vil hjem i normal tid så er det ganske slitsomt å konsentrere seg såpass lenge. Trekk fra litt tid til å rydde og vaske opp, så er 10 minutter per øl et fornuftig tempo for middels erfarne dommere. Uerfarne dommere bruker gjerne litt lenger tid per øl, og det tar litt tid å komme i gang og samkjøre et dommerpanel som ikke nødvendigvis kjenner hverandre så godt. Legg også på litt tid for at vi gjør dette fordi vi faktisk synes det er interessant og lærerikt, mulighet til å treffe igjen gamle kjente og alt det andre som gjør at dette faktisk er en hobby og ikke en litt kjip saksbehandlerjobb.

Men altså, 10 minutter per øl. De første par-tre minuttene går med til å smake ølet uten å snakke sammen. Så bruker vi omtrent like lang tid på å sikre at vi har omtrent samme oppfatning av ølet og sørge for at avvik er begrunnet. Da har et helt normalt øl fått 5-6 minutter med oppmerksomhet. På tide å rydde unna glasset og trekke pusten (kanskje prate litt skit eller besøke det lille rommet i gangen) før neste øl.

Men sa jeg ikke 8-10 minutter, ikke 6? Joda, for enkelte øl tar lenger tid. De beste ølene får alltid mer oppmerksomhet. Som sagt, så er det en konkurranse. Vi vil gjerne være sikre på at pallplassene, eller de ølene som sendes videre, er de riktige. For en brygger kan det kanskje bety mye om man får 26 eller 31 poeng, men for konkurransen er det egentlig ikke så viktig om et øl kommer på 6. eller 8. plass. Dersom vi får feil norgesmester er det litt kjedeligere. Derfor blir det veldig ofte en runde til på de ølene som er i toppen (eller for innledende runde, spesielt de som vi er i tvil om vi skal sende videre). Så er det noen øl som vi kan være i tvil om. Kanskje en øltype en dommer ikke kjenner spesielt godt, så det går litt tid på diskutere stilen, eller et øl der dommerne har veldig ulik oppfatning. De tar gjerne dobbelt så lang tid.

Så spiller det noe rolle om et øl får 24 eller 36 poeng? Ja, det gjør det. Men kanskje ikke fryktelig mye.

Jeg har også sett dømming som jeg reagerer på, vel å merke. Jeg har dømt sammen med dommere som jeg må be skjerpe seg. Jeg har organisert dømminger der jeg bevisst styrer enkelte dommere vekk fra klasser jeg vet er utfordrende å dømme. Jeg har sett dommerskjemaer som gjør at jeg skjemmes over å være øldommer. Jeg har dømt finaler der jeg virkelig har lurt på om innledende dommere har skjønt noe av ølstilen de dømmer. Osv osv... Og ikke minst, jeg har gjort mange av disse feilene selv.

Poenget er altså ikke at alt er perfekt med dømminga, men at når jeg ser NM under ett, så er jeg faktisk veldig godt fornøyd med det dommerne gjør. Hvor mye tid og energi de legger ned, hvor gode de er til å analysere øl og hvor bra resultatet, tross alt, er. (Jeg er også imponert over veldig mange av ølene vi dømmer, altså. Også de som får 30-35 poeng.)

Så vil jeg oppfordre alle som er interessert i ølsmaking å ta et dommerkurs. Mange gode bryggere er dårlige dommere. Mange gode dommere er ikke bryggere i det hele tatt. Men jeg tror mange har nytte av kurset, selv om de ikke har tenkt til å praktisere som dommere.

Kjenner du noen som er interessert i øl, men ikke brygger? Prøv å få dem til å ta dommerkurs. Mange av de som dømmer mye, og som etter min mening er av de dyktigste dommerne vi har, brygger lite eller ingenting. Kanskje er det en brygger som har tatt med seg en ølinteressert kollega på kurs eller det er en slektning eller samboer som er litt interessert og blir med på kurs. (Eller en forelder. Jeg overbeviste min mor om å ta kurset.)
 
Fikk en melding for litt siden hvor det sto at neste år ville NM gå som normalt ila mars måned.
Det er gøy å se hvor mye denne konkurransen engasjerer i alle tilbakemeldinger og diskusjoner. Jeg er en novise og dette var mitt foreløpige eneste NM, jeg antar det er lange tradisjoner på å avholde dette i mars? Men, personlig skulle jeg ønske det fortsatte i oktober, det passer liksom bedre inn i bryggeåret. Vinteren og våren er bryggetid for sommerhalvåret, ølene begynner å bli gamle eller lagrene tomme til tiden hvor sola snur :)
 
Dette står på dommerskjemaet.

Vis vedlegget 59668
Joda, jeg har observert den der:). Men når jeg opplever at det samme ølet i Oslo blir bedømt som midt på drikkbart, og i NM ligger på gensa mellom bra og meget bra ... ?

Jeg er ikke ute etter å ta dommerne. De gjør sikkert så giodt de kan. Men jeg opplever dette som et problem. Er det ikke ei målsetting å utvikle et vurderingsfellesskap blant dommerne?

Jeg synes f.eks. det er problematisk at så å si alle IPA'er som blei innlevert til NM i år blei bedømt som bare drikkbare, eller bare så vidt bra. (Bare ett øl over tredve poeng.) Det er ikke bra at folk som brygger skikkelig godt øl får beskjed om at ølet deres bare er "drikkbart". Jeg har smakt veldig godt øl som fikk under 20 poeng, og altså var "problematisk".
 
Jeg er ikke ute etter å ta dommerne. De gjør sikkert så giodt de kan. Men jeg opplever dette som et problem. Er det ikke ei målsetting å utvikle et vurderingsfellesskap blant dommerne?
Jeg tror du forventer for mye av dommerne Finn. På samme måte som det finne gode og dårlige bryggere. Har vi også dommere i begge ender. De fleste er vel midt i hopen og gjør en god jobb utfra sine forutsetninger. Men fakta er at dette ikke er matematisk 2+2 og 2 streker under svaret. Selv om det utvilsomt kan føles sånn når poengsummen står der.

Uansett hvordan vi vrir i vender på dette vil og må det være en viss grad av subjektivitet i disse vurderingene. Noen ganger går det galt av sted. De fleste ganger så blir det så riktig som det kan bli. Test de samme ølene 100 ganger og resultatene hadde selvfølgelig ikke gitt 100 like resultater. Blant de 100 vil det være resultater hvor man kan lure på hva dommerne har drukket. Da får vi prøve igjen og se framover mot neste konkurranse.

Jeg synes f.eks. det er problematisk at så å si alle IPA'er som blei innlevert til NM i år blei bedømt som bare drikkbare, eller bare så vidt bra. (Bare ett øl over tredve poeng.) Det er ikke bra at folk som brygger skikkelig godt øl får beskjed om at ølet deres bare er "drikkbart". Jeg har smakt veldig godt øl som fikk under 20 poeng, og altså var "problematisk".
Jeg stusset også over dette, kjente jeg ble litt lei meg. Var det så ille? I en av de belgiske klassene (tror jeg) var også snittet ganske lavt.
 
Jeg tror du forventer for mye av dommerne Finn. På samme måte som det finne gode og dårlige bryggere. Har vi også dommere i begge ender. De fleste er vel midt i hopen og gjør en god jobb utfra sine forutsetninger. Men fakta er at dette ikke er matematisk 2+2 og 2 streker under svaret. Selv om det utvilsomt kan føles sånn når poengsummen står der.

Uansett hvordan vi vrir i vender på dette vil og må det være en viss grad av subjektivitet i disse vurderingene. Noen ganger går det galt av sted. De fleste ganger så blir det så riktig som det kan bli. Test de samme ølene 100 ganger og resultatene hadde selvfølgelig ikke gitt 100 like resultater. Blant de 100 vil det være resultater hvor man kan lure på hva dommerne har drukket. Da får vi prøve igjen og se framover mot neste konkurranse.


Jeg stusset også over dette, kjente jeg ble litt lei meg. Var det så ille? I en av de belgiske klassene (tror jeg) var også snittet ganske lavt.
Jeg trur jeg skal understreke veldig sterkt at det ikke er standarden på dommerne jeg er kritisk til. Som også @gustavf sier, så kan den variere, og det må vi bare leve med. Vi kommer nok alltid til å oppleve enkeltvurderinger som er litt spesielle, for å si det sånn. Ikke dermed sagt at det ikke skal jobbes for å kurse/trene dommerne så de skal få best mulig forutsetninger for å gjøre en god jobb. Jo bedre du blir til noe, jo mer interessant blir det, og jo mer motivert blir du. "Mestringsfølelse" er alfa og omega.

Men hva når dommere på to ulike steder finner omtrent de samme feilene ved et øl, men gir det helt ulike poengsummer? Da er det ikke snakk om at to enkeltdommere vurderer ulikt. Det er det samme som jeg opplever når jeg ser på hopp. For kvinnene er det nesten umulig å få en høyere karakter enn 18, uansett hvor godt de hopper. Det er den samme skalaen som brukes, og de samme kriteriene, men likevel dømmes det systematisk ulikt. Det er totalt uforståelig for meg at det får lov til å fortsette.

Jeg har brukt begrepet "ulike kulturer". Mer presist er det vel å snakke om "vurderingsfellesskap". Som lektor har jeg jobba mye med vurdering, både skriftlig og muntlig, og både internt og ved offentlig eksamen. Og der er det sjølsagt veldig viktig å sikre så langt mulig at det brukes en felles skala, altså at alle lærere har del i det samme vurderingsfellesskapet. Karakterene vi gir, er den valutaen elevene bruker for å komme seg inn på de utdanningene de søker på, og det blir fryktelig urettferdig hvis karakterskalaen ikke brukes likt.

Jeg synes vi skal tenke på dommerpoengene ølene våre gis, på samme måten.

Nå er det jo ikke livet om å gjøre for oss. Vi skal ikke bruke disse poengene til å oppnå noe som er viktig ... eller skal vi kanskje det, likevel?
I all enkelhet: Hadde det ikke vært fordi vi håpa på å oppnå ros og anerkjennelse, hadde vi ikke deltatt i konkurranser. Vi legger ned alt vi har av kunnskap og ferdigheter i å brygge det ølet vi sender inn, og sjølsagt er det viktig for oss hvordan ølet blir vurdert. Det er i alle fall sånn for meg - og jeg trur det gjelder for flere enn meg.

Og da er det ugreit at det er helt bingo hva slags poengtilbakemelding du får. For det opplever jeg at det er nå.

En ting til: Hvis det er ønskelig å få så mange som mulig til å delta, må alle bidrag bli tatt like alvorlig. Hvis det faktisk er holdninga å ikke gjøre det, synes jeg folk skal la være å sende inn bidrag.
 
Mest skuffet over at bidrag forsvinner, når man sender alle bidrag i en pakke og et plutselig blir vekke, da blir jeg skeptisk , samme til dommere som gir kommetarer som avløp, kloakk, tåfis osv.. har ikke alle samme utdannelse? Virker som visse dommere bare tipper seg frem til lukter
 
Og da er det ugreit at det er helt bingo hva slags poengtilbakemelding du får. For det opplever jeg at det er nå.

Jeg synes fortsatt du overdriver dette problemet. Vi har alltid gjort det helt klart at poengsummene fra to ulike flighter ikke kan sammenlignes direkte. Til det er skalaen ikke presis nok. Det er ikke en riktig poengsum for et øl. Det er en skala som er mer egnet til å rangere enn å gi absolutt verdier.

Dersom det oppleves som et problem, så må vi løse det. Å lage en poengskala som ikke har en del fleksibilitet tror jeg blir vanskelig, så da bør vi sannsynligvis se etter måter å rangere ølene uten å bruke poeng.

I innledende runder, for eksempel, så er vi jo primært ute etter å finne ut om ølet skal videre i konkurransen eller ikke. Her kan egentlig poengene erstattes med et ja/nei-spørsmål. I finalene er det større behov for rangering, så her må det i så fall inn noe mer.

Andre forslag til hvordan dette kan løses?
 
Mest skuffet over at bidrag forsvinner, når man sender alle bidrag i en pakke og et plutselig blir vekke, da blir jeg skeptisk , samme til dommere som gir kommetarer som avløp, kloakk, tåfis osv.. har ikke alle samme utdannelse? Virker som visse dommere bare tipper seg frem til lukter
Alle dommerne har et todagers kurs. I tillegg til den utdanninga så kommer, selvfølgelig, mer eller mindre praksis som dommer.

Jeg tror nok ikke dommerne tipper på beskrivelser, men ikke alle er like flinke til å forstå hvordan beskrivelsene de bruker blir oppfattet av den som leser tilbakemeldingene.

Manglende øl får @Osmeha svare på.
 
Mest skuffet over at bidrag forsvinner, når man sender alle bidrag i en pakke og et plutselig blir vekke, da blir jeg skeptisk
Da har jeg sjekket opp litt rundt dette ølet.

Dette ølet er ikke registrert mottatt.

Ølet er heller ikke registrert med sporingsnummer for pakke. Det er ganske mange påmeldte øl som ikke sendes inn, og det er umulig for de som gjør mottaket å vite om et øl mangler eller om det ikke er sendt inn. Sporingsnummer derfor registreres for at påmeldingsfristen skal gjelde, slik det er presisert i reglene. Ølet må enten være registrert mottatt før fristen eller være levert inn til posten og sporingsnummeret registrert i påmeldingssystemet før fristen. Når ølet ikke er mottatt og det ikke er registrert sporingsnummer før fristen, så er ølet per definisjon levert inn for sent og skal uansett diskvalifiseres.

Når ølet ikke er registert mottatt, så betyr det også at det ikke er sendt noen kvittering for mottak til deg. Her er det viktig at deltagerne følger med på sine innsendte øl, for dersom det skjer noe med innsendte øl før de er registrert, så har vi i utgangspunktet ikke noen mulighet til å oppdage det eller følge det opp. Hadde du gitt beskjed om et manglende øl før dømminga, så er det veldig sannsynlig at dette hadde løst seg, for eksempel ved å sende inn ølet på nytt eller at vi kunne etterlyst det hos Posten.

Vi prøver å være fleksible og har forståelse for at feil kan skje, men som deltager har du også et ansvar for å følge reglene for påmelding. Her har vi, dessverre, et eksempel på at reglene ikke kun er for å gjøre konkurransen vanskelig å melde seg på i, men for å sikre at den fungerer.

Så vidt jeg har klart å finne ut, har flaskene heller ikke dukket opp noe sted i forbindelse med dømming. Det har skjedd at øl har havnet på feil sted (feil dømmested, feil eske, feil postkontor), men da vil de som regel dukke opp enten i forbindelse med dømming eller rydding på lageret. Akkurat hva som har skjedd her, blir derfor ganske vanskelig å finne ut av.
 
Vi har alltid gjort det helt klart at poengsummene fra to ulike flighter ikke kan sammenlignes direkte. Til det er skalaen ikke presis nok.
Det er mulig skalaen nederst på skjemaet gjør det litt vanskelig å selge inn dette poenget. Hvis ølet mitt blei vurdert som "drikkbart, men bare såvidt" ville jeg opplevd det som en generell vurdering av ølet uavhengig om det var innledende- eller finalerunden.
 
Da har jeg sjekket opp litt rundt dette ølet.

Dette ølet er ikke registrert mottatt.

Ølet er heller ikke registrert med sporingsnummer for pakke. Det er ganske mange påmeldte øl som ikke sendes inn, og det er umulig for de som gjør mottaket å vite om et øl mangler eller om det ikke er sendt inn. Sporingsnummer derfor registreres for at påmeldingsfristen skal gjelde, slik det er presisert i reglene. Ølet må enten være registrert mottatt før fristen eller være levert inn til posten og sporingsnummeret registrert i påmeldingssystemet før fristen. Når ølet ikke er mottatt og det ikke er registrert sporingsnummer før fristen, så er ølet per definisjon levert inn for sent og skal uansett diskvalifiseres.

Når ølet ikke er registert mottatt, så betyr det også at det ikke er sendt noen kvittering for mottak til deg. Her er det viktig at deltagerne følger med på sine innsendte øl, for dersom det skjer noe med innsendte øl før de er registrert, så har vi i utgangspunktet ikke noen mulighet til å oppdage det eller følge det opp. Hadde du gitt beskjed om et manglende øl før dømminga, så er det veldig sannsynlig at dette hadde løst seg, for eksempel ved å sende inn ølet på nytt eller at vi kunne etterlyst det hos Posten.

Vi prøver å være fleksible og har forståelse for at feil kan skje, men som deltager har du også et ansvar for å følge reglene for påmelding. Her har vi, dessverre, et eksempel på at reglene ikke kun er for å gjøre konkurransen vanskelig å melde seg på i, men for å sikre at den fungerer.

Så vidt jeg har klart å finne ut, har flaskene heller ikke dukket opp noe sted i forbindelse med dømming. Det har skjedd at øl har havnet på feil sted (feil dømmested, feil eske, feil postkontor), men da vil de som regel dukke opp enten i forbindelse med dømming eller rydding på lageret. Akkurat hva som har skjedd her, blir derfor ganske vanskelig å finne ut av.
Joda , jeg har alt det der , det er sendt i pm til en om.. om du vil ha dette også så kan du få det :) merkelig at ene bidraget skulle bli borte når alle andre er der , sier dere at posten tar ut flaskene før de blir sendt videre?
 
Jeg synes fortsatt du overdriver dette problemet. Vi har alltid gjort det helt klart at poengsummene fra to ulike flighter ikke kan sammenlignes direkte. Til det er skalaen ikke presis nok. Det er ikke en riktig poengsum for et øl. Det er en skala som er mer egnet til å rangere enn å gi absolutt verdier.

Dersom det oppleves som et problem, så må vi løse det. Å lage en poengskala som ikke har en del fleksibilitet tror jeg blir vanskelig, så da bør vi sannsynligvis se etter måter å rangere ølene uten å bruke poeng.

I innledende runder, for eksempel, så er vi jo primært ute etter å finne ut om ølet skal videre i konkurransen eller ikke. Her kan egentlig poengene erstattes med et ja/nei-spørsmål. I finalene er det større behov for rangering, så her må det i så fall inn noe mer.

Andre forslag til hvordan dette kan løses?
Det er ikke urimelig om det er noe variasjon, og å kreve at enkeltpoengsummer alltid skal være like, ville jo være absurd. Det er det at nivået er ulikt to steder, jeg reagerer på. Og så reagerer jeg på at det ser ut til å være lagt veldig lavt. Det siste kan jo faktisk tyde på en viss grad av likhet i nivå, så kanskje er det håp:).

Jeg har tru på at det å formulere det som et mål å få til lik vurdering, vil hjelpe. Så lenge det ikke blir sett på som et problem at det er nivåforskjeller, er det fritt fram for privat/lokal praksis uavhengig av noen forpliktelse på en felles standard. Og så må det trenes. Det må jo uansett være et mål å få gitt dommerne mest mulig trening.

Jeg kan jo si litt om hvordan det jobbes i skolen. Sjølsagt finnes det ei generell formulering fra direktoratet om hva en karakter innebærer, men så må den sjølsagt "oversettes" til fagspesifikke mål. Innafor fagseksjonene på skolen jobba vi med felles vurdering av prøver/oppgaver, og diskuterte oss fram til ei felles vurdering. I skriftlige fag kunne vi trekke veksler på de av kollegene som hadde erfaring fra nasjonal sensur av eksamen, og der blei det jobba i forkant med utsending av "mønsteroppgaver" og påfølgende felles møter. Under sjølve sensuren blei hver enkelt oppgave vurdert av to sensorer, og ved uenighet blei en tredje trukket inn. I muntlige fag kom det alltid sensor utenfra, og mange av oss var sjøl ute som sensorer på andre skoler. På den måten skjedde det ei utvikling av en felles forståelse.

Det er klart at dette er tids- og ressurskrevende, men kanskje kan likevel elementer overføres til en frivillig organisasjon med begrensa midler? Norbrygg har vel hatt planer om et system for kursing på møter der folk fra ulike kanter av landet skal delta? Jeg veit ikke hvor mye som har latt seg gjennomføre. Dels er det dyrt, og dels har vi hatt en pandemi.

Jeg veit for lite om hvordan det konkret jobbes. I hvor stor grad har man et system for mentorveiledning? Det er noe jeg har tru på.

Eksempelølene skal vel først og fremst hjelpe fram en forståelse av den enkelte ølstilen. Men hva med øl som eksemplifiserer nivå? Det kan være både hjemmebrygga øl og kommersielle? Juleølvurderinga i Dagbladet forteller vel at det finnes nok av ufullkomne øl der ute:)? Og jeg stiller gjerne med eksemplarer av typen "drikkbare" øl:).

Uansett, bare å sette temaet på dagsordenen, burde hjelpe.
 
Sist redigert:
Hi, for example, can I enter the next NM edition with White IPA style beer in category 13E as an IPA with special ingredients? There is no such style in IPA terms so can I do it this way?
 
Tilbake
Topp