NM 2023 - den store diskusjonstråden

Da nærmer det seg slutten på dømminga. Etter å ha drevet med "tolking av legeskrift" har de fleste skjemaene blitt sluttført. Derfor blir en del av resultatene fra innledende runder publisert førstkommende onsdag. Noen skjemaer henger litt igjen, og vil da bli publisert fortløpende. Finaleresultatene kommer på et senere tidspunkt, da ikke alle finalene er ferdig. I tillegg må de gå igjennom samme prosess, dvs scanning, tolkning, arkivering, publisering. Så snart kan man endelig ta seg en av norges beste øl. Eller kanskje det blir gravøl?
 
Litt mer mørk lager og norsk tradisjonsøl er lagt ut.

Har dessuten tatt ei lita pause for å svare på en mail om et system med elektroniske dommerskjemaer... Jeg er fortsatt litt skeptisk til om det bra for dommerne, men 100% sikker på at det er bra for alle andre. (Hvis det fungerer, noe jeg ikke er 100% sikker på, for vi har sett på et par slike systemer som ikke var noe å satse på.)
 
Jeg ser at det er litt varierende hvor mange øl fra en flight som går videre. Hva er egentlig kriteriene for å gå videre til finale?
 
Jeg ser at det er litt varierende hvor mange øl fra en flight som går videre. Hva er egentlig kriteriene for å gå videre til finale?
At dommerne mener ølet har en realistisk sjanse til topp tre-plassering i finalen. Det blir litt synsing, basert på hvor stor klassen er og hvor stor en finale kan være før den er uoverkommelig å dømme. Så typisk blir det sendt videre to eller tre øl kun hvis dommerne mener det er ganske tett mellom ølene.
 
Litt mer mørk lager og norsk tradisjonsøl er lagt ut.

Har dessuten tatt ei lita pause for å svare på en mail om et system med elektroniske dommerskjemaer... Jeg er fortsatt litt skeptisk til om det bra for dommerne, men 100% sikker på at det er bra for alle andre. (Hvis det fungerer, noe jeg ikke er 100% sikker på, for vi har sett på et par slike systemer som ikke var noe å satse på.)
Dommerne burde ha et system hvor de kan velge mellom forhåndsdefinerte beskrivelser, usmaker etc. Mener Epic har laget et sånt system...
 
Tilbake
Topp